kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۵۶۶
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۲
بازتاب رونمایی از پایگاه پهپادی ارتش در رسانه‌های جهان:

ایران به ابرقدرت پهپادی در منطقه تبدیل شده است

انتشار اخبار و تصاویری از شهر زیرزمینی پهپادهای ارتش جمهوری اسلامی ایران، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.

 

سرویس سیاسی-

انتشار اخبار و تصاویری از شهر زیرزمینی پهپادهای ارتش جمهوری اسلامی ایران، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و شبکه خبری سی ان ان با پخش تصاویر برگرفته از سیمای جمهوری اسلامی ایران، در گزارش خود اذعان کرد که پیش‌ازاین چنین توان پهپادی از ایران دیده نشده بود.
سی ان ان: پایگاه زیرزمینی ایران
بومی و تولید داخل است
شبکه خبری سی ان ان با پخش تصاویری از پایگاه پهپادی زیرزمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گزارش داد: ایران پرده از پایگاه فوق سری پهپادی خود برداشت که تاکنون به نمایش گذاشته نشده بود.
سی ان ان افزود: ایران با پخش این تصاویر اعلام کرد که تمامی موشک‌ها و پهپادهای موجود در این پناهگاه زیرزمینی بومی و ساخت و تولید داخل کشور است.
رویترز: ایران پایگاه زیرزمینی پهپادی خود را
به نمایش گذاشت
خبرگزاری رویترز نیز در بازتاب این خبر نوشت: ارتش ایران پایگاه زیرزمینی پهپادی خود را به نمایش گذاشت، حدود یک‌صد فروند پهپاد ازجمله ابابیل-۵ که به گفته مقامات ارشد ارتش ایران، ایران قدرتمندترین توان پهپادی در منطقه به شمار می‌رود.
نشنال: ایران به یک کشور ابرقدرت در زمینه پهپادی در منطقه تبدیل شده
پایگاه «نشنال» در گزارشی به توان رزم «پایگاه پهپادی ۳۱۳» به‌عنوان یکی از پایگاه‌های زیرزمینی پهپادی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای اجرای مأموریت پرداخت.
این پایگاه با اشاره به اینکه ایران به یک کشور ابرقدرت در زمینه پهپادی در منطقه تبدیل شده، نوشت که ایران با ایجاد چنین پایگاه مخفی در عمق چندصد متری زمین، به ابرقدرت پهپاد در منطقه تبدیل شده است.
«نشنال» نوشت که ۱۰۰ هواپیمای بدون سرنشین، ازجمله ابابیل-۵ که موشک‌های قائم-۹ بر روی آن نصب شده است، در قلب کوه‌های زاگرس نگهداری می‌شوند.
این پایگاه در بخش دیگری نوشت که ایران مدت‌ها عنوان کرده است که پایگاه‌های موشکی زیرزمینی در سراسر کشور و در امتداد سواحل خود دارد.
همچنین پایگاه «سی‌جی‌تی‌ان» نوشت که ساخت این پایگاه، ایران را به ابرقدرت پهپادی در منطقه تبدیل کرد.
دیلی میل: ایران از پایگاه عظیم نظامی پهپادی
پرده برداشت
در همین حال تارنمای خبری رسانه انگلیسی دیلی میل نیز در بازتاب توان برتر نظامی ایران در منطقه نوشت: ایران از یک پایگاه نظامی زیرزمینی عظیمی که مملو از پهپادهای مجهز به پرتاب موشک است، پرده برداشت.
دیلی میل در ادامه بازتاب خبر توان نظامی ایران نوشت: پایگاه سری هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) در زیر یک رشته کوه پنهان شده است و در مجموعه‌ای از تونل‌های بتنی قرار دارند.
دیلی میل نوشت: این پهپاد مجهز به موشک‌های قائم-۹ است که موشک‌های هوا به سطح آمریکا «هلفایر» همتراز با آن است.
بازتاب گسترده شهر پهپادی ارتش ایران
در رسانه‌های اسرائیلی
