kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۱۹۵
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۱

اخبار ویژه

 
 
افشاگری همتی از تصمیمات بی‌ضابطه و تورم‌ساز در دولت روحانی
ارگان حزب کارگزاران ادعا کرد؛ اظهارات عبدالناصر همتی (رئیس بانک مرکزی در دولت روحانی) پاس گل به منتقدان دولت روحانی است.
روزنامه سازندگی که در انتخابات خرداد 1400 و در کنار خاتمی 
و 16 حزب اصلاح‌طلب از همتی حمایت می‌کرد، در تحلیلی با عنوان «همتی در تله گوگوش؛ تبعات سخنان عبدالناصر همتی چیست؟»، نوشت: اظهارنظرهای تکان دهنده عبدالناصر همتی درباره چـاپ بی‌رویه پول در دولت حـسـن روحانی به این زودی‌هـا از یاد مدافعان ابراهیم رئیسی و منتقدان روحانی نخواهد رفت. کاری به درست یا نادرست بودن این اظهارات نداریم اما اعترافهای آقای همتی در این مقطع‌، پاس گلی بی‌نقص به مهاجمان دولت سیزدهم است که همه مشکلات را به دولت قبل ربط می‌دهند.
رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی در یکی از برنامه‌های کلاب‌هاوس با اشاره به مجموع چاپ پول در دولت روحانی گفت: « مجموع پولی که مـا به اصطلاح متـداول در چند دفعه چاپ کردیم ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بود که برایش پشتوانه تعریف کردیم مثلا گفتیم ما از دولت‌، پول نفتی که سال آینده می‌فروشد را سلف خری کردیم‌، به دولت این رقم پول دادیم کارش راه بیفتد‌، گفتیم ما پولهای بلوکه شده در کره جنوبی یا بدهی گازی عراق را قبول می‌کنیم هر وقت دادند می‌گیریم‌، انگار چک گرفتیم به دولت پول دادیم که مجموع این نـوع پولها به اضافه اختیاراتی که داشتیم جمعا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بود. این مقدار نقدینگی اضافی است که ما وارد چرخه اقتصـاد کردیم که البته چون پشتوانه نداشت این پول تورم ایجاد کرد.» 
وی افزود: «من محاسباتی داشتم و انتظار داشتیم حداکثر تورم ما ۳۵ درصد شـود ولی وقتی گزارش‌هـا را می‌دیدم که وزارت صمـت یا مراکز اقتصادسنجی و پژوهشی تورم را بالای ۵۰ درصد یا ۶۰ درصد اعلام می‌کنند‌، دنبال علتها بودم. این اواخر متوجه شدم دولت حقوق‌ها را بعضا دو برابر کرده یعنی ۱۰۰ درصد افزایش داده است. یا چند هزار میلیارد تومان به رفع مشکل ریزگردها اختصاص داد. تکمیل جـاده بجنورد به شمال این‌قدر‌، احیای دریاچه ارومیه و...». 
همتی افزود: «زنگ زدم از آقـای نوبخت پرسیدم از کجـا؟ گفت: از محل فلان و فلان رفتم سازمان برنامه و بودجه‌، دوستانه توضیح خواستم‌، آقای نوبخت فراموش کرده بود تلفنی به من چه گفته بود. این بار گفت این ۶ ماهه این‌قدر درآمد نفتی داشــته‌ایم. رقمی نجومی گفتند. پرسیدم مگر الان چقدر نفت فروخته‌اید؟ عددی گفتند که رند بود‌، گفتم این‌قدر نفت که قیمتش این‌قدر نمی‌شود‌، خیلی رسوا بود.
