kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۱۸۴
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۸
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

آمریکا در گوشه رینگ قرار گرفت غربگراها به تقلا افتادند

 
 
 
سرویس سیاسی ـ
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با انتشار بیانیه حزب مدعی اصلاحات اتحاد ملت درباره مذاکرات هسته‌ای آورده است: «حزب اتحاد ملت ايران اسلامي در بيانيه‌اي پيرامون وضعيت پرونده هسته‌اي ايران خواستار تسريع در روند احياي برجام شد و ادامه روند موجود را موجب تداوم و افزايش خسارات و فشار فزاينده بر اقتصاد كشور و معيشت و رنج روزافزون مردم اعلام كرد... در پايان اين بيانيه نيز تاكيد شده است: «در چنين شرايطي و با علم به وضعيت بين‌المللي و محدوديت‌ها و مشكلات پيش رو، فرصت احياي برجام روز به روز كمتر خواهد شد و گذشت زمان با توجه به فرصت محدود به نفع ايران نخواهد بود. حزب اتحاد ملت ايران اسلامي، اعتقاد دارد كه بايد مسئولان امر با ديپلماسي كارآمد و باورمند به ضرورت احياي برجام و استفاده از ديپلمات‌هاي توانمند و مجرب هرچه سريع‌تر شرايط بازگشت به اين توافق را فراهم سازند كه تاخير در اين امر باعث تداوم و افزايش خسارات و فشار فزاينده بر اقتصاد كشور و معيشت و رنج روزافزون مردم خواهد شد. اگر فرصت احياي برجام از دست برود، معلوم نيست كه بتوان در آينده با تداوم اين رويكرد در سياست خارجي، با مشابه اين توافق يا چند برجام ديگر از اين تحريم‌هاي ظالمانه عبور كرد؟»
گفتنی است، در شرایطی که مقاومت فعالانه و مذاکره از موضع عزتمندانه موجب دست برتر ایران در مذاکرات و گذر زمان به ضرر آمریکا شده است و همچنین با رویکرد افزایش غنی‌سازی و سیاست نگاه متوازن در روابط خارجی در مقابل نگاه غرب‌گرایانه دولت قبل، عضویت در سازمان همکاری شانگهای، توسعه روابط با کشورهای همسایه و شرقی و همچنین توجه به ظرفیت‌های اقتصادی مغفول مانده، اثر‌پذیری تحریم‌ها کاهش پیدا کرده و در نتیجه اهرم فشار طرف غربی متزلزل شده است، جریان غربگرا به تقلا افتاده برای اعتبار‌دهی به تحریم و تیز کردن تیغ تحریم‌کنندگان با هشدارهای مثلا کارشناسی به دولت سیزدهم اولتیماتوم بدهد. 
اهمیت این عناصر داخلی یا همان شبکه اقتصادی رسانه‌ای همکار غرب برای تحریم‌کنندگان آنجایی روشن‌تر می‌شود که اخیرا در گزارشی که در برخی رسانه‌ها منتشر شده، ضمن افشای جاسوسی یادداشت‌نویس ضدایرانی رویترز برای موساد آمده است که یک افسر موساد در تماس با او می‌گوید که در رسانه‌ها تأکید کنید بدون برجام اقتصاد ایران شکست می‌خورد!
خروج از NPT یعنی مخالفت با «تعامل با جهان»!
روزنامه ابتکار در مطلبی به نقل از فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: «صدا و سیمای ما از شکست کمپین فشار حداکثری آمریکا از زبان خودشان خبر می‌دهد؛ درست است که ایالات متحده در اعمال فشار برای فلج کردن اقتصاد ایران به دلیل وجود همسایگان متعدد و وجود شرایط دور زدن تحریم‌ها توانسته به زندگی خود ادامه دهد اما این شکست به معنای پیروزی ما هم نیست. باید بدانیم اگر آمریکا موفق به زانو درآوردن ایران نشده اما کشور ما چه به دست آورده است؟ درست است که ما به زندگی ادامه دادیم و با تورم به فقر خودمان اضافه کردیم. آیا این فقر پیروزی ماست؟ ما باید در جایگاهی بالاتر از کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس قرار می‌داشتیم. بنابراین ایران هم باید قاعدتا با تصمیم عقلانی، خواستار بازگشت به بازار جهانی و عرصه بین‌المللی باشد و استقلال اقتصادی مخدوش‌شده خود را ترمیم کند.»
در این مطلب آمده است: «برخی در داخل کشور با هرگونه روند دیپلماتیک و تعامل با جهان مخالفت می‌کنند و امروز هم شاهد هستیم که سخن از خروج از NPT را به میان آورده‌اند و البته برخی دیگر از ابتکاراتی سخن می‌گویند که باید پاسخ دهند آیا این ابتکارات با جایگاه بین‌المللی ایران و شرایط میز مذاکرات سازگاری دارد یا نه چراکه دنیا زیر بار سخنان یک‌طرفه نمی‌رود.»
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس ادعاهای واهی و جعلی رژیم صهیونیستی (که کلاهک هسته‌ای دارد و عضو NPT هم نیست) پرونده فعالیت‌های هسته‌ای تهران را به شورای حکام برد و آمریکا و تروئیکای اروپایی جمهوری اسلامی ایران را محکوم کردند. بر اساس NPT کشورها می‌توانند اگر منافع ملی خود را در خطر دیدند، از آن خارج شوند. بر همین اساس علاوه‌بر رژیم صهیونیستی، کشورهایی نظیر هند و پاکستان، سودان‌جنوبی و کره‌شمالی عضو آن نیستند. آیا خروج از پیمانی که در ماده 4 آن هم آمده، به معنای قطع ارتباط با جهان است؟ مدعیان اصلاحات بر‌ اساس منطق سازش و تسلیمی خود برای عضویت ایران در NPT یا FATF نسخه می‌پیچند و باعث تضعیف ابتکار عمل در حوزه دیپلماسی می‌شوند چنان‌که طی 8 سال دولت اصلاحات و 8 سال دولت تدبیر و امید همین مواضع باعث تشدید تهدیدها و تحریم‌ها علیه ایران شد.