kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۶۶۷
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۵

47 اقتصاددان آمریکایی هشدار دادند؛ رکود شدید در انتظار اقتصاد آمریکا

 
 
 
سرویس خارجی-
بر اساس نتایج یک نظرسنجی از 47 اقتصاددان آمریکایی که «فایننشال تایمز» آن را انجام داده است رکود شدیدی در انتظار اقتصاد آمریکا در سال آینده میلادی است.
تورم آمریکا به بالای 8 درصد رسیده و در برخی اقلام مثل مواد غذایی یا سوخت حتی، رشدی بالای این رقم بسیار بالاتر است طوری که به گفته مقامات این کشور در 40 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. به نوشته «سی ان ان » 
بانک مرکزی آمریکا به منظور حفظ بهای کالاها و بالا بردن میزان اشتغال، و مقابله با افزایش بی‌رویه تورم و کاهش رشد اقتصادی، نرخ بهره بانکی را افزایش داده‌اما این اقدامی نیست که به سرعت جوابگو باشد و در حال حاضر خطر تورم همراه با رکود آمریکا را تهدید می‌کند. در حالی که دولت بایدن به علت افزایش بی‌سابقه تورم، مورد تهاجم سنگین جمهوری خواهان قرار گرفته، اما بایدن افزایش بی‌سابقه بهای نفت و بنزین و این تورم افسار گسیخته را به گردن پوتین و تهاجم وی به اوکراین‌انداخته است. اما نتایج نظرسنجی حاکی از آن است که این گفته در بین مردم آمریکا خریداری ندارد.
 از سوی دیگر نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ها که از اقتصاددان‌های مطرح آمریکایی انجام شده نشان می‌دهد که رکود شدیدی در انتظار آمریکا است. بر اساس گزارش «اینوستوپدیا»، نتایج این نظرسنجی که روز سه شنبه توسط فایننشال تایمز و دانشکده بازرگانی دانشگاه شیکاگو منتشر شده، نشان می‌دهد افزایش چالش‌ها همانند جنگ اوکراین و تورم ممکن است سبب وارد شدن آمریکا به دوره رکود اقتصادی شود. 2 درصد از 47 اقتصاد دان شرکت‌کننده در این نظرسنجی در ارتباط با زمان شروع رکود بعدی اعلام کردند آمریکا در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۲ یا زودتر شاهد این رکود خواهد بود. با این حال، ۳۸ درصد اعلام کردند این رکود در نیمه اول سال ۲۰۲۳ آغاز می‌شود و این در حالی است که ۳۰ درصد گفتند آمریکا در نیمه دوم سال آینده شاهد رکود خواهد بود. ۹ درصد هم اعلام کردند براین باورند این رکود در نیمه اول سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد در حالی که ۲۱ درصد گفتند آمریکا در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ یا پس از آن شاهد رکود خواهد بود. به گزارش باشگاه خبرنگاران اکثراقتصاددانانی که در این نظرسنجی شرکت کردند (۵۷ درصد) اعلام کردند تنش‌های ژئوپلیتیکی و افزایش هزینه‌های انرژی عامل اصلی تورم در سال آینده خواهد بود. ۱۴ درصد نیز گفتند ادامه اختلالات در زنجیره تأمین، که بسیاری از آنها در نتیجه همه گیری کووید ۱۹ رخ داده است، عامل اصلی تورم خواهد بود.
افزایش تعداد طبقه پایین جامعه
نتایج یک نظرسنجی دیگر نیز در آمریکا نشان می‌دهد که یک سوم مردم این کشور خود را جزء طبقه پایین جامعه دانسته و فقط دو درصد خود را در میان طبقه بالا و مرفه می‌بینند. به گزارش فارس بر اساس نتایج نظرسنجی موسسه «گالوپ»، شمار شهروندان آمریکایی که خود را از طبقه پایین یا طبقه کارگری جامعه می‌بینند ظرف بیست سال گذشته ۶ درصد افزایش داشته و شمار شهروندانی که خود را در طبقه متوسط می‌دانسته‌اند با کاهش ۸ درصدی مواجه شده است. در این میان، حدود نیمی از مردم آمریکا خود را در طبقه متوسط می‌بینند که ۳۸ درصد جایگاه «طبقه متوسط» را برای خود متصور بوده و ۱۴ درصد نیز خود را در طبقه «طبقه متوسط رو به بالا» می‌دانند.به نوشته گالوپ، درصدی از جامعه آمریکا که خود را در طبقه متوسط جامعه می‌بینند، همچنان پایین‌تر از بازه‌های زمانی قبل از «رکود اقتصادی بزرگ» در دهه ۲۰۰۰ میلادی باقی مانده است.
ترامپ: داریم سقوط می‌کنیم
اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا اعلام کرده آمریکا تحت هدایت دموکرات‌ها در حال سقوط است و همچنین آنها را متهم کرد که هدفشان از برگزاری نشست‌های علنی استماع کمیته تحقیق، انحراف افکار عمومی از یک‌سری مسائل داخلی پیش روی کشور است.
در بیانیه ۱۲ صفحه‌ای ترامپ که روز دوشنبه، کمیته اقدام سیاسی «نجات آمریکا» آن را منتشر کرد، آمده است: «حکومت در حالی که می‌بیند قدرت از دستش خارج شده است، تا جایی که می‌تواند، محکم به آن چنگ می‌زند. کشور ما در حال سقوط آزاد است. آمریکایی‌ها در تلاش هستند تا باک‌های بنزین خود را پر کنند، به نوزادانشان غذا بدهند، فرزندان خود را آموزش دهند، کارمندان را استخدام کنند، سفارش خرید بدهند، از مرزهایمان در برابر تهاجم محافظت کنند و انبوهی از تراژدی‌های دیگر که صد درصد آنها را دموکرات‌هایی ایجاد کرده‌اند که از طریق انتخابات تقلبی به قدرت رسیدند و مردم کشورمان هم خشمگین و هم ناراحت هستند.»در بخش دیگری از بیانیه ۱۲ صفحه‌ای ترامپ آمده است: هفده ماه پس از رویداد‌های ششم ژانویه، دموکرات‌ها قادر به ارائه راه‌حل نیستند. آنها مذبوحانه تلاش می‌کنند تا روایت یک کشور در حال شکست را تغییر دهند، بدون اینکه حتی اشاره‌ای به ویرانی و مرگ ناشی‌از عملکرد چپ افراطی بکنند که تنها چند ماه پیش رخ داد. اشتباه نکنید، آنها دولت را کنترل می‌کنند. آنها صاحبان این فاجعه هستند. آنها امیدوارند که این جلسات استماع به نحوی دورنمای شکستشان را تغییر دهد.