kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۶۱۱
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۷
در نشست تخصصی «بررسی سیره حکمرانی رهبر معظم انقلاب» مطرح شد 

رهبـر معظم انقلاب دارای نظریه تمدنی در حکمرانـی است

 
نشست تخصصی «بررسی سیره حکمرانی رهبر معظم انقلاب» با حضور آیت‌الله عباس کعبی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری و نائب رئیس‌جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و آیت‌الله محسن اراکی، عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور در خبرگزاری رسا برگزار شد.
آیت‌الله کعبی در این نشست، اظهار داشت: مهم‌ترین تفاوت حکمرانی در دموکراسی‌های لیبرال با حکمرانی در نظام ولایی در همین نکته مردمی بودن عرصه‌های حکومت نهفته است.
وی با بیان اینکه کار مردم همگام با دولت بعد از انتخابات در نظام حکمرانی ولایی شروع می‌شود، گفت: نه تنها مردم نباید حذف شوند؛ بلکه مردمی ‌سازی دولت با فعال ‌سازی ملت در صحنه، رسالت اصلی دولت در حکمرانی ولایی است. ما شاهد هستیم یکی از شعار‌های دولت آیت‌الله رئیسی مردمی ‌سازی دولت و دولت مردمی است که حتی آقای رئیس‌جمهور یک دستیار ویژه برای مردمی ‌سازی دولت انتخاب کردند.
نائب رئیس‌جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رابطه دخالت مردم در حکومت با حل مشکلات و مسائل اجتماعی را مستقیم دانست و خاطرنشان کرد: ما به میزانی که در زمینه فرهنگ برای ساخت ایمان و تقوا با به قول رهبر معظم انقلاب تولید عمل صالح یا حتی در زمینه اقتصاد مقاومتی و یا مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی مردم را فعال کنیم، می‌توانیم در حل مشکلات و مسائل پیشرو باشیم.
فعال بودن مردم باید 
با محوریت مساجد شکل بگیرد
آیت‌الله کعبی گفت: فعال بودن مردم باید با محوریت مساجد شکل بگیرد که به تعبیر امام راحل مسجد ستاد سیاسی اسلام است، مردم می‌توانند برای مثال در عرصه آسیب‌های اجتماعی از طریق مواسات مؤمنانه و نظام احسان و دولت نیز با نظام عدل محور وارد مسائل شوند.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به پیام اطلاعات ۳۶ میلیونی از سوی امام خمینی(ره) در تأمین امنیت کشور، اظهار داشت: حتی در عرصه امنیت برای حل مشکلات امروز کشور می‌توانیم بگوییم که نیاز به اطلاعات ۸۵ میلیونی جامعه ایرانی داریم.
وی ادامه داد: مردم و حضور آنها امنیت‌ساز است؛ حتی در بحث سلامت و بهداشت، گروه‌های جهادی به خصوص طلاب و روحانیت در صحنه حضور پیدا کردند و توانستند در کنار وزارت بهداشت یک حماسه بهداشتی و حماسه سلامت را بسازند.
آیت‌الله کعبی در بیان اهمیت تشکیل بسیج در نگاه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) از همان اول بسیج را تشکیل دادند و رهبر معظم انقلاب به‌خوبی بر اقدام به هنگام، به لحظه و مخلصانه بسیج و تفکر بسیجی تأکید دارند.
نائب رئیس‌جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همه اهداف نظام را با حضور نیرو‌های مؤمن و انقلابی قابل تحقق دانست و توضیح داد: اگر نیرو‌های مؤمن و انقلابی و حاضر در صحنه متشکل شوند و بتوانیم میان خانواده، مدرسه، مسجد و بسیج پلی درست کنیم و از سویی هشت میلیون تا 10 میلیون نیرو را سازماندهی کنیم، در این صورت با حضور این تعداد همه اهداف انقلاب و مأموریت‌های نظام ولایی قابلیت تحقق پیدا می‌کند.
