kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۵۸۳
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵

رکورد تولید، نتیجه واگذاری 18 میلیارد دلار ارز ترجیحی در سال بود(خبر ویژه)

 

اصلاح ارز ترجیحی، تولید را برای تولیدکنندگان به صرفه کرده و می‌تواند مقدمه رونق تولید باشد که خود در کاهش تورم و ایجاد اشتغال مؤثر است.
در این زمینه روزنامه وطن امروز در گزارشی نوشت: یکی از معضلات اساسی تخصیص دلار 4200 تومانی به واردات و از صرفه انداختن تولید کالا و در نهایت نابودی بهره‌وری تولید و وابستگی شدید به واردات بـود. اتفاقی که در طرف عرضه اقتصاد، مشکلات بسیار زیانباری را به بار آورد و سال ۱۴۰۰ با وجود رشد بخش کشاورزی در دهه ۹۰ - که به دهه نابودی تولید معروف بود- رشـد این بخش اقتصادی با تداوم تخصیص ارز ترجیحی منفی شد. از طرف دیگر با اعطای ارز ارزان به واردات و سرکوب تولید داخل، اشتغال کشاورزی نیز تهدید بسیار جدی شد و طبق محاسبات مربوط به جداول داده - ستانده، در صورت اختصاص این میزان دلار
۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به بخش کشاورزی و تولید کالاهای اساسی بدون سرکوب قیمتی، بیش از ۳ میلیون شغل به وجود می‌آمد که متاسفانه به دليـل تخصیص این ارز به واردات، این فرصت استثنایی از دست رفت. نکته بسیار مهم این است که سال ۱۴۰۰ ارز ۴۲۰۰ تومانی تنها به کالاهای اساسی تخصیص می‌یافت و افزایش بسیار بالای وابستگی بخش کشاورزی به واردات را می‌توان با حجم ارز تخصیص یافته به کالاهای اساسی سنجید که رکورد ۱۸ میلیارد دلاری را در سال ۱۴۰۰ شکست و طبق پیش‌بینی‌ها در صورت ادامه‌دار بودن این سیاست، در سال جاری به ۲۵ میلیارد دلار ارز ترجیحی نیاز بود که این به معنای واردات غذا در برابر نفت بود و باید تمام فروش نفت به واردات غذا اختصاص می‌یافت با این اوصاف اعطای ارز ارزان قیمت به واردات نه تنها به تولید و اشتغال کشور کمکی نکرد، بلکه با واردات محصول نهایی و کالای اساسی، در جهت وابستگی کشور به واردات نیز حرکت کرد که نتیجه آن از دست رفتن خودکفایی در بخش کشاورزی بود؛ مفهومی که در اقتصاد کلان به بحث قیمت‌های نسبی مربوط خواهد شد.
در همین زمینه یک عضو کمیسیون جهش تولید مجلس با بیان اینکه عدم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر به افزایش تولید داخلی می‌شـود، گفت: تولید کننده باید انگیزه داشته باشد کالا را در داخـل تولید کند، زیرا دولت مجبور به تهیه کالا با قیمت‌های بالای جهانی است.
جعفـر قادری گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته به دلیل ثابت نگه داشتن نرخ ارز و واردات کالاهای یارانه‌ای، تولید در حوزه‌های مختلف کاهش پیدا کرد و سهم واردات بیشتر شـد. نانوایی‌ها با اتلاف منابع روبه رو شدند و ظرفیت‌های آرد و گندم داخلی وارد بازارهای دنیا و تبدیل به محصول صادراتی و از کشور خارج شـد و صادرات معکوس اتفاق افتـاد. به طور کلی ارز ۴۲۰۰ تومانی به نابودی و از صرفه افتادن اقتصاد کشاورزی و تولید کالاهای اساسی منجر شد.