kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۳۳۵
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۲
سازمان ملل هشدار داد

بحران گرسنگی بی‌سابقه است هیچ کشوری در امان نخواهد بود

دبیرکل سازمان ملل با هشدار درباره تشدید بحران گرسنگی ناشی از کمبود مواد غذایی در جهان اعلام کرد هیچ کشوری از این بحران در امان نخواهد بود.

 

سرویس خارجی-

بحران مواد غذایی در جهان روز به روز شدیدتر می‌شود و هر روز نیز کشورهای بیشتری درگیر این بحران می‌شوند. طی 4 ماهی که از جنگ اوکراین می‌گذرد بارها مقامات نهادهای بین‌المللی نسبت به تشدید این بحران هشدار داده‌اند. در‌باره منشاء این بحران روایت‌های مختلفی وجود دارد برخی می‌گویند به دلیل آن که روسیه و اوکراین بخش قابل توجهی از غلات جهان را تامین می‌کنند و درگیری این دو کشور در یک جنگ خانمان سوز، باعث افزایش شدید قیمت مواد غذایی و کمبود غلات در سطح جهانی و به خصوص در بین کشورهای فقیر شده است. برخی نیز می‌گویند موج بحران مواد غذایی پیش از این نیز وجود داشت بود اما جنگ اوکراین این موج را به سونامی تبدیل کرد. برخی از کارشناسان نیز غیر از تغییرات آب و هوایی‌، نظام سرمایه‌داری غربی را نیز در به‌وجود آمدن این بحران مقصر می‌دانند.
هشدار گوترش
دبیرکل سازمان ملل نیز در جدیدترین اظهارات خود در همین رابطه هشدار داد، جهان با «فاجعه» ناشی از افزایش کمبود مواد غذایی در سراسر جهان مواجه است. «آنتونیو گوترش»، گفت: جنگ در اوکراین به اختلالات ناشی از تغییر اقلیم، همه گیری کووید ۱۹ و نابرابری افزوده و یک بحران گرسنگی جهانی بی‌سابقه که در حال حاضر صدها میلیون تن را تحت تاثیر قرار داده، به وجود آورده است.
به گزارش ایسنا وی در پیامی ویدئویی خطاب به مقامات ده‌ها کشور ثروتمند و در حال توسعه که در برلین گردهم آمده‌اند، گفت: خطر واقعی وجود دارد که در سال ۲۰۲۲ میلادی چندین مورد قحطی اعلام شود و اوضاع در سال ۲۰۲۳ ممکن است حتی بدتر هم بشود.گوترش افزود:« از آنجایی که کشاورزان سراسر جهان تقلا می‌کنند تا با افزایش قیمت کود و انرژی دست و پنجه نرم کنند، میزان تولید و برداشت محصولات در سراسر آفریقا و آمریکا با کاهش چشمگیری رو به رو خواهد شد.» دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد:« مسائل مربوط به دسترسی مواد غذایی در سال جاری میلادی ممکن است به کمبود جهانی مواد غذایی در سال آینده تبدیل شوند. هیچ کشوری از پیامدهای اجتماعی و اقتصادی چنین فاجعه‌ای در امان نخواهد بود.» گوترش همچنین خواستار کاهش بدهی‌های کشورهای فقیر برای کمک به حفظ کارآمدی و فعالیت اقتصادهایشان و برای بخش خصوصی به منظور کمک به باثبات کردن بازارهای جهانی مواد غذایی شد.«آنالنا بربوک»، وزیر امور خارجه آلمان نیز که میزبان این نشست برلین است، گفت:
« عوامل متعددی بر افزایش بحران گرسنگی در سراسر جهان تاثیر دارند. اما این حمله روسیه به اوکراین بود که یک موج را به یک سونامی تبدیل کرد.»
اوپن دیپلماسی:
تغییرات آب و هوایی و نظام سرمایه‌داری مقصرند
تارنمای انگلیسی «اوپن دیپلماسی» نیز در گزارشی نوشت تغییرات آب و هوایی و نظام سرمایه‌داری مقصر بحران مواد غذایی هستند. این رسانه نوشت: «در حالی که حمله روسیه به اوکراین، بحران غذا را تشدید کرد اما تغییرات آب و هوایی و نظام سرمایه‌داری موتور محرکه ابتدایی بحران غذایی کنونی در جهان است. »
به گزارش ایرنا، تارنمای رسانه مستقل «اوپن دیپلماسی» نوشت: «کشاورزان خُرد تامین‌کننده اصلی غذا هستند و لازم است که به جای شرکت‌های بزرگ به حرف آنها گوش کنیم.» ولادیمیر چیلینیا هماهنگ‌کننده زیمبابوه در سازمان بین‌المللی که درباره اجرای دموکراسی در زمینه غذا و تغذیه تلاش می‌کند گفت: بیشتر کشاورزان دیگر نمی‌توانند غذای کافی برای خانواده‌های خود تولید کنند. شرکت‌های انتفاعی کنترل نظام غذایی ما را از جمله در زمینه تولید و توزیع دانه‌ها در دست گرفته‌اند. بر اساس این گزارش هیئت بین‌دولتی تغییرات اقلیمی تخمین می‌زند تا سال ۲۰۳۰ گرمایش زمین به طور متوسط تولیدات کشاورزی جهان را بیش از یک پنجم کاهش دهد. اما بحران‌های اقلیمی و غذایی پدیده‌های مجزا از هم  نیستند. این بحران نتیجه یک سیستم سرمایه‌داری جهانی- و یک دستور کار نئولیبرالی- است که منافع کشاورزی شرکت‌های بزرگ را نسبت به مردم و کره زمین در اولویت قرار داده است.
