kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۱۲۸
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۱

روسیه در آستانه تصرف دونباس آسوشیتدپرس: مسکو به هدفش در اوکراین نزدیک می‌شود

 
 
سرویس خارجی-
در حالی که جنگ بین روسیه و اوکراین وارد روز صدوپنجم می‌شود، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس اعلام کرده پوتین به هدفش در جنگ اوکراین که همان تصرف منطقه «دونباس» در شرق این کشور است نزدیک شده است.
گزارش‌های میدانی از جنگ اوکراین که امروز وارد صدوپنجمین روزش می‌شود حاکی است روسیه تمرکز خود بر روی تصرف منطقه دونباس در شرق اوکراین معطوف کرده و در حال رسیدن به هدفش است. طبق اخباری که روزانه از رسانه‌های دنیا مخابره می‌شود روز به روز حلقه محاصره نیروهای اوکراینی در این منطقه نیز تنگ‌تر می‌شود و همین روزهاست که سقوط این منطقه راهبردی، رسانه‌ای شود.
خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه (دیروز) در همین رابطه با اشاره به تحولات میدانی این جنگ گزارشی با این عنوان منتشر کرده: «روسیه به تصرف منطقه دونباس اوکراین نزدیک می‌شود.» به نوشته این رسانه آمریکایی، «روسیه به هدف خود برای تصرف کامل بر مرکز صنعتی و معادن و کارخانه‌های زغال‌سنگ شرق اوکراین نزدیک‌تر شده در حالی که کرملین ادعا کرده بود که کنترل
 ۹۷ درصد یکی از دو استانی را که منطقه دونباس را تشکیل می‌دهند، در دست گرفته است...سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز سه شنبه گفته بود که نیروهای مسکو تقریبا تمام استان لوهانسک را تحت کنترل دارند. به گفته مقامات اوکراینی و تحلیلگران نظامی، به نظر می‌رسد روسیه اکنون تقریبا نیمی از استان دونتسک را نیز اشغال کرده است.»
در ادامه این گزارش آن طور که خبرگزاری فارس هم نوشته می‌خوانیم: «روسیه پس از کنار گذاشتن تلاش ناشیانه دو ماه قبل خود برای حمله به کیف اعلام کرد که هدف اصلی تصرف کل دونباس است. جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو هم که از سال ۲۰۱۴ با نیروهای دولتی اوکراین در دونباس می‌جنگند در این منطقه که طی هفته‌های اخیر تحت حملات سنگین روسیه بوده است، حضور دارند...قبل از تهاجم ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰)، مقامات اوکراینی گفته بودند که روسیه حدود
۷ درصد از خاک این کشور از جمله شبه جزیره کریمه را که روسیه در سال ۲۰۱۴ ضمیمه کرد به همراه مناطق تحت تصرف جدایی طلبان در دونتسک و لوهانسک را در اختیار دارد. ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین هم هفته گذشته گفت که نیروهای روسیه ۲۰ درصد از خاک این کشور را در اختیار دارند.»
ناتوانی نیروهای اوکراینی
روزنامه «نیویورک تایمز» نیز در گزارشی به چالش‌های منتشر نشده ارتش اوکراین پرداخته است. به گزارش مهر در بخشی از این این گزارش آمده: «فناوری پیشرفته سلاح‌های غربی به چالشی برای سربازان آموزش ندیده اوکراینی تبدیل شده‌است. واحد توپخانه گروهبان «پیسانکا» در خط مقدم جنوب اوکراین یک مسافت‌یاب با فناوری پیشرفته را که بیش از یک ماه پیش توسط غرب ارائه شده‌بود در اختیار دارد؛ ابزاری که از فناوری لیزر برای‌اندازه‌گیری فاصله استفاده می‌کند اما یک مشکل وجود دارد و آن اینکه هیچ کس نمی‌داند چگونه از آن استفاده کند.گروهبان پیسانکا که عصبانیت وی به وضوح قابل رؤیت بود درباره این مشکل گفت: «مثل این است که به شما یک آیفون ۱۳ بدهند و شما فقط بتوانید با آن تماس تلفنی برقرار کنید.» اینک بیش از ۱۰۰ روز از حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد و کمک‌های تسلیحاتی غرب به خطوط مقدم اوکراین رسیده‌است. حتی وعده‌هایی برای ارسال سلاح بیشتر نیز داده شده‌است. به عنوان مثال، مقامات انگلیس دوشنبه گذشته اعلام کردند، یک سامانه موشکی پرتاب چندگانه را به اوکراین ارسال خواهند کرد. این ادعا در حالی اعلام شد که مدتی قبل از آن آمریکا نیز وعده‌ای مشابه ارائه داده‌بود.
این گزارش می‌افزاید: «تحلیلگران بر این باورند که ارائه تسلیحات بدون آموزش کافی این خطر را ایجاد می‌کند که تجربه شکست خورده ایالات‌متحده در افغانستان مجدداً تکرار شود؛ تجربه‌ای که در آن تجهیزاتی برای ارتش افغانستان فراهم شد اما بدون حمایت و آموزش گسترده، امکان نگهداری و استفاده از این ابزارها برای ارتش این کشور وجود نداشت.در همین زمینه، «مایکل کوفمن» مدیر مطالعات روسیه در مؤسسه «سی.اِن.اِی» (CNA) یک مؤسسه تحقیقاتی در آرلینگتون ویرجینیا، اظهار کرد: «اوکراینی‌ها برای استفاده از تجهیزات غربی مشتاق هستند اما برای نگهداری از این ابزارها نیاز به آموزش دارند».منابع خبری گفته‌اند آمریکا تا کنون 4 میلیارد دلار سلاح در اختیار اوکراین قرار داده است.»
تجارت 60میلیارد یورویی اروپا با روسیه 
طی 100 روز اخیر
خبر دیگر این که با وجود تبلیغات گسترده غرب درباره تحریم‌ مسکو، کشورهای اروپایی از زمان آغاز جنگ اوکراین، حدود ۶۰ میلیارد یورو برای خرید زغال سنگ، نفت و گاز از روسیه به این کشور پول داده‌اند. به گفته اتحادیه سازمان‌های غیر‌دولتی زیست‌محیطی «اروپا فراتر از زغال سنگ» با ۶۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری کشورهای اروپایی در طول ۱۰۰ روز نخست جنگ اوکراین می‌توان حدود ۷۳۵ هزار سقف خورشیدی، پنل‌های خورشیدی به وسعت هفت هزار و ۳۰۰ زمین فوتبال، یکهزار و ۹۰۰ توربین بادی خشکی و ۳۰۰ دستگاه توربین دریایی نصب کرد.