kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۴۳۱
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۳

۴ دستور رئیس‌جمهور درباره حادثه متروپل خطاب به مسئولان و مدیران اجرایی

رئیسی با اشاره بر به کارگیری تمام امکانات و همت دستگاه‌های اجرایی برای کمک فوری و کامل به آسیب‌دیدگان و ادامه عملیات نجات تا زمان ممکن‌، بر شناسایی و پیگیری مقصرین و قاصرین این حادثه تاکید کرد.


در جلسه فوق‌العاده بررسی گزارش‌های هیئت‌های اعزامی و پیگیری و نظارت بر آخرین اقدامات انجام شده در حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان که در دفتر ریاست جمهوری و با حضور آیت‌الله رئیسی و مقامات مسئول برگزار شد، پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی مشتمل برتسلیت به مردم داغدار آبادان و نیز دستور خطاب به مسئولان برای رسیدگی به ابعاد مختلف این حادثه و جلوگیری از تکرار حوادث مشابه توسط رئیس‌جمهور قرائت شد.
در ادامه معاون اول رئیس‌جمهور گزارش هیئت اعزامی به آبادان را ارائه و نمایندگان دستگاههای حاضر نیز گزارش اقدامات خود را بیان کردند.
رئیس‌جمهور پس از اطلاع از آخرین گزارش‌های آواربرداری و امدادرسانی با تسلیت مجدد به خانواده جانباختگان حادثه و مردم آبادان بر ضرورت بسیج همه امکانات برای امداد و نجات آسیب دیدگان و مفقودان تاکید کرد و گفت: دولت تمام امکانات وهمت خود را بکارگرفته تا به نحو فوری و کامل به آسیب دیدگان کمک شود و عملیات نجات نیز تا زمان ممکن ادامه خواهد یافت.
رئیسی تأکید کرد: همه باید هوشیاری خود را حفظ کنند تا در جریان امدادرسانی، حادثه غیرمترقبه‌ای برای مردم و امداد رسانان اتفاق نیفتد.
رئیس‌جمهور در جهت اجرای منویات مقام معظم رهبری، ضمن تقدیر از حضور میدانی وزیر کشور و همه دستگاههای امداد رسان و تشکر از رسانه ملی خاطرنشان کرد: رسانه ملی و تمام افراد و رسانه‌های دلسوز کشور، کمک کنند تا مردم در جریان اخبار صحیح و دقیق این تلاشها قرار گیرند.
وی در دومین بخش از دستورات خود بر شناسایی و پیگیری مقصرین و قاصرین این حادثه تاکید کرد و گفت: با هر فرد در هر رده‌ای که در این حادثه مرتکب تخلف یا ترک فعل شده باید به شدت برخورد شود.
سومین دستور رئیس‌جمهور به دستگاه‌های مجری و ناظر در فرآیند ساخت و ساز بود، آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: نباید هیچ ساختمانی بدون رعایت اصول، ضوابط و استانداردهای مهندسی ساخته شود و باید از ادامه فعالیت و ساخت و ساز ساختمان‌های با سازه‌های نا ایمن جلوگیری
گردد.
رئیس‌جمهور در چهارمین دستور خود به وزارت کشور و سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها ماموریت داد تا ساختمانهای ساخته شده نا ایمن و در معرض آسیب را شناسایی و معرفی نمایند تا اقدامات لازم برای مقاوم ‌سازی، تخلیه یا تخریب آنها توسط صاحبان آن ساختمان‌ها انجام شود.
سخنانم درباره تصمیمات سخت اقتصادی درست منعکس نشد
رئیسی همچنین در جلسه شورای اداری استان تهران با اشاره به گزارش مثبت ارائه شده از سوی استاندار تهران به‌ویژه در حوزه کاهش نرخ بیکاری، گفت: ایجاد اشتغال در کنار ساخت مسکن یکی از برنامه‌های محوری دولت مردمی است.
وی احیای واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل را جزء نقاط تمرکز دولت برای اشتغال‌زایی عنوان و خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های موجود در این دست واحدها باید هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شده و فعالیت آنها از سر گرفته شود تا تولید رونق یافته و اشتغال پایدار ایجاد شود.
