kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۱۶۹
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۶

فریدون مجلسی: آمریکا و اروپاقصد برداشتن تحریم ما را ندارند(خبر ویژه)

«برخلاف ایران که همواره رویکرد سازنده‌ای برای احیای برجام داشته، آمریکا و طرف‌های غربی جدیت در این زمینه نداشته و صرفاً دنبال اتلاف وقت بوده‌اند.»


این تحلیل را فریدون مجلسی (از افراد خوش‌بین به غرب و حامی برجام) در روزنامه آرمان نوشته است. او می‌نویسد: وضعیت برجام به نحوی است که هر یک از طرفین این توافق از ظن خود به آن می‌نگرند. شاید بتوان گفت که درک متقابل و مشترکی برای احیای برجام وجود ندارد.
مجلسی تصریح کرد: تروئیکای اروپایی از دوستان صهیونیست‌ها و آمریکا هستند و ممکن است که با اعتماد به اینکه آمریکا مانع اصلی است و مذاکرات نیز با این کشور صورت می‌گیرد برای اینکه نزد جمهوری اسلامی نمایشی بدهند تعارفاتی مبنی بر اینکه به برجام پایبند هستند و در پی احیای این توافقند و حتی با آمریکا نیز برای بازگشت به توافق صحبت می‌کنند، کرده باشند. ولی آنها دوستی خود با آمریکا و برخی کشورهای منطقه را به ایران ترجیح می‌دهند. آنها به محض اشاره‌ای از جانب آمریکا در زمانی که ایران را ترک کردند و طرح‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها را تعطیل کرده و رفتند هنوز هم در همان شرایط هستند. آمریکا نیز که موضع بسیار روشن و آشکاری دارد و به نظر می‌رسد که با برخی رویکردهای ایران سازگاری ندارد.
وی نوشت: «لذا با توجه به اتخاذ مواضعی که از سوی مقامات آمریکایی طی چند وقت اخیر شاهد بوده‌ایم می‌توان اینگونه گفت که آنها در عمل تمایلی به احیای برجام و رسیدن به توافق جدید ندارند و قصد برداشتن تحریم‌ها علیه ایران را نیز ندارند. دولت‌های ایران نیز چندین بار کوشیدند که تحریم‌ها برداشته شود اما این اتفاق به هر دلیلی رخ نداد. لذا به نظر می‌رسد همان‌طور که برخی مقامات دوراندیش کشورمان ابراز کرده‌اند ایران باید در این فکر باشد که با آنچه دارد و با تکیه بر توان داخلی به تولید بپردازد و تا آنجا که می‌شود با دور زدن تحریم‌ها به صادرات محصولاتی که شامل تحریم هستند بپردازد. نکته مهم اینجاست که ایران همواره رویکرد سازنده‌ای نسبت به احیای برجام داشته و پیشنهادهای خوبی هم در این راستا مطرح کرده است اما طرف‌های غربی صرفا شعار احیای برجام را داده‌اند و در عرصه عمل صرفا اتلاف‌وقت کرده‌اند».
انتشار این تحلیل مبتنی بر واقعیات در حالی است که برخی رسانه‌های زنجیره‌ای غربگرا با وجود اصرار طرف‌های غربی بر عهدشکنی، مسئولیت‌ناپذیری و عدم لغو مؤثر و تضمین شده تحریم‌ها، به عنوان ابزار فشار آمریکا و اروپا عمل کرده‌اند و بر ضرورت توافق به هر قیمت برای دادن مجوز بازگشت آمریکا به برجام اصرار می‌ورزند.