kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۵۷۶
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳
یک تراژدی دیگر انسانی رقم خورد

مرگ دلخراش 46 پناهجو در آمریکا از فرط گرمای 40 درجه در یک کانتینر

در حالی که نزاع سیاسی بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها درباره وضعیت مرزهای آمریکا ادامه دارد، خبرها از مرگ حداقل ۴۶ پناهجو در داخل یک کانتینر و زیر گرمای شدید بالای 40 درجه در ایالت تگزاس تراژدی بزرگ انسانی را در آمریکا رقم زده است.

 

سرویس خارجی-


«مرگ در بازداشت، خشونت جنسی، اعتصاب غذا، آنچه ما در بازداشتگاه‌های مهاجران در سراسر آمریکا مشاهده کردیم» این عنوان گزارشی است که روزنامه «یوس‌ای تودی» در سال 98 و دوران ریاست جمهوری ترامپ جمهوری خواه درباره وضعیت هزاران پناهجوی زندانی در آمریکا منتشر کرد. یو اس‌ای تودی در این گزارش از 20 هزار شکایت از سوءرفتارها در بازداشتگاه‌های مهاجران در آمریکا خبر داده بود. بعد از گذشت بیش از
3 سال از این گزارش و در دوران ریاست جمهوری بایدنِ دموکرات نیز وضعیت مهاجران در آمریکا تعریفی ندارد و همچنان مهاجرانی که از آمریکای مرکزی و جنوبی با هزاران امید و آرزو و با مصیبت و تحمل سختی‌های فراوان خود را به آمریکا می‌رسانند باید منتظر شلاق، پلیس، گلوله، زندان و... مرگ باشند.
در جدیدترین تراژدی که به نوشته گاردین مرگبارترین فاجعه انسانی علیه مهاجرین در دهه‌های اخیر به شمار می‌رود، تلاش عده‌ای از مهاجران برای رساندن خود به آمریکا حداقل ۴۶ کشته بر جای گذاشته و ۱۶ نفر را راهی بیمارستان کرده است. منابع خبری گزارش می‌دهند، نیروهای پلیس و امنیتی آمریکا یک کامیون حامل مهاجران غیرقانونی را در نزدیکی ایستگاه قطار خیابان «ساوتوست ساید» شهر سن آنتونیو در ایالت تگزاس پیدا کردند. مقام‌های ایالت تگزاس گفته‌اند که پس از پیدا شدن یک کامیون (یدک‌کش) در یک جاده دورافتاده در جنوب غربی سن آنتونیو، جسد ۴۶ نفر پیدا شد و ۱۶ نفر دیگر هم به بیمارستان انتقال داده شدند. به گفته «ویلیام مک مانوس» رئیس‌پلیس سن آنتونیو ساعت ۶ عصر روز دوشنبه (به وقت محلی) یکی از کارمندان شهرداری این شهر بعد از شنیدن صدای فریاد کمک‌خواهی یکی از سرنشینان کامیون، متوجه آن شد و پلیس را در جریان قرار داد. نیروهای پلیس بعد از رجوع به محل جسد یک نفر را نزدیک کامیون پیدا کردند و پس از باز کردن در آن، ده‌ها جسد دیگر را داخل کامیون کشف کردندکه همگی از گرمای شدید خفه شده بودند.  به گزارش فارس «چارلز هود» رئیس‌اداره آتش‌نشانی سن آنتونیو اعلام کرد که حداقل ۴۶ نفر کشته و ۱۶ نفر شامل ۱۲ فرد بزرگسال و چهار کودک هم در نتیجه بیماری‌های مرتبط با گرما به بیمارستان منتقل شدند. به گفته این مقام آمریکایی، هیچ آبی در کامیون وجود نداشت، افرادی که زنده پیدا شدند دچار کم آبی بودند و بدنشان به شدت گرم بود. از سوی دیگر، رئیس‌پلیس سن آنتونیو اعلام کرده که نیروهای پلیس سه نفر را بازداشت کرده‌اند اما هنوز مشخص نیست که دستگیری آنها به قاچاق انسان مرتبط باشد یا خیر. «نیویورک تایمز» نیز دراین باره نوشته: «سن آنتونیو که در فاصله ۲۵۰ کیلومتری از مرز مکزیک قرار دارد با حرارتی بیش از ۱۰۳درجه فارنهایت نزدیک به ۴۰ درجه سانتی گراد مواجه است.»
مرگبارترین فاجعه
به نوشته روزنامه گاردین، پیدا کردن این کامیون «ممکن است مرگبارترین فاجعه در میان هزاران نفر باشد که در دهه‌های اخیر در تلاش برای عبور از مرز مکزیک به سمت ایالات متحده جان خودشان را از دست داده‌اند.» گاردین در گزارش خود به سابقه مرگ مهاجران در شهر سن آنتونیو ایالت تگزاس که از مکزیک سعی کردند خود را به آمریکا برسانند، اشاره کرده و نوشته است:«این شهر قبلا صحنه مرگ و میر مهاجران بوده است. ده نفر در سال ۲۰۱۷ پس از گیر افتادن در کامیون جان خود را از دست دادند. در سال ۲۰۰۳ هم
۱۹ نفر در یک کامیون در سن آنتونیو پیدا شدند.مهاجرانی که از فقر و خشونت در آمریکای مرکزی فرار می‌کنند، معمولاً از طریق مکزیک برای رسیدن به مرز آمریکا اقدام می‌کنند و گاهی اوقات در کامیون‌های بزرگی که توسط قاچاقچیان در شرایط بسیار خطرناک سازماندهی شده، سوار می‌شوند.
بایدن مقصر است
«گِرِگ ابوت» فرماندار جمهوری‌خواه ایالت تگزاس به خبر پیدا شدن کامیون با بیش از 46 جسد در سن آنتونیو واکنش نشان داد و در یک توئیت از دولت دموکرات جو بایدن بابت بی‌توجهی به وضعیت مرزهای جنوبی آمریکا انتقاد کرد.به گزارش ایرنا، تارنمای شبکه خبری فاکس نیوز با انتشار این خبر نوشت: فرماندار ایالت تگزاس درباره کشف ۴۶ جسد در این ایالت گفت که  مقصر این مرگ‌ها‌، بایدن است.بنابراین گزارش «گِرِگ ابوت» تا پیش از آنکه شمار جان باختگان این حادثه به ۴۶ نفر برسد در حساب توئیتر شخصی خود بر علیه رئیس‌جمهوری آمریکا نوشت«: دست کم اجساد ۴۲ نفر در داخل یک تریلی که مهاجران را به تگزاس منتقل می‌کرد کشف شد. این نتیجه سیاست‌های مرگبار مرزهای باز (دولت بایدن) است.»فرماندار ایالت تگزاس درادامه توئیت خود نوشت: این نماینگر پیامدهای مرگبار امتناع وی در اجرای قوانین است.تارنمای خبری فاکس نیوز در ادامه نوشت: چندین مقام رسمی آمریکا از جمله تد کروز سناتور ایالت تگزاس درباره این حادثه دولت بایدن را مقصر دانسته و کشف این اجساد از مهاجران را دهشتناک  خواندند.