بعد متوجه شـدم آقای روحانی به نوبخت اختیـار داده یا الزام کـرده هر وزارتی یا هر سازمان دولتی هر قدر اعتبار خواسـت بدهد و کاری نداشته باشد این رقمها در بانک مرکزی پشتوانه دارد یا ندارد. یک روز که آقای نوبخت رقمی بالا برای یک پروژه حواله کرده بود‌، من نامه را با توضیح یکی از معاونان دریافت کردم که نوشته بود این پول خیلی زیاد اسـت... نداریم. من هم آن سـند را در کارتابل ‌انداختم تا بعد با آقای نوبخت صحبت کنم. دو سـه روزی گذشت آقای روحانی تماس گرفت؛ بی‌مقدمه و احوال‌پرسی گفت چرا پول این پروژه را نداده‌ای؟ گفتم از کجا بدهم؟ گفت: «رقم دادند که کجا ندارد سـند بزن این عدد میلیارد داده شـد بـا بقیه‌اش کار نداشته باش...».
روزنامه سازندگی پس از نقل اظهارات همتی می‌نویسد: «اظهار نظرهای تکان دهنده عبدالناصر همتی درباره چـاپ بی‌رویه پول در دولت حسن روحانی علاوه‌بر اینکه اعتبار بانک مرکزی را زیر سؤال می‌برد به این زودیها از یاد مدافعان ابراهیم رئیسی و منتقدان روحانی نخواهد رفت. اما اعترافهای آقای همتی در این مقطع‌، پاس گلی بی‌نقص به مهاجمان دولت سیزدهم است.
بعید است مدافعان دولت سیزدهم این پاس گل همتی را وارد دروازه نکنند و تا مدتهـا‌، تورم موجود را به دولت حسن روحانی ربط ندهند.
با همه احترامی که برای آقای همتی قائل هستم‌، اظهارات ایشان قرائت یک سویه و به نوعی شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت است‌، بر اساس قرائت همتی‌، مقصر همه اشتباهات آن دوران‌، دیگران هستند. همه «دروغ گفتند اما او که سکان را در دست داشت و مسیر را اشتباه رفت به خاطر فشار دیگران بود. این سخنان شباهت زیادی به اظهــارات اخیر خانم فائقه آتشین دارد که در گفت وگویی طولانی‌، دیگران را مقصـر دهها خطایی دانست که خودش مرتکب شده بود.»
یادآور می‌شود روزنامه سازندگی در آستانه انتخابات سال گذشته صفحه اول چند شماره خود را به طور کامل به تصاویر همتی و تیترهایی مانند «همتی: راه‌ هاشمی ادامه دارد»، «همت ملت؛ مردم دقیقه 90 بازی را به هم می‌زنند»، «ائتلاف جمهور (ائتلاف احزاب اصلاح‌طلب در حمایت از همتی(»، «تیم همتی- ظریف؛ ظریف معاون رئیس جمهور می‌شود»، و «دو قطبی رئیسی- همتی» اختصاص داده بود.
 
واشنگتن‌تایمز: رگبار موشک‌ها می‌تواند اسرائیل را زمین بزند
حجم انبوه موشک‌های شلیک‌شده به اسرائیل می‌تواند پیشرفته‌ترین سیستم‌های پدافندی را از کار بیندازد.
این ارزیابی فنی را روزنامه واشنگتن‌تایمز منتشر کرده و با طرح این سؤال که توان اسرائیل در برابر تهدیدات ایران چقدر موثر است، نوشت: چند نمونه از پیشرفت‌های فناوری نظامی هستند که مسیر تاریخ را تغییر داده‌اند؛ از جمله مسلسل (۱۸۸۴)، هواپیماهای جنگی (۱۹۰۳) و بمب اتم (۱۹۴۵). اما فناوری‌های نظامی کنونی اگرچه اهمیت تاریخی ندارند، اغلب می‌توانند توازن قدرت را در سطح منطقه یا جهان تغییر دهند.
نزدیک به یک دهه، سیستم ضدموشکی اسرائیل معروف به «گنبد آهنین» از آن در برابر حملات موشکی و توپخانه‌ای محافظت می‌کرد. هر لانچر این سامانه از رادارها و چهار پرتابگر تشکیل شده است که قادر به شلیک ۲۰ موشک «تامیر» می‌باشند. 