انتقاد از مواضع دوگانه غرب در قبال اوکراین و افغانستان
«مایک والاس» نماینده ایرلندی پارلمان اروپا نیز در یک نشست پارلمان اروپا با موضوع افغانستان درباره نیاز فوری مردم این کشور به کمک‌های غذایی هشدار داد.این نماینده پارلمان اروپا طی سخنانی در نشست پارلمان اروپا در استراسبورگ مقر این پارلمان، مواضع آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در قبال افغانستان را محکوم کرد.مایک والاس با یادآوری نقش‌آفرینی آمریکا و عربستان سعودی در ایجاد طالبان، مواضع غربی‌ها را در ارائه کمک‌های مالی برای کمک تسلیحاتی به اوکراین و کمک نکردن به افغانستان برای تامین مواد غذایی محکوم کرد.او در نشست پارلمان اروپا گفت: «ما (اتحادیه اروپا و آمریکا) می‌توانیم همه پول‌های سیاره زمین را برای سرازیر کردن تسلیحات به سمت اوکراین پیدا کنیم اما نمی‌توانیم به افغانستانی‌ها غذا بدهیم؛ افرادی که ما طی ۲۰ سال اخیر زندگی‌شان را از بین برده‌ایم»
مسیر بن بست اوکراین برای ورود به اتحادیه اروپا
خبر دیگر این که یک سیاستمدار فرانسوی گفت گرچه مسیر پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا بن‌بست است با این وجود بروکسل مبالغ هنگفتی تحت عنوان «آمادگی عضویت» به اوکراین پرداخت خواهد کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک امروز به نقل از فرانسوا آسلینو نوشت: من از خشم کشورهای منطقه بالکان و نامزد عضویت در اتحادیه اروپا سخن نمی‌گویم. آنان راضی به پیشی گرفتن اوکراین نیستند. بسیاری از این کشورها بیش از یک دهه است که در انتظار ورود به اتحادیه اروپا هستند.به نوشته اسپوتنیک، اوکراین کمتر از سه ماه موفق به اخذ وضعیت نامزدی پیوستن به اتحادیه اروپا شد. موافقت با این وضعیت نخستین گام در مسیر پیوستن به اتحادیه اروپاست.این سیاستمدار حامی خروج فرانسه از اتحادیه اروپا هشدار داد که هزینه هفت کشور دارای وضعیت نامزدی سر به فلک خواهد زد.به نوشته اسپوتنیک، ترکیه در طول ۳۵ سال انتظار تاکنون ۸ میلیارد یورو از اتحادیه اروپا برای تطبیق خود با شرایط این نهاد جهانی دریافت کرده است. به نظر می‌رسد که هزینه باز‌سازی اوکراین نیز بیش از یک تریلیون یورو برای شهروندان اروپایی آب بخورد. به گزارش ایرنا این صاحبنظر فرانسوی اتحادیه اروپا را «دیکتاتور صالح» دانست چرا که به زعم وی فرآیند تصمیم‌گیری این تشکیلات دیگر دموکراتیک نیست. وی تاکید کرد که موافقت با عضویت تمامی کشورهای متقاضی باید در کشورهای عضو به همه پرسی گذاشته شود.
روسیه به «تی پی ان دبیلو» نمی‌پیوندد
و دست آخر این که ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور به معاهده منع سلاحهای اتمی موسوم به «تی پی ان دبلیو» نخواهد پیوست. این اظهارات پس از پایان اولین نشست کشورهای عضو معاهده ممنوعیت سلاحهای هسته‌ای مطرح می‌شود. براساس گزارش خبرگزاری تاس، زاخارووا می‌گوید که پیشبرد این معاهده باعث تعمیق شکاف بین کشورها و تضعیف رژیم معاهده منع تکثیر سلاحهای اتمی خواهد شد. وی افزود، در رابطه با تمایل به اجرای دائمی تلاش‌ها برای جهانی‌‌سازی معاهده «تی پی ان دبلیو»‌، همان‌طور که در اسناد نهایی کنفرانس ثبت شده است، تأکید می‌کنیم که روسیه قصد ندارد به این توافق بپیوندد و معتقد است که این معاهده هیچ استاندارد جهانی چه در حال و چه در آینده ایجاد نخواهد کرد. به گفته زاخارووا، مسکو همچنان به این موضع پایبند است که توسعه
«تی پی ان دبلیو» زودرس، اشتباه و در واقع غیرسازنده بوده است. وی در ادامه تاکید کرد، این توافق هیچ کمکی به کاهش خطرات فزاینده هسته‌ای نمی‌کند و بشریت را به هدف ذکر شده در آن نزدیک نمی‌کند. گفتنی است تنش‌ها بین روسیه و آمریکا بعد از جنگ اوکراین تشدید شده است. آمریکا و غرب بارها روسیه را متهم کرده‌اند که می‌خواهد از تسلیحات هسته‌ای خود در جنگ اوکراین استفاده کند اتهامی که مسکو آن را به شدت رد می‌کنند.