kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۵۹۷
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۲
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

سنگ‌اندازی پادوهای آمریکا در مسیر دیپلماسی اقتصادی فعال دولت

روزنامه مدعی اصلاحات بدون اشاره به اعتماد مدعیان اصلاحات و اعتدال به آمریکا و اروپا و خدعه غرب به آنها، به لجن پراکنی علیه رویکرد دیپلماسی پویای دولت سیزدهم دست زد.

 

سرویس سیاسی ـ

روزنامه دنیای اقتصاد دیروز گزارشی را با تیتر «نظام جهانی فقط چین و روسیه نیست» منتشر کرد و نوشت: «...این گروه معتقدند یکی از نقاط ضعف ایران با وجود پیوستن به شانگهای و بریکس این است که به‌شدت تحت تاثیر بازی چین و روسیه به عنوان دو قدرت مسلط قرار می‌گیرد. از این‌رو به جای تلاش برای حضور در گروه‌هایی که به واسطه حضور روسیه و چین فراهم می‌شود، ایران باید خود صاحب ابتکار باشد تا بتواند بازدارندگی لازم را به وجود آورد. اما تحقق این مسیر نیازمند الزامات و توجه و رصد دقیق تغییرات محیطی و اتخاذ یک راهبرد منعطف، هوشمندانه و چندسطحی است.»
در حالی‌که مدعیان اصلاحات در دوران دولت‌های یازدهم و دوازدهم ظرفیت‌ها و فرصت‌های بزرگ ملی را به بهانه برجام و توافق با آمریکا و اروپا سوزاندند و امروز دولت سیزدهم با سیاست خارجی فعال و فراگیر در حال باز‌سازی اقتصادی است، روزنامه مدعی اصلاحات شرم نمی‌کند و با خیال راحت دست به تحریف‌گری زده و تیتر می‌زند نظام جهانی فقط چین و روسیه نیست! این طیف که به پادویی نظام سلطه علیه جمهوری اسلامی ایران مشغول است، خود را نسبت به کارشکنی و بدعهدی آمریکا و اروپا به فراموشی می‌زند و ایران را تخطئه می‌کند تا کشور ضمن سقوط به چاه اعتماد به غرب، در ازای وعده سرخرمن رفع تحریم، توانمندی‌ موشکی و نقش‌آفرینی منطقه‌ای خود را کنار بگذارد و به لقمه آسان برای بلعیده شدن توسط اربابان خون‌آشام آنها تبدیل شود. تقلای مدعیان اصلاحات برای کوچه دادن به دشمن و بستن دست توانمند ایران مستلزم پیگرد امنیتی و قضایی است.
تئوریزه کردن دیپلماسی ذلت‌­پذیری در روزنامه اصلاح‌طلب
روزنامه شرق در سرمقاله دیروز خود به تکرار یک دروغ بزرگ مبادرت ورزید. در سرمقاله شرق می‌خوانیم: «بیش از ۱۵ ماه از آغاز دور جدید مذاکرات وین می‌گذرد. دولت قبل با هدف احیای برجام پا به میدان مذاکرات وین در قالب جدید ۱+۴ گذاشت.»
در ادامه این متن آمده است: «اینکه چرا باید طرف اصلی ایران در مذاکرات هسته‌ای غایب باشد و سه کشور اروپایی و روسیه و چین واسطه انتقال پیام ایران به رابرت مالی یا پیام طرف آمریکایی به عراقچی[!] باشد، بماند که به قول شاعر «شرح این هجران و این سوز جگر/ این زمان بگذار تا وقت دگر». اصلاح‌طلبان دیپلماسی ذلت را بر هر چیزی ترجیح می‌دهند و با آن به توجیه هر کاری می‌پردازند. برای نمونه همین سطرهای بالا. دولت آمریکا بود که به دولت اصلاح‌طلبان (دولت تدبیر و امید) در زمینه توافق هسته‌ای رکب زد. دولتی که نظرش این بود که آمریکا کدخدای جهان است و بهتر است با کدخدا ببندیم. دی ماه 1394 برجام اجرایی شد اما در همان دوره اوباما، آمریکا به تعهداتش عمل نکرد و همچنین در دوره او هم تحریم‌های جدیدی پس از برجام علیه ایران تصویب شد. پس از آن در دوره ترامپ آمریکا به طور کلی از برجام خارج شد و اروپایی‌ها هم در پاسخ ایران که چرا اروپا به تعهداتش عمل نمی‌کند گفتند آمریکا نمی‌گذارد.
پس از آمدن جو بایدن و از سرگیری دوباره مذاکرات ایران تاکید کرد که آمریکایی که زیر میز زده و از توافق خارج شده و به تعهداتش عمل نکرده و مانع تعهدات دیگران شده نباید در گفت‌وگوها حضور یابد. اگر این چنین رفتار نکنیم و رفتارمان مطابق دیپلماسی ذلت پذیری اصلاح‌طلبان باشد و پس از هر کاری که آمریکا کرد دوباره به او بگوییم بفرمایید در مذاکرات باشید این چه پیام بدی برای دیگر کشورها دارد؟! به جز اینکه اگر با ایران هر طوری رفتار کنند باز هم راه برای آنها باز است و این‌گونه همه کشورها می‌دانند که دشمنی با ایران هیچ تبعاتی برای آنها نخواهد داشت.
