kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۳۸۴
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۴
با ریزش 19 هزار واحدی شاخص 

برجام دوباره روی سر بورس خراب شد

 
برجام که تا‌کنون خیری برای کشور نداشته، دوباره بر بازار سرمایه اثر منفی گذاشت به‌طوری‌که با انتشار اخبار ازسرگیری مذاکرات، در یک روز شاخص کل 19 هزار واحد ریخت.
دیروز یکشنبه ۵ تیرماه ۱۴۰۱ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با کاهش ۱۸ هزار و ۹۸۵ واحدی به یک میلیون و ۵۰۱ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با کاهش ۴ هزار و ۹۷۵ واحدی عدد ۴۱۷ هزار و ۶۸۴ واحد را به نمایش گذاشت. در فرابورس هم شاخص کل این بازار با ۲۳۶ واحد کاهش به رقم ۲۰ هزار و ۳۴۷ واحد دست یافت. روز یکشنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای نُهمین روز متوالی منفی شد و 531 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که بیشترین رقم در 6 روز کاری اخیر است.
به گزارش خبرگزاری مهر، معامله‌گران بورس تهران دیروز با تشدید عرضه از سوی معامله‌گران حقوقی به عرضه‌های روزانه حقیقی‌ها افزودند تا به‌این‌ترتیب بازار رخوت‌آور و دچار سکون این روزها وارد وحشت‌زدگی مبهمی ‌شود که ریشه و دلیل آن هرچه که باشد در وهله اول به نقدینگی در گردش آن و عدم حمایت جدید از بازار برمی‌گردد.
این وضعیت به گروه خودرویی‌ها نیز تسری پیدا کرد و به یکباره صف خریدهای میلیونی جاده مخصوصی‌ها را به صف فروش تبدیل کرد. هرچند در میانه بازار روند معاملات خودرویی‌ها متعادل و حجم قابل‌توجهی از سهام از سوی حقوقی‌های حامی این گروه جمع‌آوری شد اما روند بازار همچنان ناپایدار و غیر قابل ‌اتکا بود.
به نظر می‌رسد دورنمای بازار سهام در مواجهه با آمارهای اقتصادی همچون گمانه‌زنی برای افزایش احتمالی نرخ سود بانکی و خبرهای سریالی برجامی و مذاکرات هسته‌ای، همچنان بازار را با بی‌اعتمادی مواجه کرده است.
به‌این‌ترتیب با انتشار اخبار برجامی و کاهش ‌اندک قیمت دلار‌، شاخص بورس هم رو به نزول نهاده است وگرنه در فصل مجامع شرکت‌های بورسی عمده شرکت‌ها سود شناسایی کرده و به سهام‌داران خود سود پرداخت می‌کنند.
این وضعیت بورس در حالی است که برجام تاکنون دستاورد خاصی برای اقتصاد ما نداشته و فقط اقتصاد ما را شرطی نموده است بدین معنا که هرچند وقت یکبار با انتشار خبرهایی از مذاکرات برجامی، یک شوک منفی به بازار وارد می‌شود.
اصل سرمایه تضمین می‌شود
در همین حال، با اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار برای نخستین‌بار در تاریخ بازار سرمایه ایران اصل مبلغ سرمایه سرمایه‌گذاران با استفاده از سازوکار صندوق‌های سرمایه‌گذاری تضمین خواهد شد.
به گزارش ایسنا، موافقت اصولی سازمان بورس با فعالیت این نوع صندوق صادر شده است تا زمینه قانونی برای عرضه محصولی جدید به بازار سرمایه ایران فراهم شود.
طراحی این نوع جدید از صندوق در پاسخ به دغدغه سرمایه‌گذاران کم‌ریسک و همچنین سرمایه‌گذاران تازه‌وارد به بازار سرمایه مدنظر قرار گرفته تا بتوانند بدون نگرانی از اینکه اصل سرمایه‌شان در معرض ریسک قرار بگیرد، سرمایه‌گذاری کنند.
مهم‌ترین وجه تمایز صندوق تضمین اصل سرمایه در مقایسه با سهامی و درآمد ثابت به نحوه سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها باز‌می‌گردد. نوع فعالیت این صندوق، مختلط خواهد بود بنابراین هم در سهام و هم در اوراق درآمد ثابت سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این نوع فعالیت، این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند تا از نظر پذیرش ریسک مزایایی نظیر صندوق‌های درآمد ثابت داشته باشند و از نظر بهره‌مندی از بازدهی با شرایط نزدیک به صندوق‌های سهامی همراه شوند.