توجه به مدیریت علمی 
جزو اصول مدیریت فقهی است
وی توجه به مدیریت علمی را جزو اصول مدیریت فقهی دانست و افزود: اجتهاد مستمر و متناسب با مقتضیات زمان و اجتهاد حکومتی بر پایه فقه نظام که رهبر معظم انقلاب پرچمدار آن است، می‌تواند تحول گسترده‌ای در همه عرصه‌ها ایجاد کند، مدیریت فقهی، عرصه را برای مدیریت علمی و تخصصی کارشناسانه فراهم می‌کند؛ بی‌توجهی به مدیریت علمی تخصصی و کارشناسی حرام تکلیفی و ضمان وضعی دارد؛ متاسفانه در استحکام مهندسی زیرساخت متروپل اصول فنی استحکام مهندسی ساختمان رعایت نگردید.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب از نظریه تمدنی و فکر فاخر در حکمرانی برخوردار است، اظهار داشت: رهبری در این نظریه تمدنی دوگانه‌هایی مانند علم و ایمان، عقلانیت و معنویت، شریعت‌گرایی و مدنیت، جمهوریت و اسلامیت، عدالت و پیشرفت، اقتدار بازدارنده و قاطعیت و مرزبندی با دشمن و مهر و محبت و مدارای اجتماعی با مردم را در تفکر خود جمع کرده است.
خلاصه تفکر رهبری جمع تدین و تمدن است
آیت‌الله کعبی خلاصه تفکر رهبری را جمع تدین و تمدن دانست و خاطرنشان کرد: برخی فکر می‌کنند این‌ها با هم قابل جمع نیستند، ولی‌اندیشه تابناک رهبری تدین و تمدن را جمع می‌کند، چرا که برگرفته از اجتهاد اصیل و سیره حکمرانی حکیمانه ایشان 
است.
نائب رئیس‌جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: تحقق تمدن نوین اسلامی، افق‌های بلندی است که رهبری می‌بیند و حاصل برخورداری از یک نظریه تمدنی در بیانیه گام دوم به سمت خود‌سازی و جامعه پردازی و تمدن‌‌سازی است.
تأسیس پارک علم و فناوری؛ نشانه‌ای 
بر ورود عالمانه رهبر انقلاب به مدیریت علمی کشور
وی تفکر نظام‌مند علمی و مدیریت رهبر معظم انقلاب را در تأسیس پارک علم و فناوری نشانه‌ای بر ورود عالمانه ایشان به مدیریت علمی کشور دانست و بیان داشت: تأسیس بنیاد نخبگان، تأکید بر جنبش نرم‌افزاری، تأکید بر پیشرفت موشکی، هوافضا، سلول‌های بنیادین، توسعه کمی آموزش و پرورش، گسترش دانشگاه‌ها، افزایش هیئت علمی، جلساتی که هر سال با دانشگاهیان اعم از دانشجویان و اساتید دانشگاه برگزار می‌کنند و در چند ساعت صحبت آنها را می‌شنوند و سپس پاسخ می‌دهند، تأسیس دانشگاه تربیت مدرس و نهضت حضور در رقابت‌ها و المپیاد‌های بین‌المللی، پیگیری نقشه جامع علمی و تصویب آن از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی همه بر ورود عالمانه ایشان به حوزه علم دلالت می‌کند؛ امروز ایران در بسیاری از رشته‌های علمی جهان حائز رتبه‌های بسیار خوبی است.
عضو مجلس خبرگان رهبری در بیان دستاورد‌های مختلف انقلاب حاصل از مدیریت رهبر معظم انقلاب عنوان کرد: ایجاد تحول و اقتدار در صنایع دفاعی و نظامی، حمایت از کرسی‌های آزاد‌اندیشی و میدان دادن به گروه‌های گوناگون در مدیریت کشور، قانون‌مداری و حمایت قاطع از رأی ملت و منتخبان ملت در مقابله با فتنه‌های داخلی با تأکید بر مرزبندی، نظریه پردازی و خط مشی گذاری عمومی بر پایه منظومه معرفتی ارزشی و فقه حکمرانی که متناسب با اقتضائات زمان با بهره‌مندی از ظرفیت کارشناسی، تخصصی و علمی کشور با مشورت صاحب نظران بود که می‌توان تبلور آن را در شعارهای سال مشاهده کرد.
