kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۳۱۳
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۵

ادعای کپی بودن «سلام فرمانده» وارونه از آب درآمد

خواننده «سلام فرمانده» خطاب به یک خبرنگار موسیقی گفت: برای دیده شدن گفتی که ملودی «سلام فرمانده» را از آهنگ عربی که تنها سه- چهار روز است منتشر شده، کاور کردیم؛‌ گرین‌کارتت مبارک باشد.
 
 
یک خبرنگار حوزه موسیقی چندی پیش در توئیتی مدعی شد که ملودی سرود «سلام فرمانده» کپی شده از یک سرود عربی است. او ادعا کرد: «خلاصه بگم که سلام فرمانده هم کپی و در اصطلاح کاور در آب دراومد! ما خبرنگارهای موسیقی، وقتی یک اثر بدون ذکر خالق ملودی، ازش کپی بشه عبارت «سرقت هنری» رو استفاده می‌کنیم. معادلش حتماً می‌شه «حق‌الناس» ربطی هم به مفاهیم و محتوا نداره. از یک قطعه عربی کاور شده»(!)
به گزارش فارس، بعد از انتشار این ادعا، ابوذر روحی، خواننده این قطعه به همراه حجت‌الاسلام سعید نعیمی مسئول گروه ماح (ملت امام حسین(ع)) و تهیه‌کننده این سرود با انتشار ویدیویی به این ادعا پاسخ دادند و اعلام کردند که آهنگ ارائه شده بعد از استغاثه در سرود «سلام فرمانده» مربوط به زمزمه یکی از شب‌های محرم هیئت منتظران ظهور شهرستان لنگرود بوده است و با عنوان «پاشو بابا دخترت اومده، پاشو بابا». ملودی بعدی مربوط به مداحی «دنیا بدون تو معنایی نداره/ دنیامون سَرِه که دست نیزه‌‌داره؛ ماه بلند من نیفتی‌ای سر نیزه پسند من» که زمینه‌ای است توسط محمدصادق باقی‌زاده تولید شده و روحی خوانده است. براساس آن، ملودی گوشواره مشهور سرود یعنی «سلام فرمانده، سلام از این نسل غیور جامانده» ساخته شد.
آنها افزودند: بخش دیگری از ملودی این اثر نیز براساس یکی از سبک‌های امیر طلاجوران است که در آن می‌خواندیم «دنیا فقط حسین، ته معرفت حسین» که براساس آن این بخش سرود ساخته شد «عهد می‌بندم که می‌مونم پای این نظام» ساخته شد.
روحی در پایان این ویدیو خطاب به آن خبرنگار گفت: برای دیده شدن گفتی که ملودی «سلام فرمانده» را از آهنگ عربی که تنها سه ـ چهار روز است منتشر شده، کاور کردیم؛‌گرین‌کارتت مبارک باشد. حجت‌الاسلام نعیمی نیز تأکید کرد: راه‌های دیگری برای دیده شدن وجود دارد.