kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۶۲۲
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۵

توزیع 2/5 میلیون تن انواع کالاهای اساسی در کشور از ابتدای امسال

 
 
از ابتدای سال جاری تا ۱۵ خرداد، بیش از ۲ میلیون و ۵۵۶ هزار تن انواع کالاهای اساسی شامل گندم، برنج، شکر و روغن برای تنظیم بازار این کالاها در سراسر کشور توزیع شده است.
 به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی شرکت بازرگانی دولتی ایران، میزان توزیع گندم در این مدت، بالغ بر 2 میلیون و 94 هزار و 404 تن است که شامل انواع گندم‌های معمولی و دوروم برای نیاز مصرفی صنف و صنعت و واحدهای نانوایی در 31 استان کشور می‌شود.
بر اساس این گزارش، در همین بازه زمانی، انواع برنج پاکستانی و هندی نیز برای تنظیم بازار این کالا به میزان 145 هزار و 462 تن در مراکز مصرف عرضه شده است.
 این گزارش می‌افزاید، سایر کالاهای اساسی که در همین مدت زمان توزیع شده‌اند، شکر سفید و خام به میزان 179 هزار و 947 تن و انواع روغن از جمله سویا و آفتابگردان به میزان 86 هزار و 727 تن را شامل می‌شود. 
گفتنی است، در دو ماه و نیم ابتدایی سال 1401، بالغ بر50 هزار تن دانه روغنی کلزای خریداری شده نیز توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران برای استحصال و تأمین روغن خوراکی مورد نیاز مردم به کارخانجات روغن‌کشی ارسال شده است.
واردات برنج خارجی شبیه طارم به کشور 
با قیمت کیلویی 35 هزار تومان
از سوی دیگر معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برنج خارجی شبیه به طارم و با قیمت هر کیلوگرم ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان برای تنظیم بازار برنج ایرانی به کشور وارد شد.
محمد قربانی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: در حال حاضر برای تامین هیچ‌کدام از کالاهای اساسی مشکلی وجود ندارد و تنها تا به امروز بیش از سه میلیون تن از گندم کشاورزان داخلی را خریداری کرده‌ایم و این روند ادامه دارد.
وی افزود: وضعیت تامین و واردات کالاهای اساسی به شدت افزایش یافته است و از روسیه و دیگر کشور‌ها نیز گندم در حال واردات به کشور است. 
 معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: واردات برنج نیز با حجم مناسبی در حال انجام است و علاوه‌ بر ارقامی با قیمت اقتصادی، برنج‌های کیفی از سایر کشورها نیز به کشور وارد می‌شود که شبیه برنج طارم ایرانی است و حدود سی هزار تومان قیمت دارد. 
وی تصریح کرد: واردات این نوع برنج برای تنظیم بازار برنج ایرانی از هند و تایلند انجام شده است.
قربانی گفت: هر چقدر مردم نیاز داشته باشند یک نوع برنج تایلندی که برنجی کیفی به حساب می‌آید را می‌توان برای تنظیم بازار و به ‌اندازه کشش بازار وارد کرد.