kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۴۹۷
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۴

روسیه تجهیزات سنگین نظامی و نیروی گسترده در شمال سوریه مستقر کرد

 
 
سرویس خارجی-
همزمان با حملات توپخانه‌ای گسترده ترکیه به شمال سوریه منابع خبری از استقرار نیروها و تجهیزات سنگین نظامی روسیه در شمال سوریه خبر می‌دهند. به نظر می‌رسد روس‌ها به دنبال متوقف کردن ترکیه هستند.
در حالی که پیش از این برخی منابع خبری اعلام کرده بودند روس‌ها به دلیل درگیری در جنگ اوکراین نیروهای خود را از سوریه فراخوانده و پایگاه‌های نظامی خود را تخلیه کرده‌اند، دیروز برخی منابع خبری گزارش دادند روسیه نیروهای تازه نفسی را در شمال سوریه مستقر کرده و مقادیر قابل توجهی سلاح سنگین نیز به این مناطق ارسال کرده است.
روزنامه رای الیوم در این رابطه نوشته: «همزمان با حملات ارتش ترکیه و صحبت‌ها درباره احتمال آغاز عملیات جدید ترکیه علیه کردهای سوریه، شماری از شهرها و مناطق مختلف در شمال و شمال شرق سوریه شاهد استقرار و تحرک قابل توجه نیروهای روسیه بوده‌اند. منابع میدانی سوری به المیادین گفته‌اند نیروهای روسیه با همراهی نیروهای ارتش سوریه گشتزنی‌های زمینی و هوایی را نیز در امتداد نوار مرزی با ترکیه انجام داده‌اند.»
این منابع می‌گویند «روسیه می‌خواهد حضور خود در منطقه را تثبیت کند و پیام‌های هشدارآمیزی به ترکیه بفرستد مبنی بر اینکه آماده جلوگیری از انجام هرگونه عملیات نظامی جدید ترکیه در شمال سوریه است... نیروهای روسیِ حاضر در فرودگاه قامشلی در حال استقرار تجهیزات نظامی جدید و سنگینی ازجمله جنگنده و بالگرد در پایگاه خود در این فرودگاه هستند.»
الاخبار: روسیه عقب‌نشینی نکرده 
روزنامه الاخبار لبنان نیز در همین رابطه نوشته: «روسیه عملا و در دو روز گذشته جنگنده‌ها، بالگرد‌ها و پهپاد‌های روسی، پرواز‌های شناسایی و مانوری گسترده‌ای را در امتداد نوار مرزی سوریه با ترکیه انجام داده‌اند و این تحرکات نظامی روسیه با استفاده از 6 فروند بالگرد و دو جنگنده و همزمان با گشت‌زنی‌هایی در روی زمین صورت گرفته گشت‌هایی که ارتش سوریه نیز برای نخستین بار از دو سال پیش تاکنون در شهر الدرباسیه و تا اطراف راس العین در حومه الحسکه در آن شرکت داشت.»
این گزارش می‌افزاید: «روسیه شمال و به خصوص شرق سوریه را برای این عرض‌اندام نظامی و مانور رزمی به منظور محقق کردن چندین هدف انتخاب کرده است. اول این که این منطقه از جمله مناطقی است که در نزدیکی مناطق حضور نظامی آمریکا در سوریه قرار دارد و حامل این پیام‌های میدانی مستقیم برای مقامات آمریکاست که حضور روسیه در سوریه ادامه دارد و شایعات مطرح شده درباره خروج روسیه از سوریه بی‌اساس است. دوم حامل این پیام است که روسیه به شدت مخالف هرگونه تحرک نظامی ترکیه در مناطقی است که روسیه مسئولیت نظارت بر آتش بس در آنها را برعهده‌دارد.»
به گزارش باشگاه خبرنگاران از سوی دیگر یک منبع نزدیک به روس‌ها در منطقه الشرقیه گفت حضور نظامی روسیه در شرق فرات هیچ تغییری نکرده است و نظامیان روس مستقر در این منطقه به فعالیت‌های عادی و برنامه‌ریزی شده خود مانند سابق ادامه می‌دهند و عملیات اوکراین هیچ تاثیری بر تعهدات روسیه در قبال سوریه نگذاشته است و همه اخبار و شایعات مطرح شده درباره خروج روسیه از سوریه در راستای جنگ روانی علیه سوریه انجام می‌شود.