kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۵۷۵
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳
سازمان بین‌المللی انرژی خبر داد

«تورم»، سهم غرب از تحریم انرژی روسیه

آمارهای سازمان بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد باوجود تکاپوی غرب برای تحریم روسیه و کاهش درآمدهای این کشور، مسکو تاکنون برنده این میدان بوده و سهم آمریکا و اروپا از این جنگ اقتصادی فقط «تورم فزاینده» بوده است.

 

سرویس خارجی-

جنگ اوکراین وارد پنجمین ماه خود شده است(چهار ماه و پنج روز). طی این مدت جدای از ویرانی، آوارگی میلیون‌ها نفر و هزاران کشته و مجروح و میلیاردها دلار هزینه‌ای که جنگ به طرفین تحمیل کرده تاثیرات این بحران، بر اقتصاد جهانی و به خصوص اقتصاد اروپا و آمریکا بسیار مخرب بوده است. اروپا و آمریکا از همان روز اول جنگ شدیدترین تحریم‌ها را علیه روسیه وضع کردند طوری که روسیه به تحریم شده‌ترین کشور جهان تبدیل شد. اما این تحریم‌ها بیشتر از این که اقتصاد روسیه را تحت تاثیر قرار دهند اقتصاد اروپا و آمریکا را دچار بحران کرده‌اند و کشورهای غربی و برخی کشورهای شرقی مثل ژاپن و کره جنوبی طی این مدت تورم‌های کم سابقه و بعضا بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کنند.
برنده جنگ اقتصادی از نگاه سازمان بین‌المللی انرژی
آمارهای سازمان بین‌المللی انرژی نیز نشان می‌دهد باوجود تکاپوی غرب برای تحریم روسیه و کاهش درآمدهای آن، مسکو تاکنون برنده این میدان بوده و سهم آمریکا و اروپا نیز صرفا «تورم فزاینده» بوده‌ است. به گزارش شبکه تلویزیونی«سی‌ان‌ان»، اروپا و آمریکا واردات نفت روسیه را با این هدف ممنوع کردند تا منبع درآمد مهم کرملین را قطع کنند، اما این طرح تاکنون کارساز نبوده است و مشکلات زیادی برای غرب ایجاد کرده است. بر اساس این گزارش روسیه امروز به‌اندازه پیش از آغاز جنگ در اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) از صادرات انرژی درآمد کسب می‌کند و این در حالی است که تورم در سایر کشورهای جهان رو به رشد است و فشار سیاسی بر رهبرانی مانند «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس و «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه نیز به دلیل این بحران بیشتر شده است.
در ادامه گزارش این شبکه خبری آمریکایی آمده: «در حالی که رهبران گروه7 کشور صنعتی گردهم آمدند تا راه‌حلی برای بحران‌های کنونی پیدا کنند، به نظر می‌رسد گزینه‌های چندانی برای مهار افزایش قیمت نفت پیش‌رو ندارند. در این میان غرب با ارائه برخی گزینه‌ها از جمله تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه، خرید متمرکز توسط اتحادیه اروپا، ممنوعیت بیمه کشتی‌ها و تحریم کشورهایی که به خرید از مسکو ادامه می‌دهند، در تلاش است اوضاع را کنترل کند. اما همه این موارد پیامدهای منفی در پی دارند و برخی حتی باعث افزایش بیشتر قیمت انرژی می‌شوند و حمایت عمومی را از عزم غرب برای مجازات ولادیمیر پوتین به خطر می‌اندازند.» «رابرت جانستون» پژوهشگر ارشد تحقیقاتی در «مرکز کلمبیا برای سیاست انرژی جهانی» هم در این باره گفته: ابزارهایی برای اتخاذ مواضع سخت در برابر روسیه وجود دارد، اما این امر هزینه‌هایی دارد که به طور مستقیم  مصرف‌کنندگان آمریکایی و اروپایی را هدف قرار می‌دهد. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، صادرات نفت روسیه به اروپا در ماه می‌(اردیبهشت) به ۳.۳ میلیون بشکه در روز کاهش یافته‌است که ۱۷۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه قبل کاهش نشان می‌دهد اما افزایش نفت صادراتی روسیه به آسیا این کمبود را جبران کرده است. چین با تخفیف‌ زیاد برای نخستین بار شاهد افزایش واردات نفت از روسیه به میزان ۲ میلیون بشکه در روز است. واردات هند نیز افزایش یافته و در ماه می‌(ادریبهشت) به ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسیده‌است.روسیه هر بشکه نفت خام خود را حدود ۳۵ دلار ارزان‌تر از معیار جهانی نفت برنت می‌فروشد که براساس آخرین برآوردها بشکه‌ای ۱۱۳ دلار معامله شد و از آنجایی که قیمت‌ها در سال جاری به دلیل پس لرزه‌های ناشی از همه‌گیری کرونا و جنگ به شدت افزایش یافته، روسیه همچنان از شرایط جاری منتفع می‌شود.  بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، درآمد صادرات نفت روسیه در ماه می‌۱.۷ میلیارد دلار افزایش یافت و به حدود ۲۰ میلیارد دلار رسید. این رقم بسیار بالاتر از میانگین سال ۲۰۲۱ است که نزدیک به ۱۵ میلیارد دلار بود.