تهدیدهای شبکه حزب‌الله لبنان (وابسته به سپاه پاسداران ایران) و فلسطینی‌ها ادامه دارد.از طرف دیگر، ایران با موشک‌های بالستیک میان‌برد و نزدیک شدن به نقطه‌ای که آن را قادر به تولید تسلیحات هسته‌ای می‌کند، همچنان بزرگ‌ترین تهدید علیه اسرائیل است.
درواقع مشکل آشکار هر سیستم ضدموشکی این است که می‌تواند با یک رگبار بسیار عظیم از کار بیفتد. بر اساس گزارش‌ها، حزب‌الله بین ۴۰ تا ۱۵۰ هزار موشک
دارد که می‌توانند اسرائیل را هدف قرار دهند.
حزب‌الله تا سال ۲۰۱۸ به طور مکرر اسرائیل را هدف حملات موشکی قرار می‌داد، اما از آن زمان تاکنون حمله موشکی بزرگی علیه اسرائیل انجام نداده است. 
مشکل نه چندان آشکار گنبد آهنین این است که هر موشک «تامیر» حدود ۵۰ هزار دلار قیمت دارد. هزینه یک رهگیری معمولی بین ۱۰۰ هزار 
تا ۱۵۰ هزار دلار است و بودجه این سامانه با وجود هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی موجود، قابل تداوم نیست.
سامانه پرتو آهنین هم نخستین سلاح لیزری هدایت‌شونده قابل استقرار است که یک پیشرفت بزرگ در فناوری دفاعی به شمار می‌رود.
اما بزرگ‌ترین مشکل سلاح‌های مبتنی بر لیزر، نیاز به قدرت و زمان لازم برای تکمیل یک چرخه زمانی بین شلیک است. پرتو آهنین تا چه حد بر موازنه قدرت میان اسرائیل و شبکه‌های مقاومت و ایران تاثیر می‌گذارد. در پاسخ به این سؤال باید گفت سامانه پرتو آهنین بی‌تردید آن‌گونه که بنت ادعا می‌کند نیست و نمی‌تواند یک تغییردهنده 
بازی باشد.
 
وقتی افراطیون مدعی اصلاحات خود را مهم‌تر از مقدسات می‌دانند
خاتمی در ایام فتنه 88 می‌گفت: با ادعای تقلب مخالف است اما این موضوع را عمومی نمی‌کند چون ممکن است پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان آسیب ببیند(!)
روزنامه همشهری با اشاره به اظهارات یکی از افراطیون مدعی اصلاحات که گفته طاغوت پهلوی را به جمهوری اسلامی ترجیح می‌دهد، نوشت: «سال‌ها پیش در ایام فتنه ۸۸‌، در دیداری که با جمعی از دوستان رسانه‌ای با آقای خاتمی داشتیم‌، متوجه شدم که وی با ادعای تقلب مخالف است. در همان جلسه دلسوزانه پرسیدم چرا این موضع را عمومی نمی‌کنید؟ پاسخ وی این بود که گستره اصلاحات از ایثارگر است تا گوگوش و سروش. اعلام علنی این موضع باعث می‌شود پایگاه اجتماعی اصلاحات 
لطمه ببیند.
یکی از مهم‌ترین توصیه‌های رهبر انقلاب به مسئولان و گروه‌های سیاسی در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ این بود که نسبت‌تان را با خودی‌هـا (جبهه انقلاب) و غیرخودی‌ها (دشمن) شفاف کنید. 
سال‌ها بعد نیز رهبر انقلاب در اواسط دهه ۹۰ در سالگرد ارتحال حضرت امام با رد دوگانه‌های تصنعی سیاسی‌، مجدد بحث خودی و غیرخودی را تحت عنوان دوقطبی انقلاب و ضدانقلاب مطرح کردند و تأکید داشتند؛ دوقطبی اصیل‌، صف‌بندی انقلابیون در مقابل جریانی است که مقابل انقلاب شمشیر کشیده است. حرف اصلی این بود که به جای تقابل با هم‌، مقابل دشمن حقیقی انقلاب جبهه بگیرید و از باطل اعلام برائت کنید.
