kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۸۶۹
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۴
وزارت صمت:

2 میلیون و 400 هزار واحد صنفی در کشور فعال است

 
 
 
 
جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان داد که تا پایان بهمن سال ۱۴۰۰ بیش از 
دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی در کشور فعال بوده‌اند.
به گزارش ایسنا، تا پایان بهمن ۱۴۰۰ در مجموع بیش از دو میلیون و ۴۱۳ هزار واحد صنفی در کشور فعال است که تقریبا نصف آن‌ها، یعنی بیش از یک میلیون و ۱۹۲ هزار واحد، در بخش توزیعی کار می‌کنند.
از نیمه باقی‌مانده، حدود ۴۵۴ هزار واحد، یعنی 18 و هشت دهم درصد، در بخش تولید ۳۹۱ هزار، یعنی ۱۶ و دو دهم درصد در بخش خدمات فنی و ۳۷۵ هزار، یعنی ۱۵ و چهار دهم در بخش خدمات فعال هستند.
در میان استان‌ها، تهران میزبان بیشترین واحد صنفی است که 
۳۱۴ هزار و ۷۹۰ واحد را در خود جای داده است و کهگیلویه و بویر احمد با ۲۴ هزار و ۳۲۸ واحد صنفی، کمترین واحد را به خود اختصاص داده است. همچنین تهران با داشتن بیش از ۶۶ هزار و کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۳۲۶۶ واحد صنفی تولیدی،  بیشترین و کمترین صنف تولیدی را به خود اختصاص داده است.
گفتنی است که تا پایان بهمن سال قبل بیش از ۶۰ درصد واحدهای صنفی به کارتخوان، ۲۹ و دو دهم درصد به ترازوی دیجیتال و 23 و هفت دهم درصد واحدها به صندوق مکانیزه مجهز شده‌اند.
10 برابر شدن مجوزهای اشتغال خانگی
همچنین به گزارش ایسنا، معاون اشتغال وزیر کار گفت: علی‌رغم آنکه مشاغل خانگی در کشور مغفول و مظلوم مانده اما در دولت سیزدهم و با اهتمام وزیر کار حمایت از این حوزه در اولویت قرار گرفته است.
کریمی بیرانوند با اشاره به حمایت‌های وزارت کار در حوزه مشاغل خانگی از انجام اقدامات قابل توجه در زمینه مجوز مشاغل خانگی خبر داده و گفت: بیش از دو سوم مجوزها به شکل آنی صادر می‌شود و دیگر نیازی به ارجاع کارشناس نیست.
معاون اشتغال وزیر کار به ۱۰ برابر شدن مجوزهای مشاغل خانگی اشاره کرد و افزود: تنها صدور یک سوم از مجوزها سه روزه شده‌ که نهایتا ظرف سه روز کارشناس مربوطه بررسی‌های لازم را انجام داده و مجوز صادر می‌شود.
به گفته بیرانوند؛ در زمینه تامین مالی مشاغل خانگی نیز حمایت ویژه درنظر گرفته شده و با همکاری بانک مرکزی، اعتبارات خوبی در این زمینه جذب و به بانک‌های عامل ابلاغ شده است که اعتبارات نسبت به سال قبل دو برابر افزایش داشته است.
گفتنی است، در حال حاضر تمرکز بر موضوع مشاغل خانگی یکی از برنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه ایجاد اشتغال به شمار می‌رود. مشاغل خانگی ضمن ایجاد اشتغال پایدار موجب درآمدزایی برای صاحبان این نوع کسب و کارها شده است. برابر آمارها در ۹ ماهه فعالیت دولت سیزدهم بیش از ۷۵ هزار مجوز از طریق سامانه مشاغل خانگی صادر شده که چندین برابر دوره‌های گذشته بوده است.
پیش از این وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش سه برابری تسهیلات اشتغال خانگی خبر داده و گفته بود: «منابع تسهیلات مشاغل خانگی امسال ۲۰۰ درصد افزایش یافته و نظام مجوزها در حوزه مشاغل خانگی در این دوره به شدت تسهیل شده است.»
لازم به یادآوری است، در حال حاضر صدور مجوزهای مشاغل خانگی به دو شیوه آنی و سه‌روزه انجام می‌شود که در حالت آنی و لحظه‌ای، افراد مجوز کسب و کار خود را در همان لحظه که ثبت می‌شود، دریافت می‌کنند و حدود ۳۵۰ مجوز به این شکل است و در حالت دوم، مجوز کسب و کار به صورت سه روزه صادر می‌شود که شامل ۱۷۰ مجوز می‌شود.