سفر بی‌سروصدای آمریکایی‌ها به ونزوئلا
خبر دیگر از بحران انرژی غرب این که طبق گزارش رسانه‌های مطرح آمریکایی، مقام‌های ارشد دولت جو بایدن به منظور باز‌سازی روابط با ونزوئلا بی‌سر و صدا به کاراکاس سفر کرده‌اند. در حالی که گمانه‌زنی‌ها از تشدید تحرکات واشنگتن برای ترمیم روابط با کاراکاس حکایت دارد، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه شنبه گزارشی با این عنوان منتشر کرد: «مقام‌های آمریکا در تلاش برای باز‌سازی روابط به ونزوئلا بازگشتند.» طبق این گزارش، «مقام‌های ارشد دولت بایدن در آخرین تلاش برای بازگرداندن آمریکایی‌های بازداشت شده به خانه و باز‌سازی روابط با غول نفتی آمریکای جنوبی در حالی که جنگ در اوکراین ادامه دارد، بی‌سر و صدا به کاراکاس سفر کرده‌اند؛ موضوعی که آمریکا را به بازنگری در سایر اهداف سیاست خارجی مجبور می‌کند.» بنا بر این گزارش این سفر تازه هیئت آمریکایی به دنبال سفر غیرمنتظره ماه مارس(اسفند) این دو مقام به همراه «خوان گونزالس» مدیر شورای امنیت ملی آمریکا در امور نیمکره غربی انجام شده است. سفر ماه مارس(اسفند) اولین سفر مقام‌های کاخ سفید به کاراکاس در بیش از دو دهه گذشته بود.سفر هیئت آمریکایی به ونزوئلا در شرایطی خبرساز شده که چندی قبل وزارت خارجه آمریکا در ادامه جنگِ انرژی خود با روسیه، برای صدور نفت ونزوئلا به مقصد اروپا مجبور به صدور معافیت تحریمی شد.طبق این گزارش، دولت بایدن امیدوار است نفت ونزوئلا بتواند به اروپا کمک کند تا وابستگی به روسیه را کاهش دهد و محموله‌های ونزوئلا نیز به چین نروند.
نا‌امنی غذایی در انتظار 345 میلیون نفر
خبر دیگر این که برنامه جهانی غذا هشدار داده است تهاجم روسیه به اوکراین جهان را در آستانه یک بحران سه گانه مواد غذایی، سوخت و رکود قرار داده است و دست کم ۳۴۵ میلیون نفر نیز با ناامنی غذایی مواجه هستند. پایگاه اینترنتی روزنامه تلگراف در گزارشی به قلم جو بارنز نوشت:« متیو‌هالینگ‌ورث، هماهنگ‌کننده اضطراری برنامه جهانی غذا در اوکراین، گفت میلیون‌ها نفر دیگر در نتیجه کمبود مواد غذایی، سوخت و رکود و افزایش قیمت‌ها بر اثر این جنگ آسیب‌پذیر شده‌اند.»«هالینگ ورث» روز دوشنبه به برنامه «امروز» رادیو ۴ بی‌بی سی گفت: «ما برای بیش از ۳۴۵ میلیون نفر در جهان که با سطوح حاد ناامنی غذایی مواجه هستند، تا حدی به دلیل این جنگ در اوکراین، و تا بخشی نیز به دلیل افزایش قیمت سوخت به دلیل تأثیر مداوم همه‌گیری کووید، به شدت نگران هستیم»هالینگ ورث گفت: «آنچه کاملاً واضح است این است که کشوری که سال گذشته ۴۰۰ میلیون نفر را با صادرات مواد غذایی خود تغذیه کرد، دیگر قادر به صادرات غذا نیست.»
ارزیابی جدید آمریکا: اوکراین شکست خورده
خبر دیگر این که ارزیابی‌های دولت بایدن نشان می‌دهد اوکراین دیگر قادر نیست اراضی خود را از روسیه بازپس بگیرد و«ولودیمیر زلنسکی» باید کوچک شدن کشورش را بپذیرد. به گزارش ایرنا سی ان ان در این باره نوشته: «مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که کاخ سفید دیگر مطمئن نیست اوکراین بتواند مناطقی را که اکنون در کنترل نیروهای روسیه است، بازپس گیرد.»  گزارش‌ها نشان می‌دهد مشاوران «جو بایدن» بحث بر سر اینکه «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین باید تعریف خود را از «پیروزی» تغییر دهد، شروع کرده و معتقدند وی باید با کوچک‌شدن کشورش کنار بیاید.چند مقام نزدیک به کاخ سفید به سی‌ان‌ان گفتند این ارزیابی بدبینانه به این معنا نیست که واشنگتن، اوکراین را برای دادن امتیازات رسمی ارضی به روسیه تحت فشار قرار خواهد داد.