kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۲۷۰
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۶
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

تحرك و تلاش دولت و به‌خصوص رئیس‌جمهور درخور تحسين است


سرویس سیاسی-
روزنامه آرمان ملی در مطلبی به نقل از فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: «من به سهم خود دوست داشتم آقاي رئيسي با به‌کارگيري افراد مجرب‌تر جناح خود در کارش كه مربوط به مردم است موفق شود.»
این متن در ادامه افزوده: «اميدوارم با تجديدنظر در انتخاب برخي مديران موفق شود... به نظر من تحرك و تلاش دولت به‌خصوص شخص آقاي رئيسي، درخور تحسين است. اصولاً اگر قرار باشد دولتمردان براي مردم كار كنند نبايد شب و روز بشناسند. اين ويژگي در عمل آقاي رئيسي نمايان است. بي‌ترديد اگر آقاي رئيسي کارها را به افراد باتجربه‌تر و باتدبيرتر جناح خود واگذار مي‌کرد، موفق‌تر بود.»
عصبانیت مدعیان اصلاحات از کنترل تورم توسط دولت
روزنامه مردم‌سالاری در گزارش تیتر یک خود نوشت: «مهار تورم یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که نه تنها سید ابراهیم رئیسی دستورهای زیادی برای آن صادر کرده‌، بلکه دولتمردان گاه و بیگاه درباره موفقیت در این موضوع داد سخن سر می‌دهند و آن را از افتخارات بزرگ خود در عمر 10 ماهه دولت خود می‌دانند. اما همواره در این خصوص اما و اگرهایی وجود داشته است. اما و اگرهایی که حالا با اعلام نرخ تورم خردادماه توسط مرکز آمار می‌توان گفت که دقیق‌تر از اظهارنظرهای دولتی است!»
در ادامه این مطلب آمده است: «نرخ تورم نقطه‌ای در آبان 35.7 درصد و تورم سالیانه 44.4 درصد بود. در بهمن ماه نرخ تورم نقطه‌ای به عدد ٣٥,٤ درصد رسید و تورم سالیانه هم 41.4 درصد شد. در فروردین 1401 تورم نقطه‌ای 35.6 و تورم سالیانه 39.2 درصد شد، در اردیبهشت امسال هم نرخ تورم نقطه‌ای 39.3 درصد و تورم سالیانه 38.7 درصد شد. به این ترتیب اگر نرخ تورم نقطه‌ای و سالیانه را در اردیبهشت امسال نسبت به مردادماه سال گذشته در نظر بگیریم، تورم نقطه‌ای نزدیک به 4 درصد و تورم سالیانه 6.5 درصد کمتر شده بود. در این مدت این موفقیت به نظر دولت بسیار گسترده بود!»
گفتنی است سید احسان خاندوزی هفته گذشته در نشست خبری خود با بیان اینکه «از شهریور تا اسفند تلاش اقتصادی دولت به ثبات اقتصاد کلان معطوف بود» گفت: نرخ رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۰ با ۴.۶ درصد به پایان رسید که نرخ رشد بالاتری نسبت به سال ۱۳۹۹ بود.... در شهریورماه طبق اعلام بانک مرکزی با نرخ تورم ۱۲ماهه حدود 59 مواجه بودیم و امروز این عدد به 46 درصد کاهش یافته و نرخ رشد اقتصادی سال 1400 با رشد 4.6 به پایان رساندیم که نرخ رشد بالاتری نسبت به 1399 بود و نرخ بیکاری هم با 9.4 در سال 1400 وضعیت مطلوب‌تری نسبت به سال 99 داشتیم.
اگر دولت روحانی بود می‌توانست با روش‌های علمی تورم را کنترل کند!
روزنامه اعتماد روز پنجشنبه در مطلبی با عنوان «تورم روي نقطه جوش» نوشت: «سياست افزايش قيمت‌ها در دولت سيزدهم، طي مدت زمان كوتاهي و عمدتا تحت‌تاثير 2عامل اقتصادي و غير اقتصادي نمايان شده است. عامل اقتصادي آن همين سياست‌هاي افزايش قيمت‌ها و حذف ارز ترجيحي است كه دولت مسئوليت آن را به عهده گرفت. رويكردي كه مطابق پيشنهاد غلطي كه توسط برخي اقتصاددان‌هاي نزديك به دولت مطرح شده بود، اجرايي شد و مصائب امروز اقتصادي را
به بار آورد... اما عامل دوم بروز يك چنين وضعيتي كه به جهش قيمت‌ها كمك كرد، گسترش تنش داخلي و منطقه‌اي است. در حال حاضر تنش انتظاري و انتظارات تورمي در بالاترين سطح خود قرار دارد. هر روز انتشار اخبار منطقه‌اي و بين‌المللي براي توليد‌كنندگان و مصرف‌كنندگان، تنش‌هاي بيشتري به دنبال دارد و تاثير اين شرايط به صورت افزايش تورم انتظاري بروز مي‌كند... عدم نتيجه‌گيري از مذاكرات درخصوص پايان يافتن تحريم‌ها و تلاش دشمنان براي حاشيه‌سازي در كشور باعث شده تا تورم با يك جهش بالا خود را در اقتصاد ايران نمايان كند. در اين شرايط اگر دولتي روي كار بود كه از طريق روش‌هاي علمي و منطقي مي‌توانست فضا را كنترل كند، احتمال بهبود چندان دور از ذهن نبود.»