در ادامه این متن تاسف‌انگیز آمده: «روایت غالب این است که عراقچی در پنج دور مذاکره و البته تحت اشراف دکتر ظریف، روحانی و شورای عالی امنیت ملی کشور توانست مذاکرات را در قالب «احیای برجام ۲۰۱۵» به سرانجام برساند. این مطلب در آخرین گزارش مفصل ظریف به مجلس تصریح شده که قابل دستیابی است. روحانی نیز در آخرین جلسه هیئت دولت در دوم تیر ۱۴۰۰ به صراحت اعلام کرد: «اگر بخواهند همین امروز می‌توانیم تحریم را تمام کنیم. نه فردا، همین امروز دوم تیر می‌توانیم تحریم را تمام کنیم، همین الان اختیارات به آقای دکتر عراقچی بدهیم، به وین برود و در عرض چند روز توافق را نهایی کند و تحریم هم برداشته شود.» یکی از اشکال تحریف یا به قولی قلب حقیقت و دروغگویی این است که بخشی از یک واقعه گفته نشود. درباره ادعای مطرح شده در سطرهای فوق بارها در همین کیهان نوشته و توضیح داده شده است. آنچه روحانی به عنوان «اختیارات به عراقچی» گفته چه چیزهایی است؟! دولت قبل در پایان کارش چه اختیاراتی برای عراقچی می‌خواست (بخوانید چه امتیازهایی برای غربی‌ها) که به این سرعت یعنی در همان روز همه تحریم‌ها را از میان برمی‌داشت؟! واگذاری امتیازات مجدد برای تعهدات پایمال شده غرب و سرهم‌بندی توافق بدون تضمین بدون لغو تحریم؟ البته بگذریم از اینکه دولتمردان تدبیر و امید از رفتن بالمره همه تحریم‌ها در روز شروع توافق هسته‌ای سخن می‌گفتند و همین روزنامه‌های اصلاح‌طلب در سال 1394 و در صبح اجرای توافق هسته‌ای تیتر زدند «صبح بدون تحریم!» یا «خداحافظی با تحریم‌ها» اما نه تنها تحریم‌ها نرفت که پس از برجام تحریم‌ها دو برابر شد. حالا شما حدیث مفصل بخوانید از این مجمل و از ادعاهای مطرح شده در سطرهای سرمقاله شرق.
راه‌حل مدعیان اصلاحات برای حل مشکلات کشور؛ همان همیشگی!
روزنامه اعتماد روز گذشته نامه‌ای را از جبهه موسوم به اصلاحات ایران خطاب به رئیس‌جمهور تحت عنوان «پيشنهادهايي براي حل بحران اقتصادي» منتشر کرد که طبق معمول مدعیان اصلاحات برجام و FATF را به عنوان تنها راه نجات کشور معرفی کرده‌اند. در بخشی از این نامه آمده است: «احياي برجام و رفع تحريم‌ها عليه ملت و دولت ايران اولين گام مهم و شرط لازم براي حل مشكلات كنوني كشور و از وظايف مسلم دولت محترم بوده است... بازسازي روابط بانك‌هاي ايراني با بانك‌هاي بين‌المللي از طريق به نتيجه رساندن مذاكرات مربوط به FATF لازمه گشايش در روابط اقتصادي ايران و حمايت از توليد رقابتي و باصرفه است.»
گفتنی است، دولت روحانی با کمک همین طیف سیاسی و با شعار مذاکره و رفع تحریم‌ها و ایجاد درآمد سرشار برای مردم رای آنها را گرفت اما 8 سال بعد علاوه‌بر نابود کردن معیشت مردم، افزایش چند صددرصدی قیمت مسکن، دلار، خودرو، کالاهای اساسی، کاهش چند ده درصدی ارزش پول ملی و... کشور را با 800 تحریم جدید دیگر تحویل داد و رفت. جالب آنکه این جریان همیشه مدعی که هیچ راهکاری جز امتیاز دادن یک‌طرفه به آمریکا برای حل مشکلات کشور ندارند بی‌آنکه پاسخگوی نتیجه 8 سال مماشات و امتیاز دادن به غرب باشند، در شرایطی که مردم با مقاومت خود سیاست فشار حداکثری آمریکا را به شکست کشانده و ایستادگی در برابر تحریم‌ها در حال ثمر دادن است، بار دیگر به تقلا افتاده تا با ارسال پالس ضعف به طرف غربی، اعتبار‌دهی به تحریم‌ها و بزک دوباره مذاکره، تیغ کند شده دشمن را تیز و دولت سیزدهم را هم به سیاهچال مماشات و باج‌دهی به غرب هل دهد.
نکته قابل تامل آنکه در گزارشی که اخیرا در برخی رسانه‌ها منتشر شده، آمده است که یادداشت‌نویس ضدایرانی رویترز جاسوس موساد از آب درآمد. بر اساس این گزارش، یک افسر موساد در تماس با او می‌گوید که در رسانه‌ها تاکید کنید بدون برجام اقتصاد ایران شکست می‌خورد!