آیت‌الله کعبی ادامه داد: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اقتصاد مقاومتی، تدوین سیاست‌های کلی نظام در عرصه‌های گوناگون، صیانت از هویت اسلامی و تحکیم انسجام ملی با ایجاد پیوند نسل‌ها، تکیه ایشان بر جوانان، تکیه بر نخبگان به مثابه موتور پیشرفت، رشد و تعالی معنوی و سرمایه انسانی امیدآفرینی نسبت به آینده و آرمان‌گرایی توأم با واقع گرایی نیز از جمله ویژگی‌های شاخص رهبر معظم انقلاب است.
باید بار‌ها جنگ تمام عیار اتفاق می‌افتاد
 اما با مدیریت رهبری از جنگ عبور کردیم
وی با اشاره به دیدگاه جامع و آینده نگری رهبر انقلاب در جلوگیری از پیش‌آمد بحران‌ها و جنگ‌ها در داخل کشور اظهار داشت: عبور آرام و بی‌هزینه از بحران‌ها اینکه رهبر انقلاب بعد از هشت سال دفاع مقدس با این وجود که باید بار‌ها جنگ تمام عیار اتفاق می‌افتاد، رهبری اوضاع را به گونه‌ای مدیریت کردند که اقتدار و عزت مندی ایران اسلامی حفظ شد و هم از جنگ عبور کردیم.
مدیریت حکیمانه و هوشمندانه توحیدی 
رهبر فرزانه انقلاب
نائب رئیس‌جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیان شاخصه‌های اصول رهبری در مدیریت کشور عنوان کرد: مردم داری اسلامی، حضور مردم در صحنه، حمایت از رأی مردم و صیانت از جمهوری نظام، تأکید بر اداره مردمی کشور، مشورت با صاحب نظران علمی، اهتمام بر تأمین مصالح عالی کشور، پیشگیری از مفاسد عمومی و مظاهر فساد، تأمین امنیت، آسایش، اقتدار، انسجام و همگرایی ملی، مواسات و احسان اجتماعی، بهداشت و سلامت همگانی عدالت اجتماعی، تأکید بر کاهش فاصله طبقاتی، قانون‌گرایی، توجه ویژه به محرومین، تقریب مذاهب اسلامی و تحکیم وحدت، مقابله با نظام سلطه، پشتیبانی از مقاومت اسلامی در منطقه، شکل و جهت‌دهی به بیداری اسلامی درون امت اسلامی بر پایه وحدت، دشمن شناسی و با هدف آزادی فلسطین، ترویج جهانی محبت و آموزه‌های اهل بیت و فرهنگ عاشورا، ترویج فرهنگ و حقایق دینی به عنوان مثال دو نامه به جوانان اروپایی‌ها، تهدید زدایی مقتدرانه و مدیریت فتنه‌ها با حفظ آسایش و آرامش ملی، بستر ‌سازی برای تحولات جهانی و نظم نوین بین‌الملل جهت حاکمیت مستضعفان و مدیریت جهانی صالحان و رهبری الهی همگی نشانه‌ای بر مدیریت حکیمانه و هوشمندانه توحیدی این رهبر فرزانه در مدیریت کشور است.
