kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۶۴۶
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۶
وزارت بهداشت اعلام کرد

افزایش 2/7 برابری موارد اسهال ویروسی نسبت به سال گذشته

 
 
 
رئیس‌مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از افزایش 2/7 برابری موارد اسهال ویروسی نسبت به سال گذشته خبر داد.
محمد مهدی گویا به وبدا گفت: موارد اسهال ویروسی که به صورت طغیانی در بعضی از مناطق کشور مشاهده می‌شود، نسبت به سال گذشته افزایش 2.7 برابری داشته است.
گویا افزود: ظرف دو ماه گذشته حدود 30 هزار مورد اسهال در سیستم ثبت اطلاعات نظام سلامت کشور به ثبت رسیده که به نظر می‌رسد حدود
65 درصد از کل اسهال‌های کشور را شامل می‌شود.
وی با بیان این که تمام مواردی که ثبت شده از نظر بیماری وبا کنترل شده و همگی منفی بوده‌اند، ادامه داد: هرچند تا پایان مهرماه سیستم سلامت کشور برای تشخیص فوری و مراقبت از بیماری وبا و سایر بیماری‌های اسهالی در آماده‌باش قرار دارد و شاید هنوز زود باشد که در مورد سال جاری قضاوت شود، اما آنچه اکنون مشاهده می‌شود افزایش موارد بیماری اسهالی ویروسی است. 
رئیس‌مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر گفت: عمده موارد بیماران بررسی شده مربوط به اسهال ویروسی بودند و اکنون نیز این بیماری شایع است و لازم است هموطنان عزیز نکات بهداشتی در رابطه با پیشگیری از این بیماری را به دقت رعایت کنند.
گویا با اشاره به این که انتهای فصل بهار، تابستان و حتی ماه مهر فصولی هستند که موارد مبتلا به بیماری‌های اسهال افزایش می‌یابد، افزود: عمده این موارد ناشی از مصرف آب غیربهداشتی و لوله‌کشی نشده و همچنین میوه و سبزیجاتی که خوب ضدعفونی نشده‌اند، هستند. این موارد تقریبا در همه استان‌های کشور دیده می‌شود ولی در استان‌های گرمسیری به نسبت استان‌های دیگر شایع‌تر است.
وی بیان داشت: مهم ترین بیماری که در بین بیماری‌های اسهالی برای نظام سلامت کشور اهمیت دارد اول بیماری وبا و بعد اسهال‌های خونی است که معمولا منشأ باکتریایی دارند.
رئیس‌مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر با اشاره به این که در بعضی از سال‌ها موارد بیماری‌های اسهالی بیشتر از سال‌های قبل است، گفت: یکی از عوامل تاثیرگذاری در افزایش موارد بیماری‌های اسهالی بارندگی‌های کم سال قبل و استفاده از آب‌های غیرمطمئن به دلیل کمبود منابع آب آشامیدنی تصفیه شده در آن سال خاص، است.
گویا ادامه داد: سال جاری هم شاهدیم که موارد بیماری‌های اسهالی افزایش یافته است. بنابراین مردم عزیز در هنگام مسافرت و صرف غذا در بیرون از منزل از یکسو و از سوی دیگر رعایت بهداشت فردی به ویژه شستشوی دست و رعایت نکات ضدعفونی در هنگام مصرف میوه جات و سبزیجات دقت لازم را به عمل آورند.
وی با اشاره به آماده‌باش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، اظهارداشت: به نظر می‌رسد بر اساس آنچه اکنون شاهد هستیم در رابطه با بیماری‌های اسهالی تابستان سختی در پیش رو داشته باشیم، بنابراین انتظار داریم هموطنان عزیز نهایت همکاری را با نظام سلامت کشور به عمل آورند.