kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۳۶۶
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۲
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

استفاده از ظرفیت‌های گروه بریکس هم در گرو تعامل با آمریکاست!

 

سرویس سیاسی-
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان «شرق‌گرایی و سیاست تنش صفر؟!» نوشت: «اگر آن‌گونه که در سخنرانی رئیس‌جمهور ایران در اجلاس ویدئوکنفرانسی سران بریکس پلاس آمده «این نهاد قادر است به طیف متنوعی از موضوعاتِ مرتبط با دغدغه‌های جوامع درحال‌توسعه بپردازد و دستورکارِ اجلاس حاضر نیز نشان‌دهنده پیوند مقوله توسعه با امنیت، صلح، بهداشت، محیط‌زیست و نوآوری است» لذا ما حتی برای نگاه شرق‌گرایی خود نیاز به یک سیاست خارجی توسعه محور داریم و نه مقابله محور!» بنابراین دلیلی ندارد ایران با این حجم از بحران‌ها، چالش‌ها و مسائل مبتلابه که براثر سوء مدیریت و بد تعریف کردن گرایش‌های سیاست خارجی‌اش ایجاد شده، غرب و آمریکا را در مقابل خود تعریف کند.»
گفتنی است جریان اصلاحات تنها سیاست خارجی را درخور اهمیت می‌داند که با آمریکا و اروپا مراوده داشته یا اینکه بر مدار سیاست کلی نظام استبداد بین‌المللی بچرخد، در غیر این صورت حتی ارتباط با همسایگان ایران نیز از سوی اصلاح‌طلبان منفی تلقی می‌شود.
نکته قابل‌تأمل اینکه اساساً گروه بریکس به‌عنوان یک ائتلاف قدرتمند جهانی بدون مشارکت اروپا و آمریکا تشکیل شده است تا تعادل و عدالت اقتصادی در مقابله با نظام پولی و بانکی غربی برقرار کند. به‌عبارت‌دیگر این ائتلاف در تقابل با نظام اقتصادی غربی تشکیل شده که کل مناسبات جهانی را دربر گرفته است.
انتقاد کردن یا نکردن از دولت دردی را دوا نمی‌کند
باید به دنبال قدرت باشیم
روزنامه آرمان ملی در مطلبی به نقل از فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: «اگر دولت کنونی دارای هر اشکال و ایرادی باشد انتقاد کردن یا نکردن از دولت دردی را دوا نمی‌کند و بلکه آن چیزی که می‌تواند اصلاح‌طلبان را به نتیجه برساند این است که موانع حضور خود در قدرت را موردبررسی قرار بدهند و تلاش کنند موانعی که باعث می‌شود اصلاح‌طلبان در قدرت حضور نداشته باشند را مرتفع کنند. رویکرد اصلاح‌طلبان باید صندوق محوری و جامعه‌محوری باشد تا بتوانند مطالبات جامعه را نمایندگی کند. هیچ جامعه‌ای از اصلاح‌طلبان چنین انتظاری ندارد که اصلاح‌طلبان در قدرت حضور نداشته باشند اما به دنبال مطالبات آنها باشند. اگر اصلاح‌طلبان تنها به دنبال این هستند که سخنان کف جامعه را بگویند و تنها رویکرد شعاری داشته باشند مورد استقبال مردم قرار نخواهند گرفت و جامعه از چنین جریانی بیزار خواهد شد.»
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه «جریان اصلاحات باید موانعی که باعث شده از قدرت دور باشد را از میان بردارد.» گفت: «شرایط جامعه به شکلی نیست که بتوان با شعارهای روشنفکری مطالبات آنها را نمایندگی کرد. نمایندگی مطالبات مردم نیازمند داشتن برنامه برای حضور در قدرت و تأثیرگذاری در سطح جامعه است.»
اگر برجام به نتیجه نرسد تورم رکورد می‌زند!
آرمان ملی در مطلب دیگری نوشت: «تورم تحت تأثیر عوامل مختلفی در کشور ایجاد می‌شود که مهم‌ترین آن رشد نقدینگی و الزام دولت به استقراض و چاپ پول است.»
در ادامه این مطلب آمده است: «در رأس تمامی این اصلاحات تغییرات سیاست‌های خارجی موضوعی است که سایر شاخصه‌ها را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد درواقع تا زمانی‌که مذاکرات برجامی به نتیجه نرسد و امکان افزایش تعاملات با سایر کشورهای جهان فراهم نباشد هرگونه اصلاحی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و به افزایش مشکلات اقتصادی دامن می‌زند. این در حالی است که بررسی سیاست‌های کشورهایی که با ایران مشکل دارند نشان می‌دهد بیش‌ترین تمرکز خود را برای به ثمر نرسیدن مذاکرات برجامی معطوف کرده‌اند. در این رابطه تأمل در تغییرات اقتصادی در اوایل دهه 80 و دولت اصلاحات نشان می‌دهد در آن زمان کشور با بیش‌ترین تعاملات جهانی مواجه بوده به‌طوری‌که روند رشد اقتصادی و سایر شاخصه‌ها به بیش‌ترین میزان خود رسیده است اما همزمان با تغییر دولت متأسفانه به دلیل تداوم نداشتن تعامل با جهان، اقتصاد ایران با رشد منفی مواجه می‌شود. بنابراین اگر دولت دست به اصلاحات اساسی نزند و مذاکرات برجامی نیز به نتیجه نرسد برخلاف ادعای مدافعان دولت که رکوردزنی تورم را موقتی دانسته و معتقدند در ماه‌های آینده نرخ تورم کاهشی خواهد شد اما قطعاً باید در انتظار تداوم این وضعیت و تکرار رکورد‌زنی‌های پی‌درپی در تورم باشیم.»
