kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۱۳۶
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۹
وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد

افزایش 30 درصدی خرید تضمینی گندم در کشور

 
 
 
 
سرپرست مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی از افزایش 30 درصدی تولید گندم در پی خرید تضمینی سه میلیون و ۴۷۰ هزار تن این محصول در کشور خبر داد.
بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، سهراب سهرابی درباره وضعیت تولید و خرید تضمینی گندم در کشور تصریح کرد: سه میلیون و ۴۷۰ هزار تن گندم تولید شده در کشور از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران خرید تضمینی شده و این در حالی است که در مدت مشابه سال زراعی گذشته دو میلیون و ۶۹۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان خرید تضمینی شده بود. این میزان خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۳۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.
او افزود: تاکنون بابت خرید تضمینی گندم، مبلغ ۲۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول معادل ۷۵ درصد طلب کشاورزان به حساب‌شان واریز شده و مابقی پول آنان از طریق تامین نقدینگی پرداخت می‌شود.
سرپرست مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با پیش‌بینی خرید تضمینی شش میلیون و 500 هزار تن گندم از کشاورزان در سال زراعی جاری، اضافه کرد: از زمان برداشت تاکنون بیشترین میزان خرید تضمینی گندم مربوط به استان‌های خوزستان با یک میلیون و ۳۵۴ هزار تن، گلستان ۶۷۱ هزار تن، فارس ۳۴۱ هزار تن و ایلام با ۱۶۷ هزار تن است.
سهرابی با اشاره به اینکه بخشی از تولید گندم کشور مربوط به بذر مصرفی و بخشی دیگر مربوط به نیاز صنایع غذایی است، تصریح کرد: مجموع نیاز گندم خوراکی کشور سالانه ۱۲میلیون تن است که از این میزان ۱۰ میلیون تن برای مصرف نان و دو میلیون تن برای صنایع غذایی مرتبط با آرد و نان اختصاص می‌یابد.
سهرابی درباره وضعیت برداشت گندم در دیمزارهای کشور نیز گفت: به دلیل کاهش بارندگی در بخش زیادی از دیمزارهای کشور به‌ویژه در استان‌های گرم همچون خوزستان، ایلام و بوشهر با تنش خشکی در تولید محصولات مواجه بودیم. در استانی مانند فارس نیز به علت کاهش بارندگی و ذخایر آب، نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ هزار هکتار اراضی گندم غیرقابل برداشت شد.
وی با بیان اینکه برداشت گندم تا اواخر شهریور ادامه دارد، ادامه داد: در استان‌های گرم کشور مانند خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان برداشت گندم در حال اتمام اما در استان‌هایی همچون فارس، لرستان، گلستان و کرمانشاه عملیات برداشت در حال انجام است. برداشت گندم در استان‌های سرد مانند کردستان، زنجان و آذربایجان غربی و شرقی هم معمولاً از تیرماه آغاز می‌شود.
همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، محمد قربانی؛ معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود میزان خرید تضمینی گندم امسال به شش میلیون تن برسد، افزود: علت این مسئله اجرای سیاستی بود که بر اساس آن کشاورزان از کودهای فسفاته و پتاسه استفاده کردند و روی عملکرد محصول تأثیر بسزایی داشت که یک دلیل آن کاهش ۴۵ درصدی قیمت این نوع کودها بود. ضمن اینکه گزارش‌های فائو نیز حاکی از افزایش تولید غلات در کشور است.