kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۱۲۲
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۸
امروز در یزد عزای عمومی اعلام شد

خروج قطار مشهد-یزد از ریل 21 فوتی و 86 مصدوم برجای گذاشت

بامداد دیروز برخورد قطار مسافربری مشهد به یزد با یک دستگاه بیل مکانیکی باعث خروج قطار از ریل و فوت 21 مسافر شد. 
 
 
 
به گزارش ایرنا، راه آهن جمهوری اسلامی ایران صبح دیروز از برخورد قطار مسافربری طبس- یزد با یک دستگاه بیل مکانیکی خبر داد که موجب خروج قطار از ریل شد. بلافاصله پس از اعلام حادثه نیروهای امدادی از استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، اصفهان و یزد برای کمک به مصدومان حادثه به شهرستان طبس اعزام شدند. مصدومان این حادثه برای مداوا به مراکز درمانی شهرستان طبس اعزام شدند.  در همین حال به گزارش فارس، رئیس ‌اورژانس یزد از افزایش تعداد فوتی‌ها به‌21 نفر خبر داد. البته برخی منابع تعداد فوتی‌ها را ۱۸ یا۲۲نفر اعلام کرده‌اند. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌جنوبی هم گفت: همه عوامل امدادی از دستگاه‌های مختلف در صحنه حضور دارند، میدان حادثه از مسافران، مجروحان و فوت‌شدگان تخلیه شده است. سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز از افزایش مصدومان حادثه خروج قطار مسافربری مشهد- یزد از ریل به ۸۶ نفر خبر داد.
 دستور رئیس‌جمهور برای پیگیری حادثه
رئیس‌جمهور هم دیروز پس از جلسه هیئت دولت در تماس با استاندار خراسان جنوبی، یزد و فرماندار طبس بر بسیج همه امکانات برای امدادرسانی به مصدومان حادثه خروج قطار از ریل در طبس تاکید کرد. سید ابراهیم رئیسی با تسلیت به خانواده جان باختگان این حادثه تلخ، برای آنان از درگاه خداوند صبر و اجر مسئلت کرد.
رئیس‌جمهور در جلسه دیروز صبح هیئت دولت به وزیران کشور و راه و شهر‌سازی ماموریت داد تا علل خروج قطار از ریل را بررسی و با عوامل بروز چنین حوادث تلخی برخورد شود.
 به زودی مقصران حادثه واژگونی قطار مشهد- یزد معرفی می‌شوند
احمد وحیدی وزیر کشور و رستم قاسمی وزیر راه و شهر‌سازی ظهر دیروز برای بررسی ابعاد مختلف حادثه و روند رسیدگی به مصدومان در محل حادثه حضور یافتند.
به گزارش فارس، وزیر راه و شهر‌سازی با بیان اینکه ممکن است عدد جان‌باختگان نهایی نباشد، افزود: بررسی اولیه نشان‌می‌دهد این حادثه بر اساس تصادف بوده است. رستم قاسمی ضمن عذرخواهی بابت این حادثه ناگوار، افزود: کمیسیون بررسی سانحه به محل اعزام شده و تمامی ابعاد حادثه از جمله مقصران این بخش و اشکالاتی که در مسیر به وجود آمده در حال بررسی است. وزیر راه و شهر‌سازی همچنین در صفحه مجازی خود نوشت:«‏شرمنده همه مردم عزیز ایران بخصوص داغ‌دیدگان (حادثه ریلی امروز مشهد_یزد) هستم و تا ساعتی دیگر در محل حادثه حضور خواهم یافت. همکاران بدانند مسئولیت این حادثه (فارغ از دلایل ارادی یا غیر ارادی) برعهده این وزارتخانه است اما وظیفه انسانی ما از این مسئولیت هم بالاتر بوده وباید با تلاش مضاعف تسلی خاطر بازماندگان باشیم.»
 «خطای انسانی» 
دلیل اصلی سانحه قطار مشهد- یزد است
