kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۳۲۹
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۷

خبرگزاری فرانسه: بایدن یا باید امتیازات بیشتری به تهران بدهد یا مرگ مذاکرات را اعلام کند

خبرگزاری فرانسه با طرح اینکه «بایدن در معرض انتخابی سخت قرار گرفته است» نوشت: او یا باید امتیازات بیشتری به تهران بدهد و یا باید مرگ مذاکرات را اعلام کند»

 

سرویس سیاسی-

خبرگزاری فرانسه در گزارشی با اشاره به انتخاب‌های سخت بایدن در برابر تاکتیک‌های هسته‌ای ایران نوشت: «تشدید تنش‌ها بین نهاد ناظر هسته‌ای سازمان ملل و ایران در هفته جاری موجب شده رئیس‌جمهور آمریکا
جو بایدن در وضعیت سختی قرار بگیرد.
رئیس‌جمهور آمریکا دوران ریاست‌جمهوری‌اش را با وعده برای بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که دونالد ترامپ از آن خارج شده بود آغاز کرد. مذاکرات برای احیای این توافق از سه ماه پیش بر سر آخرین جزئیات دچار وقفه شده است.»
به گزارش فارس، خبرگزاری فرانسه نوشته است: «بدون حصول توافق- و با نزدیک‌تر شدن ایران به زمان گریز هسته‌ای- بایدن در معرض انتخابی سخت قرار گرفته است: او یا باید امتیازات بیشتری به تهران بدهد و توسط رقبای جمهوری‌خواهش در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره به ضعف متهم شود و یا باید مرگ مذاکرات را اعلام کند که این هم می‌تواند به ایجاد یک بحران جدید در خاورمیانه منجر شود.»
مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از سه ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به‌جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.
کشورهای غربی و به‌ویژه آمریکا در ماه‌های گذشته، بعد از وقفه در مذاکرات وین، به رویه همیشگی خود در متوسل شدن به عملیات‌های روانی و رسانه‌ای جهت مقصرنمایی ایران و سلب مسئولیت از خود روی آوردند.
این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است.
بعد ازآنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست
کشانده است.
خبرگزاری فرانسه در تحلیل خود تلویحاً تأیید کرده که مشکلات داخلی دولت بایدن یکی از موانع انجام اقدامات لازم از سوی ایران برای بازگشت به برجام بوده است. این رسانه نوشته حتی در میان اعضای حزب دموکرات که هم‌حزبی‌های بایدن هستند هم بعضی‌ها صبرشان را از دست داده‌اند.
به‌عنوان‌مثال، «باب منندز»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت: «دولت کی می‌خواهد اذعان کند که پیشروی‌های هسته‌ای ایران باعث شده بازگشت به برجام سال ۲۰۱۵ در راستای منافع راهبردی ایالات‌متحده نباشد؟»
سیاست تغییر رژیم ایران
راه به جایی نبرد و نمی‌برد
مایکل هیرش، تحلیلگر ارشد فارین پالیسی که سابقاً خبرنگار ارشد مجله پولیتیکو و سردبیر سابق مجله نیوزویک بوده است در تحلیلی درباره حضور تهران در مذاکرات برجام و کارشکنی آمریکا دراین‌باره نوشت: تهران به شرکت در مذاکراتی ادامه داد که در سال ۲۰۰۴ به رهبری اروپایی‌ها و در زمینه هسته‌ای آغاز شد. در آن زمان واشنگتن همکاری نکرد و این مذاکرات دستاوردهای کمی داشتند؛ اما در زمان دور دوم ریاست جمهوری اوباما، ایالات‌متحده شروع به ایفای نقش فعال‌تری کرد که درنهایت زمینه‌ساز توافق برجام شد. سازمان ملل و اتحادیه اروپا در ازای لغو تحریم‌های اعمال‌شده توسط واشنگتن، پیمان غنی‌سازی اورانیوم ایران را به مدت
