اعتراض رئیس سازمان سینمایی به حواشی جشنواره کن(اخبار ادبی و هنری)
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در دیدار با سیدمهدی جوادی مدیرعامل و رائد فریدزاده معاون امور بینالملل و توسعه بازار خارجی بنیاد سینمایی فارابی و مدیر چتر سینمای ایران در بازار فیلم کن ۲۰۲۲ با تأکید بر لزوم دفاع از حقانیت ملت مظلوم ایران در برابر زورگویی کشورهای آمریکایی و اروپایی و ضرورت حفظ شأن، شخصیت و ساحت سینمای ایران در رفتار و گفتار سینماگران در عرصههای بینالمللی بیان داشت: سینماگران حاضر در جشنوارههای بینالمللی به مثابه سفیران فرهنگی کشور و نمایندگان مردم هستند و انتظار میرود آنها صدای مظلومیت ملت ایران باشند که سالهاست مورد ظلم، اجحاف و تحریم کشورهای اروپایی و آمریکایی قرار دارند.
وی ادامه داد: قطعاً، نمودهای رفتاری و گفتاری سینماگران نهتنها تأثیرات مثبت و منفی بر طیفهای مختلف جامعه دارد، بلکه بهعنوان نمایندگان سینمای ایران، رفتار آنها، آینه هویت فرهنگی جامعه و ساحت سینمای نجیب ما است و حضور بینالمللی عوامل سینما باید در تمامی ساحتها، از گفتار و رفتار تا پوشش جلوهای از فرهنگ و زیست عفیفانه، مومنانه، نجیبانه و غنی مردم ایران زمین باشد. فرهنگی که ریشه در تمدن کهن ایرانی و اسلامی این مرز و بوم دارد.
رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه، اظهارات غیرفرهنگی و غیرسینمایی در کنفرانسهای خبری و رسانهای با انگیزههای سیاسی و نمایش ژستهای اپوزیسیونی هیچگاه، مشروعیت و اعتبار بینالمللی در پی نخواهد داشت، بلکه با واکنش منفی مردم نیز مواجه خواهد شد، افزود: تجربه بزرگان سینمای ایران بهخصوص بزرگانی که در آنسوی مرزها چهرهای شناختهشدهتر دارند همچون مرحوم کیارستمی، مجید مجیدی و... نشان داده است که سینماگر نه با رفتارهای هنجارشکنانه و خلاف عرف ملی و بینالمللی و نمایش پوپولیستی و نازل بلکه با آثار و رهیافتهای سینمایی و هنریاش است که میتواند وجهه ماندگار و جهانی کسب کند.
خزاعی با بیان اینکه کاش به تأسی از بزرگان سینما، حضورهای بینالمللی به دستاوردهای فرهنگی، تمدنی و گفتمانی منجر شود خاطرنشان کرد: همه سینماگران میدانند و آگاهند که کشورهای اروپایی و آمریکایی چهار دهه است که با ناجوانمردی و با تحمیل شدیدترین تحریمها مردم ما را از بدیهیترین حقوق اساسی بینالمللی محروم ساخته و سالهاست که ملت عزیز ما طعم تلخ بیعدالتی فاحش با تحریم کشورهای غربی را تحمل میکند، آیا شایسته نبود و نیست سینماگران ایرانی حاضر در جشنوارهها از جمله همین جشنواره کن- که خانوادهها، بستگان، دوستان، همشهریان و هموطنانشان در این مسیر مورد ظلم واقع شدهاند- صدای مظلومیت مردم و راوی گوشهای از جفا و جنایت آمریکاییها و اروپاییها علیه کشور بزرگ ایران باشند؟ آیا شایسته نیست به هشت سال جنگ تحمیلی، به بمبهای شیمیایی که بر سر شهرهایمان با کمک همین کشورهای اروپایی ریخته شد و به جوانانی که در دوران دفاع مقدس پرپر شدهاند؛ و نیز، به جنایتهای اقتصادی که سالهای بعد از جنگ تا به امروز به این ملت روا داشتهاند، اعتراض کنید؟
وی ادامه داد: آیا سزاوار است برای کسب جایزه به رفتارهای نمایشی، غیرصادقانه و مبالغهآمیز تن دهید و در برابر ظلم و حقکشی که به بیش از ۸۰ میلیون ایرانی روا داشته شده سکوت کنید؟ مشروعیت و جایزه با قلوب شاد مردم رقم میخورد و جامعه و مردم به سینماگرانی احترام میگذارند که رفتارشان تبلور عزت، غرور ملی و هویت دینی، اعتقادی و آرمانی کشورشان باشد. سینماگر تافته جدا بافته از ملتش نیست و رسالت اجتنابناپذیرش بدون تردید، دفاع از حقوق آنها و صیانت از غرور و منافع ملی و اهتزاز پرچم و عزت ایرانی و اسلامی و تقابل با دشمنان سرزمینش است.
خزاعی در پایان از مدیرعامل خانه سینما خواست تا پیرامون حواشی حضور سینماگران ایرانی در جشنواره کن در شورای صیانت خانه سینما بررسیهای لازم صورت گیرد و نتیجه به شورای اخلاق حرفهای سینما ارائه شود.