سبک مؤمنانه مدیریت رهبر انقلاب 
بر پایه ساخت توحیدی و خود‌سازی معنوی 
و عرفانی شخصیت ایشان است
آیت‌الله کعبی ادامه داد: سبک مؤمنانه مدیریت رهبر انقلاب بر پایه ساخت توحیدی و اخلاقی و خود‌سازی معنوی و عرفانی شخصیت ایشان است. مدیریت جهادی و انقلابی، قاطعیت و شجاعت سیاسی در تصمیم گیری حکیمانه با جذب حداکثری و دفع حداقلی جلوه‌های دیگر در سیره حکمرانی رهبر انقلاب 
است.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: اهتمام به تربیت نیرو و کادر‌سازی مدیریتی، دانش‌افزایی مستمر و فراوان، هدایت، حمایت و مدیریت کلان ارزشی جامعه اسلامی در صیانت از نظام اسلامی و ترسیم راهبرد‌های کلان و افق چشم‌انداز آینده نظیر بیانیه گام دوم انقلاب نیز از جمله دیگر شاخصه‌های مدیریت رهبر معظم انقلاب در طول ۳۳ سال مدیریت ایشان است.
صددرصد پیشرفت‌های کشور 
مرهون حمایت‌های رهبر انقلاب است
آیت‌الله اراکی نیز در این نشست در بیان اهمیت قانون‌گرایی در قاموس فکری رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد در این چند دهه انتظار داشتند رهبر معظم انقلاب در برخی از مسائل فراتر از چارچوب‌های قانونی دخالت کنند، به این عقیده که زودتر کار را حل می‌کند؛ برای مثال آنها تلاش کردند رهبر انقلاب به‌صورت مستقیم برای منحل کردن انتخابات‌ها موضع‌گیری کنند یا به فلان قاضی یا رئیس‌قوه قضائیه بگویند این کار را بکند یا نکند؛ اما همیشه سیاست کلی رهبر معظم انقلاب این بوده که هر کدام از نهاد‌ها کار خودشان را انجام بدهند؛ البته همیشه رهبر انقلاب به دنبال نشان دادن خط کلی به نهاد‌ها هستند.
وی گفت: افرادی اصرار کردند رهبر انقلاب در شورای نگهبان دخالت کند، عده‌ای از تندرو‌های افراطی که خود عمده مشکل کشور هستند در جریان فتنه ۸۸ به دنبال این بودند که 
رهبر معظم انقلاب انتخابات را باطل کنند؛ اما رهبر انقلاب فرمودند اگر اشکال و اعتراضی دارید، از مسیر قانونی دنبال کنید و به دنبال این نباشید که خارج از شیوه‌های قانونی و به شکلی نادرست نظم مملکت را بر هم بزنید. عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: ایشان رهبر و ولی فقیه هستند و اختیارات کافی از نظر شرعی در دخالت در ساختار‌های قانونی از قوه قضائیه، مقننه، مجریه را دارند اما در این بحث ورود نمی‌کنند.
آیت‌الله اراکی با اشاره به سفر‌های رهبر انقلاب در دهه اخیر برای دیدار‌های مردمی اظهار داشت: رهبر انقلاب در دوره‌ای احساس کردند ارتباط مسؤولین با مردم کم است و خود وارد میدان شدند؛ حتی کسانی که زاویه داشتند، ایراد می‌گرفتند که چرا رهبر انقلاب به استان‌ها مسافرت می‌کنند.
دوره اصلاحات بدترین دوران حکومتی بود
وی افزود: آن‌چنان بین مردم و مسئولین فاصله افتاده بود که از همدیگر خبری نداشتند؛ برخی از آقایان اصلاح‌طلب به شکلی از آن دوران تعریف می‌کنند و حافظه تاریخی به‌قدری ضعیف است که آن را می‌پذیرد، در حالی که ما در آن دوران وضع عجیبی داشتیم و اتفاقاً بدترین دوران حکومتی بود.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور مدیریت مبتنی بر ایمان، تقوا، تخصص، کارآیی و نشاط را مهم و جمع در رهبر معظم انقلاب دانست و ابراز داشت: مدیریت کشور باید این عناصر مدیریتی را به‌صورت جمع در خود داشته باشند.
