kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۳۳۴
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۲
اسماعیل هنیه در بیروت:

جنگ جهانی بزرگی در حال شکل گیری است دنیا دیگر تک قطبی نخواهد بود

 

سرويس خارجي-
رئیس‌دفتر سیاسی جنبش حماس در سفر خود به لبنان جهان تك قطبي به سركردگي آمريكا را پايان يافته عنوان كرد و گفت: وضعيت جديد به نفع همه ما، فلسطین، لبنان، همه این جریان و همه مردم این امت است.
مقامات لبناني در بيروت، پايتخت اين كشور طي چند روز گذشته ميزبان هيئتي از گروه مقاومت حماس به رياست «اسماعيل هنيه» بوده‌اند. در جريان سفر هيئت فلسطيني به بيروت، مقامات حماس با گروه‌هاي مختلف لبناني ديدار و گفت‌وگو كردند. اسماعیل هنیه در سفر خود به لبنان همچنين در جلسه افتتاحیه یازدهمین کنفرانس ملی اسلامی در بیروت حضور يافت و در اين اجلاس سخنان مهمي درباره وضعيت منطقه و بين الملل اظهار داشت. مهم‌ترين بخش سخنان رئیس‌دفتر سیاسی جنبش حماس آنجا بود كه او به تغيير وضعيت قطب‌هاي سياسي در نظام بين الملل اشاره كرد و در اين ارتباط گفت: در پی نتایج جنگ اوکراین، وجهه جهان تغییر خواهد کرد. وی افزود یکی از نتایج جنگ اوکراین، شکست آمریکاست که به نفع فلسطین، لبنان، جریان مقاومت و امت اسلامی است. رئیس‌دفتر سیاسی جنبش حماس در ادامه با اشاره به جنگ اوكراين گفت: از زمان پایان جنگ جهانی دوم، این جنگ گسترده‌ترین و خطرناک‌ترین جنگ است. ارزیابی ما این است که پس از این جنگ، وجهه جهان تغییر خواهد کرد. به نظر ما نتایج این جنگ بر عرصه جهانی، منطقه ما و درگیری با رژیم اشغالگر صهیونیستی تاثیر خواهد گذاشت. یکی از نتایج این جنگ، تثبیت پایان تسلط آمریکا بر جهان است و آمریکا نمی‌تواند به این تسلط ظالمانه بر جهان و همچنین ثروت‌های امت ادامه دهد و نظام جهان از نظام تک قطبی به نظام چند قطبی تبدیل خواهد شد. این به نفع همه ما، فلسطین، لبنان، همه این جریان و همه مردم این امت است. هنیه همچنین گفت عملیات شمشیر قدس به منزله تحول گسترده در جریان درگیری با دشمن بود و مقاومت فلسطین پس از این نبرد قدرتمندتر شد.
ترس صهيونيست‌ها از محور شمالي
همزمان با هشدارهاي متعدد گروه‌هاي فلسطيني، صهيونيست‌ها از آينده سرنوشت خود در محور شمالي مناطق اشغالي نيز بيمناك هستند. در همين ارتباط نيز روزنامه صهیونیستی‌هاآرتص اعلام کرد مانور مشترک میان ارتش آمریکا و ارتش رژیم صهیونیستی به علت نگرانی از درگیری احتمالی در جبهه شمالی اراضی اشغالی (هم مرز با سوریه و لبنان) برگزار خواهد شد.
به نظر مي رسد كه برگزاري اين مانور نظامي همزمان با افزایش تنش‌های امنیتی در درون اراضی اشغالی و همچنین افزایش تنش‌ها در صحنه سیاسی رژیم صهیونیستی و در راستای افزایش آمادگی برای درگیری احتمالی در جبهه شمالی صورت مي گيرد. در همین رابطه نيز روزنامه‌هاآرتص در گزارشی نوشت: ارتش اسرائیل در راستای آمادگی برای درگیری احتمالی با ایران در مرزهای شمالی (مناطق هم مرز با سوریه و لبنان) در صدد برگزاری مانوری مشترک با ارتش آمریکاست. «عاموس هرئیل» تحلیلگر صهیونیست نیز در این باره گفت: در روزهای اخیر، آمریکا و اسرائیل یک مانور مشترک در راستای اقدام هماهنگ در برابر چالش‌های امنیتی برگزار کردند که در رأس سناریوهای آن تشدید تنش‌های نظامی در مرزهای شمالی (هم مرز با سوریه و لبنان) قرار داشت.
دوباره اسيرتان مي كنيم!
از سوي ديگر حماس و کمیته‌های گروه‌های مقاومت فلسطین در غزه در شانزدهمین سالروز اسارت «گلعاد شالیط»، نظامی ارتش رژیم اسرائیل درباره تکرار عملیات «الوهم المتبدد» (توهمی که دود شد) و تكرار اسارت نظاميان صهيونيست هشدار دادند. به گزارش خبرگزاری صفای فلسطین، «محمد البریم»، مدیر اطلاع‌رسانی این کمیته‌‌ها روز شنبه به همین مناسبت گفت: این عملیات مبارک «کابوسی» خواهد بود که هر لحظه به‌سراغ «صهیونیست‌های جنایت‌کار» می‌رود و به آنها شکست امنیتی و نظامی و فروپاشی ادعایشان مبنی بر توان بازدارندگی و مواجهه با مقاومت فلسطین را یادآور می‌شود.
زخمي شدن 131 فلسطینی در حمله صهيونيست‌ها
با وجود شرايط سخت و محدوديت در مناطق فلسطيني، اما شهروندان فلسطيني همچنان به مقاومت در برابر صهيونيست‌ها ادامه مي‌دهند. جمعه شب هم 131 نفر در درگیری و حمله ارتش رژیم صهیونیستی به راهپیمایی فلسطینیان در شمال کرانه باختری زخمی شدند. به گفته «آناتولی»، این افراد در جریان حمله نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی به راهپیمایان و معترضان فلسطینی در محکومیت احداث شهرک‌سازی در مکان‌های جداگانه در شمال کرانه باختری زخمی شدند.شاهدان عینی به آناتولی گفته‌اند که ارتش رژیم صهیونیستی برای متفرق کردن مردم فلسطین از گلوله فلزی و گاز اشک آور استفاده کرده‌اند.این درگیری در دهستان‌های بیت دَجن در شرق، وبیتا، وقریوت در جنوب نابلس وکفر قدّوم در شرق قلقیلیهًْ رخ داده است.