kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۴۳۵
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۳
قالیباف در نطق پیش از دستور:

مجلس برای تحقق اهداف تحول قضایی در کنار قوه قضائیه است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس در راه تنظیم قوانین مورد نیاز جهت تحقق اهداف میان مدت و بلند مدت تحول در دستگاه قضا همراه قوه قضائیه است.

 


محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح دیروز (یکشنبه ۵ تیر ماه) در نطق پیش از دستور صحن علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سالروز ترور شهید بهشتی، گفت: هفتم تیر ماه سالروز شهادت مظلومانه شهید بهشتی و یاران ایشان در انفجار دلخراش دفتر حزب جمهوری اسلامی را تسلیت می گویم. منافقان کوردل با طراحی این ترور و همچنین ترور مقام معظم رهبری همان سال در مسجد ابوذر درصدد بودند با به شهادت رساندن زبده ترین، محبوب ترین، توانمندترین افراد اجرایی انقلاب و نزدیک ترین یاران و شاگردان امام(ره)،انقلاب اسلامی را به بن بست بکشانند اما اراده خداوند متعال، رهبری حکیمانه امام و هوشمندی مردم انقلاب را با صلابت تر از قبل به پیش برد.
وی افزود: شهید بهشتی عمر شریف و پربرکت خود را در راه ترویج فهم عالمانه از دین داری و انقلابی گری صرف کرد و در این راه با تاسی از آرمان‌های امام(ره) هم با افراط و هم با تفریط مبارزه کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن گرامیداشت فرا رسیدن هفته قوه قضائیه، اظهار کرد: به تمامی مجاهدان دستگاه قضا اعم از قضات و سایر عزیزان در تمامی رده‌های این قوه خدا قوت می گویم، تحولات دستگاه قضا در مسیر اجرای اهداف سند تحول قضائی در مدل جدید امیدآفرین و گره گشا بوده است.
قالیباف اضافه کرد: از برادر عزیز و مجاهدم حجت الاسلام محسنی اژه ای و همکاران وی که شبانه روزی در تلاش برای ایجاد تحول در دستگاه قضا و افزایش سرمایه اجتماعی هستند تشکر می‌کنم و اعلام می‌کنم مجلس شورای اسلامی در راه تدوین و تصویب قوانین مورد نیاز جهت تحقق اهداف میان مدت و بلند مدت تحول در دستگاه قضا همراه قوه قضائیه است و در این مسیر دو قوه تمام توان خود را برای افزایش رضایت عمومی به کار خواهند بست.
وزیر صمت: زیر بار فشارها
برای انتصاب نامعقول نمی‌روم
وزیر صمت صبح دیروز در جلسه کمیسیون اصل نود مجلس با تایید اعمال فشارها و درخواست‌های برخی نمایندگان تاکید کرد که زیر بار فشارها برای انتصاب نامعقول نمی رود.
در ادامه، جمعی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به قالیباف خواستار بررسی صحت و سقم اعمال فشار خارج از قانون چند نماینده مجلس به وزیر صمت درباره انتصاب برخی افراد در شرکتی خاص و ارتباط احتمالی این موضوع به مساله پیگیری استیضاح فاطمی‌امین شدند.
حجت الاسلام محمد رضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: قرار است فردا جلسه کمیسیون صنایع مجلس درباره استیضاح وزیر صمت برگزار شود.
وی افزود: با توجه به این که وزیر گزارش هایی از عملکرد خود آماده کرده است و پاسخ های قانع کننده برای سوالات ارائه شده، به احتمال زیاد استیضاح وزیر صمت از دستور کار خارج شود.
رئیس قوه قضائیه
نتیجه پرونده کرسنت را اعلام کند
مالک شریعتی در جلسه علنی دیروز (یکشنبه ۵ تیرماه) مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی گفت: هفته قوه قضائیه را تبریک می گویم و از رئیس قوه قضائیه درخواست می‌کنم نتیجه پرونده کرسنت را اعلام کند.
وی افزود: براساس قانون بودجه ۱۴۰۱ وزارت نفت مکلف شد گزارش سه ماهه ای درباره صورت‌های مالی شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت ارائه کند. با توجه به اینکه سه ماه پایان یافته است، لازم است هرچه سریع‌تر این گزارش که کمیسیون انرژی و برنامه مجلس ارائه شود.
نشست مشترک مجلس و قوه قضائیه
دیروز بعدازظهر بنا به دعوت رسمی قوه قضائیه، نشست مشترک مجلس و قوه قضائیه با حضور رؤسای دو قوه قضائیه و مقننه در سالن شهید سلیمانی قوه قضائیه برگزار شد.
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست دیروز نمایندگان مجلس و رئیس و مسئولان قوه قضائیه گفت: در این جلسه تعدادی از نمایندگان مجلس و مقامات قوه قضائیه پیرامون مسائل مختلف نکاتی را ارائه کردند.
وی افزود: در این جلسه سخنرانان و حاضران پیرامون سه موضوع را در مطالب خود مطرح کرده و مورد تأکید قرار دادند که یکی انتقال مشکلات مردم در حوزه‌ مسائل قضایی بود که نمایندگان آن را مطرح کرده و خواستار رفع آنها شدند.
عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: در این جلسه همچنین درباره تعامل هر چه بیشتر قوای مقننه و قضائیه و سهم مشترک از مسائل یکدیگر مورد تأکید قرار گرفت. 
سلیمی خاطرنشان کرد: همچنین در جلسه دیروز موضوع رفع موانع قانونی پیش‌روی قوه قضائیه مطرح شد و مورد تأکید قرار گرفت.
نماینده مردم محلات افزود: در پایان جلسه دیروز، رؤسای قوای مقننه و قضائیه با سخنان خود مطالب مطرح شده در جلسه را جمع‌بندی کردند.
وی اظهار داشت: رئیس مجلس در صحبت‌های خود بر این نکته تأکید کرد که آمادگی داریم تا با تصویب لوایح قضایی در اسرع وقت نسبت به رفع موانع قانونی در مسیر قوه قضائیه اقدام کنیم.
سلیمی خاطرنشان کرد: رئیس قوه قضائیه همچنین گفت که قوی شدن قوه قضائیه قوت و قدرت قوای دیگر را نیز به دنبال دارد و وقتی قوه قضائیه قوی باشد، موجب تقویت قوای دیگر نیز می‌شود.
تصویب کلیات طرح تشکیل
سازمان پدافند غیرعامل
نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح دیروز در صحن علنی مجلس، کلیات طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل را با ۱۸۶ رأی موافق، ۲۰ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ رأی به تصویب رساندند. بنابر نظر هیئت ‌رئیسه مجلس مقرر شد جزئیات این طرح به صورت دوشوری مورد بررسی قرار بگیرد.
کلیات طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت تصویب شد
در جلسه علنی دیروز مجلس همچنین گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در دستور کار قرار گرفت که وکلای ملت با ۱۹۴ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در جلسه علنی با کلیات این طرح موافقت کردند.
طبق گفته رئیس مجلس شورای اسلامی با توجه به اینکه این طرح پیشنهادات زیادی دارد، دو شوری می‌شود و ابتدا پیشنهادات نمایندگان در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح و سپس در دستور کار صحن علنی قرار می‌گیرد.
حضور سفیر ژاپن در صحن علنی مجلس
 احمد نادری در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی،اعلام کرد: به سفیر ژاپن و هیات همراه او از این سفارتخانه و همچنین گروه دوستی پارلمانی ژاپن که در جلسه علنی مجلس حضور یافتند خوش آمد می‌گوییم.