kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۳۵۴
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۷

امیرعبداللهیان: آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم

وزیر خارجه ایران با بیان این‌که آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم، گفت: امیدواریم طرف آمریکایی این بار واقع‌بینانه و منصفانه در مسیر مذاکرات و رسیدن به نقطه پایانی توافق اقدامات مسئولانه و متعهدانه‌ای را انجام دهد.


حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان که دیروز میزبان «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران بود، پس از دیدار و گفت‌وگو با بورل که بیش از سه ساعت و نیم به طول انجامید در جمع خبرنگاران حضور یافت و به تشریح رایزنی‌های انجام‌شده پرداخت.
گفت‌وگوهای طولانی
اما مثبتی را داشتیم
وی گفت: گفت‌وگوهای طولانی اما مثبتی را درخصوص همکاری‌های جامع جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا داشتیم. جمهوری اسلامی ایران به دنبال روابط متوازن با جهان است و در یک سیاست خارجی متوازن، قاره اروپا برای ما از جایگاه مهمی برخوردار است. حفظ و گسترش روابط با قاره اروپا به شمول تمام کشورهای این قاره چه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و چه کشورهای خارج از اتحادیه اروپا ازجمله اولویت‌های ما در پیگیری مناسبات با این قاره است. سطح روابط و به‌ویژه مناسبات تجاری ایران و این قاره در تراز ظرفیت‌های موجود بین ایران و یکایک کشورهای اروپایی نیست.
رئیس‌دستگاه دیپلماسی افزود: امیدواریم در پی روابط دوجانبه و گفت‌وگوهای دوجانبه با یکایک کشورهای اروپایی و همچنین در ادامه گفت‌وگوها و توافقاتی که امروز با آقای بورل داشتیم شاهد توسعه و پیشرفت مناسبات باشیم.
وزیر خارجه بیان کرد: ازجمله موضوعاتی که مورد بحث و تبادل‌نظر قرار دادیم، بحث تداوم مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و طرف‌های دیگر برای لغو تحریم‌ها است. آقای جوزپ بورل چندی پیش از من در تماسی تلفنی خواستند که چگونه می‌توانیم بن‌بست و توقفی که بعد از صدور قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاصل‌شده کار را دنبال کنیم و از این بن‌بست خارج شویم. من به ایشان گفتم که جمهوری اسلامی ایران همیشه از مسیر دیپلماسی و مذاکره عزتمند و البته مبتنی بر نتیجه استقبال می‌کند. از شما دعوت می‌کنم به تهران سفر کنید و همه ابعاد مسئله را با حضور تیم‌های مشترک مذاکراتی ما و هماهنگ‌کننده دنبال کنیم. در پی این گفت‌وگو امروز میزبان آقای بورل و مورا و تیم دستیاران آنها در تهران هستیم.
وی خاطرنشان کرد: امروز گفت‌وگوهای مفصل، عمیق و دقیقی را درباره مطالبات ایران داشتیم و به بورل تأکید کردیم اولاً آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم و ثانیاً آنچه برای ایران مهم است، نفع کامل اقتصادی ایران از توافقی است که در سال ۲۰۱۵ حاصل شده و هر موضوعی که بتواند نفع کامل اقتصادی ما را تحت تأثیر قرار دهد، ازنظر دولت آقای دکتر رئیسی و جمهوری اسلامی ایران قابل‌قبول نخواهد بود.
رئیس ‌دستگاه دیپلماسی گفت: ما سعی می‌کنیم مشکلات و نقاط افتراقی که وجود دارد را در مسیر گفت‌وگوهایی که به‌زودی از سر گرفته خواهد شد، برطرف کنیم. امیدواریم به‌صورت مشخص طرف آمریکایی این بار واقع‌بینانه و منصفانه در مسیر مذاکرات و رسیدن به نقطه پایانی توافق، اقدامات مسئولانه و متعهدانه‌ای را انجام دهد.
