kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۱۶۳
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۷
قالیباف در دیدار وزیرخارجه نیجریه: 

علی‌رغم تحریم‌ها به دنبال برقراری ارتباط خوب با کشورهای اسلامی هستیم

رئیس‌مجلس گفت: علی‌رغم اعمال تحریم‌ها و تصمیمات ظالمانه و یکطرفه آمریکا به جد به دنبال برقراری ارتباط خوب با کشورهای اسلامی و ایجاد یک رابطه عمیق سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هستیم.
 
بنا به اعلام خانه ملت، «زیبرو دادا» وزیر امور خارجه نیجریه و هیئت همراه که به تهران سفر کرده‌اند، دیروز (چهارشنبه، ۱۸ خردادماه) با حضور در مجلس شورای اسلامی با محمدباقر قالیباف دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس‌مجلس شورای اسلامی در ابتدای این دیدار ضمن خیرمقدم به وزیر خارجه نیجریه و هیئت همراه، گفت: دولت سیزدهم و مجلس یازدهم اولویت خود در حوزه روابط خارجی را تقویت روابط با کشورهای همسایه و مسلمان گذاشته است و در جمهوری اسلامی ایران ارتباط با آفریقا جزو مسائل اساسی است. 
وی ادامه داد: اگرچه ما سالیان سال است با سختی‌های بسیاری به دلیل اعمال تحریم‌ها و تصمیمات ظالمانه و یکطرفه آمریکا مواجه هستیم اما به جد به دنبال برقراری ارتباط خوب با کشورهای اسلامی و ایجاد یک رابطه عمیق سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هستیم و بدون شک نیجریه به عنوان یک کشور پرجمعیت و مهم به ویژه در منطقه غرب آفریقا مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است.
قالیباف با تأکید بر اینکه تلاش برای ایجاد ثبات در ارتباط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان ایران و نیجریه ضروری است، افزود: نباید هیچ مسئله‌ای سبب کندی و توقف این روابط شود و اگر مشکلی در ارتباطات میان دو کشور وجود دارد باید با گفت‌وگو آن را حل و فصل کنیم. خوشبختانه طی ۲ الی ۳ سال اخیر شاهد گسترش و توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور بوده‌ایم، البته این سطح از ارتباطات در مقابل ظرفیت‌های دو کشور بسیار ناچیز است.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه‌های علمی، فنی و مهندسی، زیرساختی، صنعت نفت و گاز، صنایع فلزی، دانش بنیان‌ها و بهداشت، درمان و آموزش دارد افزود: امیدوارم بتوان از این ظرفیت‌ها به خوبی بهره برد و روابط دو کشور را در حوزه اقتصادی توسعه داد.
وی همچنین تأکید کرد: باید ضمن توسعه روابط دیپلماسی در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی، ارتباط دو کشور را در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری تقویت کرد.
وی با تأکید بر لزوم ارتقای روابط پارلمانی ایران و نیجریه و اینکه باید علاوه‌بر دولت و پارلمان دو کشور، مجموعه شرکت‌های تجاری و خصوصی دو کشور نیز به هم نزدیک شوند، اظهارکرد: این سفر می‌تواند در گسترش روابط اقتصادی و پارلمانی میان ایران و نیجریه مؤثر باشد و امیدواریم در مدتی که در ایران هستید توافقات خوبی صورت بگیرد.
در ادامه وزیر امور خارجه نیجریه با بیان اینکه دو کشور می‌توانند ارتباط قوی‌تری داشته باشند تا مردم دو کشور از نتیجه این روابط بهره ببرند، اظهار کرد: این‌جانب باور دارم مشترکات فرهنگی بسیاری میان دو کشور وجود دارد، لذا با تکیه بر این مشترکات می‌توان وضعیت اقتصادی دو کشور را بهبود بخشید و ارتقا داد.
وی با یادآوری اینکه نیجریه بزرگ‌ترین اقتصاد قاره آفریقا و بیشترین جمعیت آن را دارد، گفت: اگرچه فرصت‌های بسیاری میان ایران و نیجریه از منظرهای اقتصادی و تجاری وجود دارد اما استفاده از این ظرفیت‌ها نیاز به ایجاد اعتماد مشترک دارد که این مهم هدف اصلی این سفر است.
دیدار با معاون اول رئیس‌جمهور
محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور عصر دیروز در دیدار «زبیرو دادا» وزیر مشاور در امور خارجه نیجریه و رئیس‌کمیسیون مشترک دو کشور، به سابقه پنجاه ساله روابط دیپلماتیک تهران – ابوجا اشاره  کرد و گفت: حجم مبادلات تجاری و اقتصادی فیمابین در مقایسه با روابط دیرینه سیاسی قابل قبول نیست و باید اراده جدی و مستحکم‌تر در راستای توسعه همکاری‌ها شکل گیرد.
معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و همکاری‌های گسترده‌ای در بخش‌های صنعتی، پزشکی و دارویی، علم و فناوری، صنعتی، کشاورزی و تولیدی بین ایران و نیجریه وجود دارد که ضروری است با از بین بردن موانع بر سر راه همکاری‌ها، ارتباطات مردم و بخش خصوصی دو کشور بیش از پیش افزایش یابد.
زبیرو دادا، وزیر مشاور در امور خارجه نیجریه نیز در این دیدار با اشاره به روابط دیرینه، تاریخی و سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران و نیجریه تصریح کرد: این سابقه تاریخی روابط می‌تواند به یک اراده جدید سیاسی در زمینه توسعه همکاری‌ها در همه بخش‌ها منجر شود.
وی همچنین با اشاره به محصولات صنعتی و تولیدی ایرانی که با کیفیتی در سطح استانداردهای جهانی قابل عرضه است گفت: تحولات بزرگ درعلم و فناوری، کشاورزی و دارویی جمهوری اسلامی می‌تواند از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری دو کشور باشد.
دادا با تأکید بر عزم و اراده جدی ابوجا در راستای ارتقای روابط با تهران افزود:‌ با رویکرد جدید دولت جمهوری اسلامی امیدواریم که حجم مبادلات تجاری و اقتصادی ایران با نیجریه جهش اساسی داشته باشد و رفت و آمدها و مناسبات بین تجار و مردم دو کشور هر چه سریع‌تر تسهیل شود.