گذشت و گذشـت. جریان اصلاحات در هیچ دوره‌ای دست به این شفافیت نزد و همواره نفع سیاسی‌اش را پنهان کاری و عدم مرزبندی صریح با دشمن می‌دانست.
و امـا کار روی زمین مانده اصلاحات را رسانه‌های اجتماعی به پایان رساندند. امروز به مدد عصر شبکه همه چیز شفاف شده است. امروز ضدانقلاب در یک صف‌بندی روشن از همجنس‌بازان تا شیطان‌پرست‌ها تا سلطنت‌طلبان تا تروریست‌ها و تا مواجب‌بگیران رسانه‌ای شیطان‌صفت‌، خود را حتی از اصلاحات نیز جدا کرده است و مقابل انقلاب صف‌بندی دارند. در این میان جریان اصلاحات ناخواسته و به ناچار مجبور شده موضع خود را شفاف کند؛ چون اپوزیسیون سفره‌شان را جدا کردند و دیگر دونبشی سیاسی دکانی نخواهد ساخت.
همین موضوع باعث شد تکلیف خیلی‌ها روشن شود یا درون انقلاب یا مقابل آن‌، اینجاست که خیلی‌ها مثل تاج‌زاده ترجیح دادند در صف سلطنت‌طلب‌ها و منافقین قرار بگیرند». 
گفتنی است موضع نگرفتن امثال خاتمی حتی علیه حرمت‌شکنی در روز عاشورا و هتاکی به مقدسات اسلام و جمهوری اسلامی، با این توجیه که ممکن است حامیانشان ریزش کنند، از یک طرف نشان می‌داد که اولا برای این طیف، خودشان را مهم‌تر از مقدسات (حتی امام حسین علیه‌السلام) می‌پندارند و ثانیا حامیان خود را در میان عناصر ضد دین و ارزش‌ها جست‌وجو می‌کنند ولو اینکه به شکل فعلی تظاهر به اسلامگرایی و تبعیت خط امام(ره) هم بکنند.
 
خبر آنلاین: بازارهای دنیا حتی بدون برجام تشنه نفت ایران است
خبرگزاری وابسته به مدیران دولت سابق تصریح کرد: بازارهای جهانی حتی بدون توافق هسته‌ای (برجام) هم تشنه خرید نفت ایران هستند.
خبر آنلاین در تحلیلی نوشت: با توجه به وضعیت شاخص‌های اقتصادی، چشم‌انداز ایجاد یک پرش قیمت و جهش در بازار ارز دور از ذهن است و سابقه نشان داده، ورود هیجانی به این بازار و ایجاد تقاضای غیرضروری، چیزی جز بازدهی منفی یا ناچیز نصیب سرمایه‌گذاران هیجانی نخواهد کرد.
این خبرگزاری می‌افزاید: نوسانات کنونی قیمت ارز در بازار آزاد و نرخ‌های بالای چند روز گذشته را بیشتر می‌توان معلول متغیرهای سیاسی و هیجانات دانست تا روندهای اقتصادی. چرا که، تغییر محسوسی در فاکتورهای اقتصاد کلان ایجاد نشده تا تحولات اخیر بازار ارز را تفسیر کند.
بررسی تحولات بازار ارز، از موج سواری دلالان و سفته بازان بر اخبار مذاکرات و جلسه اخیر شورای حکام، برای ایجاد احساس نگرانی و آشفتگی روانی برای مردم حکایت دارد. فارغ از ارزش حداقلی قطعنامه احتمالی شورای حکام، بررسی متغیرهای بنیادی اقتصادی نظیر تراز تجارت خارجی، قیمت نفت، میزان صادرات نفت، آزاد‌سازی تدریجی منابع بلوکه شده و سیاست‌گذاری‌هایی همچون حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی، فرضیه تنش در منابع ارزی کشور را رد می‌کند.