گفتنی است چنین ادعایی در حالی مطرح می‌شود که اوضاع امروز کشور ماحصل و میراث مدیریت فاجعه‌بار دولت مورد حمایت این جریان است. دولتی که با شعار مذاکره و رفع تحریم‌ها و ایجاد درآمد سرشار برای مردم رای آنها را گرفته بود اما 8 سال بعد علاوه‌بر نابود کردن معیشت مردم، افزایش چند صددرصدی قیمت مسکن، دلار، خودرو، کالاهای اساسی، کاهش چند ده درصدی ارزش پول ملی و... کشور را با 800 تحریم جدید دیگر تحویل داد و رفت.
در واقع دولت نوپای دولت سیزدهم میراث‌دار مدیریتی یکی از ضعیف‌ترین، ناکارآمدترین و بی‌کفایت‌ترین دولت‌های پس از پیروزی انقلاب بود و در شرایطی سکان دولت را به‌دست گرفت که فساد و عملکرد ضعیف دولت قبل انباشتی از نارضایتی‌های عمومی را موجب شده بود و اعتنا نداشتن روحانی و حامیانش برای تغییر نحوه عملکرد و نشنیدن صدای اعتراض مردم، کشور را در شرایط بی‌دولتی و به ‌شدت ملتهب قرار داده بود. شاید بتوان گفت سید ابراهیم رئیسی و کابینه اش در طول مدت یک‌سال گذشته بیشترین توان و ظرفیت خود را صرف اصلاح شیوه‌های مدیریتی غلط و پرچالش دولت تدبیر و امید کرد تا دست کم از فشارهای روحی و روانی بر گرده مردم کم شود.
مغلطه­‌ای به نام «سیاست خارجی درست»
روزنامه شرق در سرمقاله خود به قلم سیدمصطفی‌هاشمی طبا نوشته است: «چند روز قبل روزنامه «شرق» مصاحبه‌ای با جناب آقای دکتر طبیبیان، اقتصاددان مطرح کشور، درخصوص وضع اقتصادی کشور و تأثیر سیاست خارجی بر آن را انجام داده و با عنوان «اقتصاد خوب در گرو سیاست خارجی درست» آن را به چاپ رسانده است.»
در ادامه این متن می‌خوانیم: «هرچند در ابتدا این بیان منطقی و درست به نظر می‌رسد؛ اما اگر دقت کنیم حداقل می‌توان آن را ناکافی دانست و به‌همین‌دلیل بی‌مناسبت نیست بر این بیان نظری داشته باشیم. اول آنکه سیاست خارجی خوب یعنی چه؟... حال «سیاست خارجی خوب» برای کشور ما کدام است؟ حقیقتا تصمیم‌گیری بسیار پیچیده است؛ ولی می‌توانیم از بیان حافظ که می‌گوید «با دوستان مروت، با دشمنان مدارا» ایده بگیریم و سیاست خارجی گذشته و حال خود را نقد کنیم. حال سؤال پیش می‌آید که اگر با دشمن مدارا کنیم و دشمن لجاجت کند چه کنیم. مثل آنکه با 1+5 ازجمله آمریکا معاهده برجام را امضا کردیم و ناگهان آمریکا از برجام خارج شد و رأسا به تحریم کشورمان پرداخت. عملا سیاست خارجی هرچند بر مبنای فرمایش حافظ باشد، نمی‌تواند ثابت باشد؛ بلکه حسب رفتارهای دیگران سیاست خارجی می‌تواند منعطف باشد...»
این سرمقاله می‌افزاید: «پس سیاست خارجی درست چندان مفهوم مشخص و معینی ندارد و معلوم هم نیست که سیاست خارجی درست به معنی سازش با دیگران در اقتصاد کشور پاسخ مثبت دهد و در دنیا نیز اگر نیکو بنگریم، می‌بینیم که کم نیستند کشورهایی که «سیاست درست» به آن معنی را که در مخیله منتقدان داخل ایران است، در پیش گرفته‌اند و در اقتصاد پاسخ نگرفته‌اند و مثال اینها کشورهایی مثل مصر و پاکستان و برخی دیگر از کشورها هستند که شرایط اقتصادی نامناسبی را دنبال می‌کنند. از این گذشته آیا در بسیاری موارد که صرفا عوامل داخلی در اقتصاد تأثیرگذارند، ‌درست عمل کرده‌ایم؟»