kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۳۹۴
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۴

بایدن: تورم در آمریکا به دلیل حمایت از اوکراین است؛ مردم باید تحمل کنند

همزمان با افزایش شدید نرخ تورم در آمریکا و بسیاری دیگر از کشورهای جهان، بایدن رئیس‌جمهور این کشور در توجیه این وضعیت گفت افزایش تورم در آمریکا به دلیل حمایت از روسیه است و مردم باید این وضعیت را تحمل کنند.

 

سرویس خارجی-

افزایش نرخ تورم در اروپا و آمریکا وضعیت بحران اقتصادی را در دو سوی آتلانتیک تشدید کرده است. گفته می‌شود افزایش قیمت مواد غذایی و بنزین بیشترین تاثیر را بر افزایش نرخ تورم در اروپا و آمریکا داشته است. در آمریکا تورم به بالای 8 درصد رسیده که در 40 سال اخیر بی‌سابقه است و در بخش سوخت و مواد غذایی این عدد به بالای
50 درصد هم می‌رسد. دولت این کشور می‌گوید به دلیل حمله روسیه به اوکراین نرخ تورم در آمریکا همزمان با بقیه جهان سیر صعودی به خود گرفته است. رئیس‌جمهور آمریکا نیز در جدیدترین موضع خود گفته «افزایش قیمت بنزین و تورم در آمریکا در نتیجه کمک واشنگتن به اوکراین بوده و کمک به کیف برای غرب و ناتو هزینه خواهد داشت.»
بایدن: مردم گرانی را تحمل کنند
بر اساس گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، بایدن روز شنبه در مراسم استقبال از کمیته ملی دموکرات‌ها درخصوص افزایش تورم و قیمت بنزین گفت: «این مسئله محصول جانبی کمک به اوکراین است...برای کشورهای غربی نیز کمک به اوکراین هزینه خواهد داشت. برای ناتو نیز هزینه خواهد داشت. برای کشورهای اروپایی و ما نیز هزینه خواهد داشت زیرا می‌دانید که چه اتفاقی قرار بود بیافتد: هزینه بنزین و نفت بالا می‌رود و هزینه غذا نیز بالا می‌رود و ما قصد داریم تا قیمت بنزین را پایین‌آوریم و از بالا رفتن سریع آن جلوگیری کنم.» رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص اقداماتی که در جهت جلوگیری از افزایش قیمت نفت انجام داده است هم، گفت: «من توانستم روزانه یک میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک نفت آزاد کنم و متحدانمان را متقاعد کنم که 240 میلیون بشکه دیگر در روز تولید کنند- 240 میلیون بشکه، به طوری که از افزایش بیشتر قیمت جلوگیری کرد...ما برای مدتی با این تورم زندگی خواهیم کرد. این تورم به تدریج کاهش خواهد یافت، اما برای مدتی با آن زندگی خواهیم کرد.»
تابستان سخت!
وبگاه «هیل» وابسته به کنگره آمریکا نیز در گزارشی با اشاره به افزایش قیمت بنزین در آمریکا گزارش داده قیمت‌های سرسام‌آور بنزین به یک مشکل فاحش برای کاخ سفید تبدیل شده است که هیچ راه‌حل شفاف و فوری برای آن وجود ندارد. طبق این گزارش، در حالی که دولت بایدن ماه جاری میلادی را با چرخش شدید به سمت یک پیام اقتصادی آغاز کرد اما ناظران سیاسی می‌گویند که این تلاش تاکنون بی‌نتیجه مانده است. به خصوص آن که میانگین ملی یک گالن بنزین به رکورد پنج دلار رسیده است. هیل با اشاره به افزایش بی‌سابقه قیمت بنزین در آمریکا ادامه داد این موضوع همراه با تورم، برای بایدن و دموکرات‌ها که وارد انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره می‌شوند، چالش بزرگی را به وجود می‌آورد. به طوری که طبق نظرسنجی مشترک «اکونومیست-یوگاو» که اوایل ماه جاری میلادی برگزار شد، 85 درصد از رأی‌دهندگان آمریکایی فکر می‌کنند که تورم بسیار جدی یا تاحدودی جدی است. بر اساس این گزارش، «جنیفر گرانهولم» وزیر انرژی آمریکا هفته جاری به شبکه «سی بی‌اس» گفت که آمریکایی‌ها باید برای تابستان سخت آماده شوند.
روزنامه بیلد و کاهش وعده غذایی در آلمان
در آلمان نیز تحت تاثیر افزایش تورم مردم مجبور به کاهش وعده‌های غذایی خود شده‌اند. روزنامه آلمانی بیلد اعلام کرد که از هر ۶ آلمانی یک نفر برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها یک وعده غذایی خود را حذف می‌کند. از بین افرادی که در نظرسنجی روزنامه بیلد شرکت کرده‌اند،
۱۳ درصد از اینکه در آینده دچار چنین وضعیتی شوند، ابراز نگرانی کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران در میان شرکت کنندگان در نظرسنجی، خانواده‌هایی که درآمدشان کمتر از ۱۰۰۰ یورو (۱۰۵۲ دلار) است، بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند طوری که ۳۲ درصد از آنها به دلایل مالی مرتباً مجبور به حذف وعده‌های غذایی شده‌اند.42 درصد از کسانی که در این نظرسنجی‌ها شرکت کردند، اعلام کرده‌اند که به دلیل مشکلات مالی مجبور شده‌اند در مصرف مواد غذایی صرفه‌جویی کنند یا وعده‌های غذایی خاصی را از سفره‌های خود حذف کنند. ۴۱ درصد از شرکت کنندگان نیز اعلام کرده‌اند که سعی می‌کنند بیشتر از فروشگاه‌هایی که تخفیف دارند خریداری کنند تا بتوانند پول بیشتری پس‌انداز کنند.