kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۳۶۰
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵
رئیس مجمع واردات:

قاچاقچی‌ها نبض بازار را در دست گرفته‌اند

رئیس مجمع واردات با بیان اینکه قبح کلمه قاچاق از بین رفته است، اظهار کرد: واردکننده رسمی و قانونی، در کنج بازار نشسته و این قاچاقچی است که برای بازار تعیین تکلیف می‌کند.

علیرضا مناقبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به عرضه کالای قاچاق در سطح بازار، گفت: ما بارها و بارها به مسئولین مربوطه هشدار داده‌ایم که این حجم از کالای قاچاق، نشان‌دهنده خطا و اشتباه در تعیین راهبردها، رویکردها و سیاست‌های تجارت خارجی کشور است ولی متأسفانه به نظر می‌رسد که در برخی حوزه‌ها و بخش‌ها، قبح کلمه قاچاق به‌کلی از بین رفته است.
وی ادامه داد: برخورد قضایی و انتظامی با پدیده شوم قاچاق ضروری است ولی کفایت نمی‌کند و باید ریشه‌ها و دلایل قاچاق را رصد کرد. بهتر است نگاهی مبتنی بر مؤلفه‌های اقتصادی به این پدیده داشت و آن را از زاویه جدیدی نگریست.
به گفته رئیس مجمع واردات، وقتی تقاضا برای یک کالا وجود دارد و تولید داخلی به هر دلیلی نمی‌تواند آن تقاضا را پوشش دهد، مسیر برای قاچاقچی باز می‌شود. قاچاقچی شروع به فعالیت می‌کند و به‌مرور برای فعالیت خود زنجیره ایجاد می‌کند. آهسته ‌آهسته آن‌قدر فربه و قدرتمند می‌شود که جایگزین تجار اصیل و قانونمند شده و حذف‌کردنش از بازار، کار بسیار دشواری می‌شود.
مناقبی تصریح کرد: قاچاق به یک پدیده لجام‌گسیخته تبدیل شده و این توقع از دولت سیزدهم وجود دارد که با دوراندیشی، ابتکار عمل را به دست بگیرد و به‌صورت ریشه‌ای و نه شعاری به این موضوع بپردازد.
وی یادآور شد: شرایط به‌گونه‌ای شده است که واردکننده رسمی و قانونی، در کنج بازار نشسته است و این قاچاقی است که برای بازار تعیین تکلیف می‌کند.
رئیس مجمع واردات با انتقاد از خودتحریمی‌ها در عرصه تجارت خارجی اضافه کرد: واردکنندگان قانونی، درگیر انجام فرایندهای لازم و اخذ مجوزهای مربوطه از دیوانسالاری عظیم و ابرقدرت دولتی هستند و وقت و انرژی و توان آنها صرف رهایی از دست‌اندازها و سرگردانی‌های میان دستگاه‌های دولتی می‌شود و در آن‌سو، قاچاقچیان بدون هیچ‌گونه نظارتی، بازار را تحت سیطره خود قرار داده‌اند.
مناقبی گفت: پیشنهاد مشخص ما، توجه دولت به رأی و نظر تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی است. اگر دولت به بلوغ فعالان اقتصادی اعتماد کند و اجازه نقش‌آفرینی به انجمن‌های تخصصی دهد، قطعاً فضای کسب‌وکارهای قانونی تسهیل می‌شود و سودآوری قاچاق کاهش پیدا می‌کند. وی افزود: بارها شاهد بوده‌ایم کسانی به بهانه‌های مختلف، اجازه نمی‌دهند که بازرگانان و واردکنندگان قانونی کشور، مشکلات و معضلات تجارت خارجی را تشریح کنند، به نظر من این افراد، خواسته یا ناخواسته در حال امدادرسانی به تجارت غیررسمی و قاچاقچیان هستند.
رئیس مجمع واردات تصریح کرد: قول می‌دهم به همان اندازه که تحریم‌های داخلی کاهش پیدا کند، مشوق‌ها و سودآوری‌های پدیده شوم قاچاق نیز کاهش یابد.