kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۳۵۵
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵
معاون وزارت جهاد کشاورزی:

دولت به تولیدکنندگان کالاهای اساسی کشاورزی جایزه می‌دهد

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی از پرداخت جایزه کشت محصولات کشاورزی اساسی به کشاورزان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمد قربانی با اشاره به سیاست‌های جدید تشویقی این وزارتخانه برای کشاورزان در سال 1401، تصریح کرد: پرداخت یارانه کاشت برای سویا را شروع کردیم که به ازای هر هکتار سه میلیون تومان به کشاورزانی که سویا بکارند پرداخت می‌کنیم. همچنین سه میلیون تومان نیز به عنوان افزایش عملکرد بهره‌وری در این بخش پرداخت می‌کنیم.
او ادامه داد: سبد درآمدی وزارت جهاد کشاورزی به این صورت است که کشاورزان با شرکت در این طرح؛ پس از انتخاب حداقل چهار محصول و باتوجه به عملکردشان؛ قیمت بالاتر و پاداش بهره‌وری دریافت می‌کنند که این امر سبد درآمدی آن‌ها را سودآور می‌کند و به کشاورزان جهت می‌دهد که الگوی کشت را بپذیرند.
معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی گفت: هشت محصول گندم، جو، ذرت دانه‌ای، سویا، پنبه، چغندر قند، کلزا و عدس و به طور کلی محصولات اساسی، نهاده‌های دامی و حبوبات را در این سبد درنظر گرفته‌ایم که پس از مطرح شدن در شورای قیمت‌گذاری به سبد درآمدی اضافه خواهند شد. قربانی افزود: محدودسازی سطح زیر کشت و ارتقای عوارض صادراتی نیز در دستور کار قرار دارد تا از تولید محصولات پرآب فاصله بگیریم. وی با اشاره به اینکه کشاورزی دانش‌بنیان می‌تواند موجب ارتقا در بهره‌وری و عملکرد و ارزان‌سازی تولید باشد، تصریح کرد: با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب، آیین‌نامه حمایت از کشاورزی دانش‌بنیان در ابتدای سال در حوزه منابع طبیعی تصویب شده که چهار محور افزایش سهم دانش‌بنیان‌ها، افزایش بهره‌وری، ارتقای توان تاب‌آوری کشور و توسعه زنجیره محصولات دانش بنیان را شامل می‌شود.
همچنین در جهت مدیریت مصرف برق کشاورزی، فریبرز عباسی؛ سرپرست امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه مصرف برق کشاورزی توسط دو وزارتخانه مدیریت می‌شود، گفت: طرح «مدیریت مصرف برق کشاورزی» مصوبه هیئت دولت است که طبق آن کشاورزانی که از ساعت 12 ظهر تا پنج بعدازظهر آب چاه استفاده نکنند کلا از پرداخت هزینه برق معاف می‌شوند. البته دستورالعمل آن به طور مشترک بین دو وزارتخانه تدوین شده و کشاورزان هم به آن عمل می‌کنند. 
او افزود: این مصوبه چند هفته‌ای است اجرایی می‌شود و می‌توان مشکلات احتمالی آن را طوری مدیریت کرد که کشاورزان آسیبی نبینند.
عباسی درباره بحث حفاظت خاک هم تصریح کرد: برخی ضوابط و دستورالعمل‌ها نیاز است با کمک سازمان برنامه و بودجه بازبینی شود، مثلاً قانون حفاظت خاک که دو سال پیش تصویب شده ضوابط آن تدوین نشده است. قرار است امسال 15 آئین‌نامه و دستورالعمل تدوین شود و به تصویب مراجع ذی‌صلاح برسد.