بورل: مذاکرات درباره برجام در روزهای آتی
از سر گرفته می‌شود
«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران گفت: سفر من یک هدف اصلی دارد، این‌که این بن‌بست را بشکنم. تنش‌ها را درخصوص مذاکرات برجام کم کنم. برای من اهمیت اصلی داشت و این‌که یک انگیزه جدید و فرصت جدیدی ایجاد کنیم برای این‌که برجام و گفت‌وگوهای آن را روی ریل قرار دهیم. می‌خواستم به ایران بیایم و این را به‌صورت عمیق با مقامات جمهوری اسلامی ایران در میان بگذارم.
این مقام ارشد اتحادیه اروپا ادامه داد: خیلی خوشحالم که قرار است مذاکرات را درباره برجام در روزهای آتی از سر بگیریم. روزهای آتی یعنی این‌که واقعاً روزهای آتی این بن‌بست را بشکنیم.
بورل همچنین گفت: من مذاکرات را پیشنهاد کردم. ما متنی داشتیم و یک‌سری سؤالات کوچکی بود که قرار بود آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها به آن پاسخ دهند چون چین،‌ فرانسه، روسیه، آلمان و انگلیس کارشان را انجام داده بودند و یک‌سری سؤالات در ماه مارس باقیمانده بود که ایران و آمریکا باید به آن پاسخ می‌دادند و قرار نبود این وقفه سه ماه شود. این وقفه باید شکسته شود و سه ماه گذشته و باید کار را تسریع کنیم و امروز خیلی خوشحالم بابت این تصمیم که ایران گرفت که مذاکرات از سر گرفته خواهد شد و این تصمیم در تهران و واشنگتن گرفته شده است.
این مقام ارشد اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: قرار است بعد از سفر من مذاکره ادامه یابد و تیم من به‌عنوان تسهیل‌کننده بین ایران و آمریکا خواهند بود تا مسائل باقیمانده را رفع کنیم. رسیدن به توافق بسیار مهم است.
راب مالی:
به مسیر «دیپلماسی معنادار» متعهد هستیم
راب مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد که با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و انریکه مورا معاون او دیدار کرده است.
مالی در پیام خود نوشت: از جوزپ بورل و انریکه به دلیل ادامه همکاری نزدیکشان با ایالات‌متحده قدردانی می‌کنم. ما با مشورت با شرکای اروپایی خود همچنان به مسیر دیپلماسی معنادار متعهد هستیم.
انریکه مورا نیز جمعه در توئیتی اعلام کرد که با جوزپ بورل و راب مالی یک شام کاری داشته و آنها درباره برجام و موضوعات منطقه‌ای رایزنی کرده‌اند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: مالی به‌طورجدی تأکید کرده که ایالات‌متحده متعهد به بازگشت به این توافق (برجام) است.
نامه بیش از 10 سازمان به بایدن:
نگذار سیاست داخلی آمریکا
مانع توافق با ایران شود
بیش از 10 سازمان ملی روز جمعه نامه‌ای به جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا ارسال کردند و از او خواستند «مدیریت و شجاعت سیاسی» نشان دهد و توافق هسته‌ای ایران را نجات دهد و همچنین ابراز حیرت کردند که چرا اجازه می‌دهد سیاست داخلی آمریکا مانع از احیای «توافق معقول منع گسترش» شود.
طبق گزارش پایگاه تحلیلی آمریکایی «ریسپانسیبل استیت‌کرفت»، این گروه‌ها- که شامل J Street، Indivisible و Quincy Institute for Responsible Statecraft هستند، افزودند که خود بایدن و بسیاری از مقامات ارشد دولتش قبلاً اعلام کرده‌اند که خروج ترامپ از توافق یک فاجعه بوده است. در ادامه این نامه آمده است: برخی از این مقامات همچنین خاطرنشان کرده‌اند که مخالفان توافق، ترامپ را تحت‌فشار قرار دادند تا قرص‌های سمی سیاسی داخلی ایجاد کند مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست موسوم به «گروه‌های تروریستی»- با این هدف که کار را برای ورود دوباره هر جانشینی به توافق دشوار کند.