مدعیان اصلاحات از 8 سال دولت موردحمایت خود درس نگرفته و سعی می‌کنند بازهم مشکلات کشور را به برجام گره بزنند. این در حالی است که دولت رئیسی توانسته همزمان با اصلاحات اقتصادی و حذف ارز رانت زای 4200 تومانی، موج تورم که میراث دولت قبل بود را بدون استقراض از بانک مرکزی و یا چاپ پول کنترل کند.
حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تورم‌زا نبوده است
روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی با عنوان «برداشت نادرست از تورم خردادماه» نوشت: «امروزه برخی افراد مدعی شده‌اند که تورم شدید خردادماه به دلیل اجرای طرح حذف ارز ۴۲۰۰ بوده است و معتقدند که طراحان و طرفداران طرح حذف ارز ۴۲۰۰ یا پیامدهای تورمی آن را نادیده گرفته یا دست‌کم گرفته‌اند. این افراد وقوع تورم خردادماه را نشانه‌ای از آن تلقی می‌کنند که طرح‌های اصلاحات اقتصادی در ایران نه‌تنها لزومی ندارد، بلکه نباید به اجرا درآید. اگر خدای‌نکرده این تحلیل نادرست در ارکان حکمرانی پذیرفته شود، بیم آن می‌رود که باب اصلاحات اقتصادی حتی به شکل نصفه و نیمه موجود نیز بسته شود. بنابراین ضروری است اصل این تحلیل را مبنی بر اینکه تورم خردادماه ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ بوده است، موردنقد قرار داد و سست بودن پایه‌های تحلیلی آن را نشان داد.»
در ادامه این مطلب آمده است: «به باور این‌جانب، تغییر قیمت‌های نسبی که براثر حذف ارز ۴۲۰۰ رخ داده است، نمی‌تواند رشد تورم شدید ایجاد کند؛ اما چهار عامل یادشده [رشد پایه پولی و رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۰، رشد بسیار شدید حقوق، افت شدید امید به حل‌وفصل صلح‌آمیز مناقشه هسته‌ای و قیمت‌های جهانی به دلیل کرونا و جنگ روسیه علیه اوکراین] چون باهم همزمان شده‌اند، رشد شدید قیمتی به وجود آورده‌اند. شوربختانه چون حذف ارز ۴۲۰۰ با رشد تورم خردادماه مقارن شده است، بیشتر افراد عادی به‌اشتباه گمان می‌کنند که این تورم ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ بوده است؛ اما از دانش‌آموختگان انتظار نمی‌رود چنین خطایی را به‌سادگی مرتکب شوند.»
دلسوزی و حمایت روزنامه اصلاح‌طلب از اوباش متجاوز
روزنامه شرق در شماره دیروز خود نوشت: «بازهم برای چندمین بار اخبار و تصاویر اوباش‌گردانی، شبکه‌های اجتماعی را درنوردید و این بار در شهر مرند. آدمی دچار حیرت می‌شود وقتی می‌بیند یک امر خلاف قانون، سال‌های سال است تکرار می‌شود...»
در ادامه این نوشتار آمده: «در قوانین مصوب چنین مجازاتی وجود ندارد. ازنظر حقوق بشری رفتاری نکوهیده است. ازنظر فقهی نیز اگر این مجازات‌ها جزء حدود باشد که در حدود، مطلقاً چنین مجازاتی مقرر نشده است. حدود به مواردی اشاره دارد که شارع، مجازات را دقیقاً مشخص کرده و هیچ‌گاه مجازات مجرم‌گردانی در حدود مقرر نشده است. از سوی دیگر ازنظر حقوقی و فقهی اگر کسی درباره مجرمی که جرمش ثابت شده و حتی محکوم به اعدام است در حد یک کلمه توهین‌آمیز به کار ببرد باید مجازات شود چه رسد به گرداندن در خیابان و ضرب و شتم.»
طیف موسوم به اصلاح‌طلب که سابقه پر و پیمانی در دفاع از مفسدان اقتصادی دارند این بار برای دفاع از چندنفر از اوباش به قلم فرسایی پرداختند. لازم به ذکر است که فقط افرادی را در کوچه و خیابان به این شکل می‌گردانند که در یک محله با قلدری و اوباش‌گری به تجاوز و زورگویی و زورگیری می‌پردازند و با اتکا به این روحیه خود افراد یک محله یا یک بخش را به وحشت می‌اندازند.
در همین موردی هم که باعث ناراحتی و نگرانی و دلسوزی روزنامه شرق شده افرادی به یک خانم به زور تجاوز کرده و اقداماتی دیگر را نیز انجام داده بودند. جنبه مضحک ماجرا آنجاست که طیفی از این قبیل در یک شو مجازی که به نام «می تو» به هواداری از کسانی که می‌پردازند که مدعی هستند مورد تعرض قرار گرفته‌اند اما وقتی دستگاه قضا با مجرمانی که به یک زن تجاوز کرده‌اند برخورد می‌کند ناگاه دلشان برای متجاوز می‌سوزد. این آیا نشان دهنده آن نیست که همه چیز برای این جماعت جنبه شو و نمایش دارد؟!