وزیر راه و شهر‌سازی همچنین دیروز در محل حادثه با اشاره به اینکه بیل میکانیکی علت اصلی حادثه بوده است، گفت: بیل میکانیکی در وهله نخست به لوکوموتیو و سپس به واگن‌های بعدی برخورد می‌کند. بر اساس گزارش‌های اولیه در این سانحه شیشه‌های جلو لوکوموتیو طی برخورد با بیل شکسته می‌شود که لوکوموتیو‌ران اقدام به کشیدن ترمز می‌نماید که باعث وقوع این حادثه شده است. قاسمی افزود: علت اصلی حادثه در دست بررسی است اما آنچه که به طور کلی موجب این حادثه شده است خطای انسانی است که بیشتر از ناحیه راننده بوده است و اینکه چرا و چگونه و به چه علت باید بررسی دقیقی صورت بگیرد.
وزیر کشور نیز با بیان اینکه آمار کل مسافران قطار مشهد به یزد ۳۸۲ نفر گزارش شده است گفت: اعضای کمیسیون سوانح در محل حادثه حضور دارند و با حضور وزیر راه و شهر‌سازی، بررسی‌های لازم انجام و نتایج قطعی اعلام خواهد شد.
احمد وحیدی با اشاره به انتقال همه مصدومان به شهرستان طبس افزود: دیگر مسافران هم از طبس با اتوبوس به مقصد یزد منتقل شدند. بعد از بررسی‌های دقیق‌تر مقصران یا متخلفان احتمالی این حادثه توسط مسئولان وزارت راه و شهر‌سازی معرفی خواهند شد.
محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور طی دستوری به دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان جنوبی دستور داد تا فورا با بررسی علل این سانحه نسبت به شناسایی مقصرین احتمالی و برخورد قانونی و سریع با مسببن این حادثه اقدام کرده و نتیجه را گزارش نماید.
اعلام علت حادثه قطار 
بعد از تکمیل گزارش‌های کارشناسی
رئیس‌سازمان مدیریت بحران کشور از بررسی علت حادثه قطار مشهد- یزد در کمیسیون سوانح ریلی خبر داد و تاکید کرد که تا زمان تشکیل جلسه و بررسی ابعاد آن نمی‌توان درباره علت وقوع اظهارنظر قطعی کرد. محمدحسن نامی به ایسنا گفت:‌ حوالی ساعت
۵:۳۰ صبح دیروز قطار مسافربری مشهد- یزد در حال حرکت بود که در ۸۰ کیلومتری طبس و در محدوده ایستگاه مزینو از ریل خارج شد. نامی افزود: ۳۸۲ تن به وسیله این قطار مسافری در حال انتقال به یزد بودند، که البته در مبدا این قطار ۳۴۲ بلیت فروخته و به نظر می‌رسد سایر افراد بین راه سوار شده بودند. متاسفانه پس از این حادثه ۸ واگن از مجموع ۱۱ واگن این قطار از ریل خارج شد که سه واگن آن به طور کامل واژگون شدند.
به گزارش ایرنا همچنین رئیس‌کمیسیون عالی سوانح با اشاره به ادامه بررسی و ارزیابی سانحه ریلی رخ داده برای قطار مشهد – یزد، گفت: راننده بیل مکانیکی به دلایلی که مشخص نیست فاصله ایمنی با خط ریلی را رعایت نکرده و باعث بروز این حادثه شده است.
دستور بازداشت ۶ نفر در پی حادثه قطار مشهد- یزد
 رئیس‌کل دادگستری خراسان جنوبی در جلسه پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران طبس گفت: دستور بازداشت ۶ نفر که در حادثه واژگونی قطار دخیل بوده‌اند، صادر شده است.
 اعلام عزای عمومی در یزد
به دستور رئیس‌جمهور و تایید وزیر کشور به احترام جانباختگان حادثه قطار مشهد- یزد و ابراز همدردی با خانواده حادثه دیدگان و مردم یزد امروز پنجشنبه
 ۱۹ خردادماه در یزد عزای عمومی اعلام شد.