۱۵ سال محدود کرد و تهران را ملزم کرد که حدود ۹۷ درصد سوخت هسته‌ای خود را به خارج از کشور ارسال کند و بیشتر سانتریفیوژهای خود را برچیند. به بیان هیرش، منتقدان این مذاکره - که تا به امروز بر مخالفت خود پافشاری می‌کنند - همچنان اصرار داشتند که این معامله بیش‌ازحد نامتوازن و پر از نقص است. بسیاری با «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، همسو بودند و اصرار داشتند که فشار بیشتر ایالات‌متحده و احتمالاً اقدام نظامی، ایران را متوقف می‌کند. در میان منتقدان البته ترامپ بود که از این پیمان خارج شد و تحریم‌های اقتصادی بیشتری را وضع کرد. هیچ‌کدام از این اقدامات نتیجه نداد و هفت سال بعد، به‌جای اینکه ایران یک سال یا بیشتر، با داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای فناوری هسته‌ای فاصله داشته باشد، تنها چند هفته با این امر فاصله دارد. بااین‌حال، حتی در حال حاضر، ممکن است امیدی برای مذاکره بیشتر وجود داشته باشد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید درعین‌حال ایرانی‌ها، درحالی‌که غنی‌سازی اورانیوم را از سر می‌گیرند، آن را تا حد زیادی تسریع نکرده‌اند.
هیرش امید به تغییر رژیم در تهران را همچنان بحث غالب در واشنگتن می‌خواند؛ اگرچه چندان راه به جایی نمی‌برد. همچنان که تاکنون راه به جایی نبرده است و ایران روزبه‌روز قوی‌تر شده است. درنهایت باید گفت که ایران حسن نیت خود را در برهه‌های مختلف نشان داده است و این آمریکا بوده که رویه خصمانه‌ای بر مناسبات حاکم کرده و همواره این رویه را شدت بخشیده است.
گروسی: میان آژانس و ایران تنش وجود دارد اما همیشه جایی برای تفاهم نیز هست!
«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که اقدام ایران در توقف فعالیت برخی از دوربین‌های آژانس اقدامی منفی به شمار می‌آید.
وی که با شبکه خبری الجزیره مصاحبه می‌کرد، افزود: «فعالیت‌های بازرسی به ایران کمک کرده و به این کشور فرصت اثبات این گفته را که چیزی برای مخفی کردن در برنامه هسته‌ای خود ندارد، می‌دهد.»
گروسی در ادامه سخنانش گفت که اقدام اخیر ایران بر مذاکرات وین تأثیر منفی خواهد داشت.
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرد: «ایران باید همیشه روی بازرسی‌های بی‌طرفانه و متعادل آژانس حساب کند، کاری که فقط آژانس می‌تواند آن را انجام دهد.»
وی همچنین ابراز امیدواری کرده که در نزدیک‌ترین زمان ممکن بتواند به ایران سفر کرده و با مقامات ایرانی گفت‌وگو کند. گروسی گفت که
از سرگیری مذاکرات توافق هسته‌ای ضرورتی بسیار مهم بوده و گزینه بسیار منطقی به شمار می‌آید. مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که تنش میان آژانس و ایران وجود دارد اما همیشه جایی برای تفاهم وجود دارد.
انتقاد دوباره روسیه
از تصویب قطعنامه ضدایرانی
در شورای حکام
میخائیل اولیانوف نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی وی از فرصت احیای برجام در این مقطع زمانی، پاسخ داد: «همیشه فرصت وجود دارد. قطعاً بسیار زود است که بگوییم برجام مرده است. این توافق در وضعیت بن بست قرار دارد که احتمالاً برای مدت مشخصی پس از تصویب قطعنامه نامناسب و غیرسازنده علیه ایران توسط شورای حکام آژانس، ادامه خواهد یافت.»
با وجود صدور قطعنامه
می‌توان مذاکرات وین را
به نتیجه رساند
اولیانوف همچنین در مصاحبه با شبکه «روسیا ۲۴» گفت: «اکنون باید به نحوی سعی کنیم مذاکرات را از سر بگیریم. البته انجام تمام این‌ها کار آسانی نیست، به‌خصوص بعد از اینکه قطعنامه صادر شد اوضاع تغییر کرده است».
این دیپلمات روس افزود: «اما باید این کار (توافق) را انجام دهیم زیرا هنوز امکان آن وجود دارد و در عین حال دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران باید ترغیب به تداوم گفت‌وگو بر سر مسائلی شوند که تا به حال حل نشده‌اند».
هیات رئیسه نمایندگی روسیه در وین پس از تصویب قطعنامه مذکور نیز اعلام کرده بود: متأسفانه برخی از اعضای شورا شکنندگی لحظه کنونی را درک نکرده و با ابتکارات نابهنگام و نادرست قطعنامه‌ای درباره ایران به شورای حکام ارائه دادند. باید بپذیریم که مذاکرات طولانی مدت با طرف ایرانی چیزی به شرکای غربی یاد نداده و این کشورها هنوز متوجه نشده‌اند که اعمال فشار بر تهران تنها باعث تشدید غیرموجه اوضاع می‌شود.
علاوه بر این، حامیان مشترک پیش‌نویس قطعنامه در واقع نشان داده که حل و فصل برخی مسائل باقیمانده مربوط به گذشته برای آنها اولویت بالاتری نسبت به احیای توافقنامه هسته‌ای با ایران دارد و این برخورد نگران‌کننده است.