رئیس‌جمهور در ادامه به موضوع ارتقای تقسیمات کشوری در استان تهران اشاره کرد و اذعان داشت: اصل اصلاح تقسیمات کشوری در استان تهران مورد قبول ما است، اما این کار باید به شکلی دقیق مورد کارشناسی قرار گیرد و نتیجه به هیئت دولت ارائه شود تا در مورد آن تصمیم‌گیری کنیم.
وی همچنین بر ضرورت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام استان تهران تاکید و تصریح کرد: بنده در مدت حدودا ۹ ماهه سپری شده، در دولت و در سفرهایی که به استان‌های مختلف داشتم، کلنگ آغاز هیچ طرحی را بر زمین نزدم و اساساً تمام توجه خود را بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام متمرکز کرده‌ایم.
رئیسی با بیان اینکه معطلی طولانی‌مدت پروژه‌های عمرانی به طور طبیعی باعث نارضایتی مردم خواهد شد، خاطر نشان کرد: برای ما مهم نیست که هر کدام از این پروژه‌ها در زمان کدام دولت آغاز شده و تکمیل آن به نام چه کسی ثبت می‌شود؛ ما به میدان آمده‌ایم تا گره از کار مردم باز کنیم و باور داریم که اگر اخلاص داشته باشیم، خدا به تلاش ما برکت می‌دهد.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه توسعه ناوگان حمل‌ونقل ریلی در استان تهران با همکاری شهرداری از دغدغه‌های جدی دولت است، گفت: آلودگی هوای تهران نیز یکی دیگر از نگرانی‌های جدی دولت است که به دنبال رفع ریشه‌های آن هستیم و بنده برای برطرف کردن منشأ خارجی این آلودگی‌ها نیز به وزیر امور خارجه و رئیس‌سازمان حفاظت محیط زیست مأموریت دادم که با کشورهای همسایه در این زمینه مذاکره کنند.
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود، به مسائل روز کشور از جمله در حوزه اقتصاد پرداخت و با اشاره به تلاش دولت برای اصلاحات اقتصادی، لایحه بودجه سال جاری را یکی از جلوه‌های این اصلاحات دانست. رئیس‌جمهور محور اصلی بودجه سال ۱۴۰۱ را سند آمایش سرزمینی دانست و تصریح کرد: در تنظیم بودجه سال جاری تلاش کرده‌ایم همه مردم در جای جای کشور از منابع و امکانات برخوردار شوند و عدالت و توازن در تخصیص منابع ایجاد شود.
رئیس‌جمهور اجرای اصلاحات اقتصادی را تنها راهکار تحقق رشد اقتصادی در کشور دانست و گفت: صحبتی که بنده درباره تصمیم‌های سخت در یکی از جلسات روزهای اخیر بیان کردم به شکل صحیحی منعکس نشد. صحبت بنده این بود که ما برای تحقق رشد اقتصادی راه سختی در پیش داریم و بدون همراهی مردم و همه ارکان کشور، پیمودن این مسیر ممکن نیست.
رئیس‌جمهور افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و افزایش بهره‌وری را دو ضرورت دیگر تحقق رشد اقتصادی برشمرد و خاطرنشان کرد: شخصاً باور دارم که مردم اگر احساس کنند دولت در این مسیر به طور جدی پای کار است با ما همکاری و همراهی خواهند کرد.
ضرورت ساماندهی وضع اتباع خارجی در کشور محور بعدی سخنان رئیس‌جمهور در این جلسه بود، آیت‌الله رئیسی در این باره از تاسیس سازمان اتباع خارجی در کشور خبر داد و گفت: اگرچه تأسیس سازمان اتباع خارجی در دستور کار است و تا تعیین تکلیف این سازمان، وزارت کشور مأمور شده جهت تهیه شناسه برای تک‌تک اتباع خارجی مقیم کشورمان اقدام کند.
دکتر رئیسی افزود: وزارت کشور در حال تهیه اطلاعات هویتی، تردد، تحصیل، کسب‌وکار، ازدواج و طلاق و سایر احوال شخصی اتباع خارجی ساکن در ایران است. افغانستانی‌های ساکن در ایران میهمانان عزیز ما هستند و با افتخار از آنان پذیرایی می‌کنیم اما این مسئله منافاتی با ساماندهی وضعیت آنها ندارد.