درباره اهمیت نقش‌آفرینی نفت ایران و مشتقات آن در بازاری که قیمت‌هایش مرز ۱۲۰ دلاری را هم درنوردیده، تحلیل‌گران و رسانه‌های متعددی واکنش نشان داده‌اند و تنش در بازار جهانی انرژی را عاملی اجتناب‌ناپذیر در تضعیف حصر اقتصادی ایران برشمرده‌اند.
خبرآنلاین درباره «عطش بازارهای جهانی به نفت ایران حتی بدون توافق هسته‌ای» نوشت: در یکی از جدیدترین گزارش‌ها، وبگاه شبکه بلومبرگ مطرح کرد، دولت جو بایدن ممکن است به دلیل متحمل‌شدن فشارهای داخلی در زمینه افزایش قیمت بی‌سابقه سوخت که متاثر از حمله روسیه به اوکراین است، از صادرات نفت تحت تحریم ایران و راه یافتن آن به بازارهای جهانی چشم‌پوشی کند. گروه ویتول، بزرگ‌ترین شرکت مستقل در زمینه تجارت نفت و انرژی می‌گوید، آمریکا ممکن است اجازه بدهد مقادیر بیشتری از نفت تحریم‌شده ایران، به بازارهای جهانی راه پیدا کند، حتی بدون احیای توافق هسته‌ای!
در رابطه با افزایش صادرات غیرنفتی کشور نیز، به تازگی نایب‌رئیس‌توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به رشد ۴۰ ‌درصدی صادرات غیرنفتی در سال ‌۱۴۰۰ و همچنین ساماندهی بازار ارز در نیمه دوم سال‌گذشته، اظهار داشت: با رایزنی‌های بسیار، مسائل تعهدات ارزی نیز تسهیل شده و ارتباط بانک مرکزی با بازرگانان نیز تقویت شده است. تعهدات بازگشت ارزهای صادراتی که یکی از پاشنه آشیل‌های موازنه بازار ارز در سال‌های گذشته به شمار می‌رفت و یکی از محوری‌ترین نکات گنجانده شده در مصوبه ارزی مهر ۹۷ شورای هماهنگی سران قوا محسوب می‌شد. برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند، صعود قیمت دلار، ناشی از هیجانات بوده و بر اساس تجربه دوام نخواهد داشت. تجربه‌ای که در طول دوران تحریم اقتصادی و طی سال‌های اخیر، به ویژه در پاییز سال‌های ۹۷ و ۹۹ کسب شد. عده‌ای نیز افزایش قیمت دلار در هفته‌های اخیر را به فشارهای ذی‌نفعان دلار ۴۲۰۰ تومانی و نیز کمپین‌های ایجاد فشار روانی بابت افزایش قیمت‌ها در پی این اصلاح ارزی مربوط می‌دانند تا هزینه تصمیم برای حذف ارز رانتی برای دولت زیاد و انتظارات تورمی تقویت شود.
گفتنی است، نقش بانک مرکزی در مدیریت نرخ ارز و پروسه آن در محدوده ارزش ذاتی آن، بر کسی پوشیده نیست. نقشی که مانع از تلاطم شدید و جهش و یا سقوط نرخ ارز در پی هیجانات و اخبار مثبت و منفی 
شود. 
بر اساس سطور فوق، انتظار و چشم‌انداز ایجاد یک پرش قیمت و جهش در بازار ارز دور از ذهن است و به نظر می‌رسد، ورود به این بازار و ایجاد تقاضای غیرضروری در نهایت چیزی جز بازدهی منفی و ناچیز نصیب سرمایه‌گذاران هیجانی نخواهد کرد. توصیه کارشناسان بر سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی است که یا نیاز واقعی سرمایه‌گذار را تأمین کند و یا سود تضمین شده 
به همراه داشته باشد.