پایگاه «نیوز اسرائیل» نوشت: ایران صراحتاً قدرت خود را برای استفاده ویرانگرانه از هواپیماهای بدون سرنشین به رخ همگان کشید؛ هواپیماهای بدون سرنشینی که قابلیت حمل موشک و بمب را دارند.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: این واقعیت که ارتش ایران به این حجم گسترده از هواپیماهای بدون سرنشین دست پیدا کرده یک واقعیت منحصربه‌فرد است به‌ویژه که پایگاه آن زیرزمین و امن بوده و برای کاربردهای راهبردی است.
روزنامه «یدیعوت احارانوت» نیز در پایگاه خود در فضای مجازی نوشت: موقعیت این پایگاه اعلام نشده است، اما تصاویر منتشرشده بیانگر آن است که گویا در غرب ایران واقع است، محلی که به اسرائیل نزدیک‌تر است. به گزارش تسنیم، این رسانه عبری زبان با انتشار تصاویری از این پایگاه افزود: تلویزیون ایران اعلام کرد 100 فروند هواپیمای بدون سرنشین در این پایگاه که در کوه‌های زاگرس واقع است، آماده انجام عملیات هستند، یکی از انواع هواپیماهای موجود در این پایگاه ۵-UAV است که گفته می‌شود قابلیت حمل موشک‌های قاسم را دارد.
«دبکا» پایگاه اطلاع‌رسانی نزدیک به سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی هم در گزارش خود از این پایگاه نوشت: این یک اقدام بی‌سابقه است، ایران اقدام به انتشار تصاویری از یک پایگاه سری خود در زیرزمین کرد، پایگاهی دربرگیرنده 100 فروند هواپیمای بدون سرنشین که در عمق کوه‌های زاگرس قرار داده شده‌اند.
«شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی» نیز در گزارش مشابهی در پایگاه خود در فضای مجازی نوشت «محمدباقری به رسانه‌های ایرانی گفت: این پایگاه در عمق چند صد متری زیرزمین واقع است و با توجه به این پایگاه‌های جمهوری اسلامی ایران یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه ازنظر هواپیماهای بدون سرنشین محسوب می‌شود.»
به گزارش ایرنا، پیشرفت‌های خیره‌کننده جمهوری اسلامی ایران در زمینه ساخت انواع پهپادها به‌ویژه در حوزه دفاعی و نظامی، به خصوص در سال‌های اخیر، توجه جهان را به خود جلب کرده است. قدرت و دانش ایران در حوزه فناوری پهپاد تنها محدود به ساخت آن نمی‌شود بلکه رهگیری و به دام‌انداختن پیشرفته‌ترین پهپادهای متجاوز، بخشی دیگر از توانمندی‌های بومی جمهوری اسلامی در این عرصه است و به دست گرفتن کنترل برخی پیشرفته‌ترین پهپادهای نظامی-تجسسی آمریکا و به زمین نشاندن آن توسط متخصصان ایرانی، تنها گوشه از این توانمندی‌هاست.
در روز ۱۳ آذر ۱۳۹۰ ایران یک فروند هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی فوق پیشرفته و رادار‌گریز آمریکا از نوع لاکهید مارتین آر کیو ۱۷۰ را که در شرق کشور در حال جاسوسی بود، تحت کنترل خود درآورند و آن را به زمین بنشانند و اقدام به مهندسی معکوس روی آن کنند. به گزارش حوزه دفاعی ایرنا به نقل از روابط عمومی ارتش، سرلشکر محمدباقری رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح روز گذشته از یکی از پایگاه‌های سری و زیرزمینی پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران بازدید کرد. در این بازدید سرلشکر باقری در جریان آخرین توانمندی‌ها در حوزه تولید انواع پهپادهای نظامی، تهاجمی و دوربرد ارتش قرار گرفت.
با عملیاتی شدن این پایگاه سری که در عمق صدها متری زمین طراحی و ساخته شده است جمهوری اسلامی ایران به قدرت برتر پهپادی در منطقه تبدیل شده است.