آن‌ها افزودند: «به همین دلیل است که بیش‌ازپیش حیرت‌آور است که دولت شما اجازه داده این حرکت سیاسی مانع از تجدید به لحاظ استراتژیک حیاتی برجام شود» و سپس مدعی شدند: همان‌طور که شما و همکاران سابقتان در دولت اوباما به‌درستی تصریح کردید، ایران بازیگر خطرناکی است- اما اگر سلاح اتمی داشته باشد خطرناک‌تر خواهد بود.
این گروه‌ها تأکید کردند «بایدن درنهایت مسئول شکست برجام خواهد بود، زیرا این تنها راه دیگری برای دو برابر کردن استراتژی فشار حداکثری ترامپ است» که آن را «زخم واردشده از طرف خود» خوانند.
روزنامه سعودی: اقتصاد ایران در حال مقاوم شدن
در برابر تحریم‌هاست
روزنامه سعودی «عرب‌نیوز» در تحلیلی روز پنجشنبه با اشاره به کاهش تدریجی آثار تحریم‌های آمریکا علیه ایران نوشته تهران در حال ایجاد کردن یک اقتصاد ضدتحریم است.
نسخه انگلیسی عرب‌نیوز در این تحلیل می‌نویسد: «زمانی، تحریم‌ها علیه رژیم ایران به‌شدت اثرگذار بود، اما تحولات اخیر نشان می‌دهند که تحریم‌های واشنگتن موفقیت کمتری در مهار رژیم کسب کرده‌اند.»
مطابق این تحلیل، جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر دارنده دومین بزرگ منابع گازی و چهارمین منابع نفتی در دنیا است و فروش نفت نزدیک به ۶۰ درصد از کل درآمدهای دولت و بیش از ۸۰ درصد از منابع صادراتش را تشکیل می‌دهد.
عرب‌نیوز نوشته ایران برای مغتنم شمردن فرصت انشقاق‌های فعلی در میان قدرت‌های جهانی در حال انعقاد قراردادهای طولانی‌مدت با مشتری‌های نفت خود است.
چنین قراردادهایی-طبق این تحلیل- به ایران اجازه خواهد داد آسان‌تر تحریم‌های آمریکا را دور بزنند، به وجوه خود دسترسی پیدا کند و سیاست‌هایش را در منطقه پیش ببرد.
عرب‌نیوز در پایان تحلیل خود نوشته است: «به‌طور خلاصه، با گذشت زمان تحریم‌های آمریکا علیه ایران اثربخشی کمتری داشته‌اند به این دلیل که رهبران ایران با تقویت ارتباطاتشان با کشورهایی نظیر چین و ونزوئلا و اطمینان از فروش نفتشان در حال ایجاد یک اقتصاد مقاوم در برابر تحریم هستند.»
فرانسه: آماده‌ایم
تا توافق با ایران را نهایی کنیم
وزارت خارجه فرانسه با اشاره به سفر جوزپ بورل به تهران، اعلام کرد که آمادگی وجود دارد تا توافق با ایران را نهایی کرده و تهران باید از این فرصت دیپلماتیک نهایت استفاده را ببرد. به گزارش رویترز، پاریس بدون اشاره به اقدام خود و دو کشور دیگر انگلیس و آلمان به همراه آمریکا در ارائه و تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از تهران خواست تا از فرصت سفر «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران استفاده کرده و تلاش کند تا مذاکرات وین را مادامی‌که زمان باقی است، به نتیجه برساند.
وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای در این رابطه اعلام کرد: ما آماده‌ایم تا این توافق را به نتیجه برسانیم و از ایران می‌خواهیم که از این فرصت دیپلماتیک استفاده کرده تا این توافق را همچنان‌که امکانش وجود دارد، نهایی کند.