آیت‌الله اراکی بیان داشت: مدارا در قاموس فکری رهبر معظم انقلاب بسیار مهم است؛ گاهی اوقات بسیاری از ما ناراحت می‌شویم که چرا رهبر انقلاب آن‌قدر مدارا می‌کنند؛ البته این در اصل از شیوه‌های انبیا و اصول سیاست حکمرانی در طول تاریخ انبیا بوده و عجیب‌ترین شکل مدارا نیز توسط رسول اکرم(ص) رقم خورد.
وی رویکرد وحدت‌گرایی را دیگر شاخصه سیاست‌های کلان رهبر انقلاب دانست و توضیح داد: فراخواندن جامعه به سوی وحدت و اجتناب دادن از تنش زایی درونی جامعه بسیار اهمیت دارد؛ رهبر معظم انقلاب بسیار حکیمانه در این راستا عمل کردند که مسئله وحدت شیعه و سنی یکی از جلوه‌های آن در داخل کشور است که این رویکرد رهبر معظم انقلاب باعث شد توطئه بزرگی که اسرائیل، انگلیس و آمریکا تلاش می‌کردند با کمک مزدورانشان در حاشیه خلیج‌فارس در برافروختن آتش فتنه بین شیعه و سنی اقدام کنند، از بین برود.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: سیاست رهبر انقلاب برای کشور به سمت جلو رفتن، پیشرفت علمی، اقتصادی و به‌طور کلی ایجاد پیشرفت و آبادانی در همه زمینه‌ها برای مردم است؛ صددرصد پیشرفت‌های کشور ما چه در عرصه علمی و تکنولوژی‌های مختلف اعم از نظامی و غیرنظامی مرهون حمایت‌های ایشان است از صنایع مختلف است.
آیت‌الله اراکی فعالیت گسترده دشمن برای شناخت انقلاب و تشیع را مهم دانست و ابراز داشت: انگلیسی‌ها و اسرائیلی‌ها بیشترین کار را بر روی فرهنگ و رسوم ملی ما کردند؛ آنها کتاب‌های بسیاری را درباره انقلاب، تشیع، روحانیت، هیئت‌ها و مراسم‌های حسینی ذیل هزاران پروژه تحقیقاتی دنبال کرده‌اند.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: من سفری به یکی از کتابخانه‌های کشور انگلیس داشتم، وقتی به بخش مربوط به ایران مراجعه کردم، تعداد بسیار زیادی کتاب را دیدم که ما در طول تاریخ تشیع از اول تا امروز به این میزان که آنها کتاب نوشته بودند، ننوشته‌ایم؛ هدف کلی آنها است که خوب ما را بشناسند.
شما باید فرهنگ بیگانه را در عرصه‌های گوناگون مانند دموکراسی، زن، خانواده، کودک و... 
نقد کنید
وی تأکید کرد: شما باید فرهنگ بیگانه را در عرصه‌های گوناگون مانند دموکراسی، زن، خانواده، کودک و... نقد کنید؛ متأسفانه نهاد‌های فرهنگی حتی حوزه علمیه در این زمینه قصور و تقصیر یا بی‌حالی داشته‌اند که در این زمینه وارد نشده‌اند.
اهمیت ابزارهای فرهنگی نوین و هنر برای انقلاب
آیت‌الله اراکی استفاده از ابزار‌های فرهنگی نوین؛ اعم از فضای مجازی، فیلم، سریال‌های تلویزیونی و... را ویژگی متمایز رهبر معظم انقلاب دانست و توضیح داد: دشمن امروز با استفاده از ابزار‌های نوین با ما می‌جنگد که اولین فردی که در کشور ما بر روی مسئله استفاده از فضای سایبری و تکنولوژی نوین و ابزار هنر و رسانه در عرصه فرهنگ تأکید داشتند و حتی خودشان مستقیم وارد عرصه و صحنه شدند، رهبر معظم انقلاب بودند و ما نیز باید از این سیره استفاده کنیم؛ نهاد‌های فرهنگی چقدر در چارچوب این سیره رهبر معظم انقلاب همکار، همگام و همپا پیش رفتند؟