kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۴۱۱
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۹
معاون اول رئیس‌جمهور پس از حضور در محل حادثه متروپل:

فساد گسترده‌ای بین پیمانکار، سازنده و دستگاه‌هایی که مجوز داشتند وجود دارد

با گذشت 6 روز از حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان، کار آوار برداری همچنان ادامه دارد، تا کنون شمار جانباختگان این حادثه به ۲۶ نفر رسیده است، معاون اول رئیس‌جمهور هم در محل حادثه متروپل آبادان حضور یافت.


به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در پنجمین روز حادثه ریزش بخشی از ساختمان متروپل در آبادان روز جمعه با سفر به این شهر و حضور در محل حادثه آخرین اقدامات برای آواربرداری و امدادرسانی حادثه ریزش ساختمان ۱۱ طبقه متروپل را به صورت میدانی مورد بررسی قرار داد.
عیادت مخبر از مصدومان حادثه متروپل آبادان
همچنین معاون اول رئیس‌جمهور روز جمعه با حضور در بیمارستان شهید بهشتی آبادان از دو مصدوم بستری حادثه متروپل آبادان عیادت کرد.
مخبر ضمن دلجویی از این مصدومان گفت: دولت با تمام توان در کنار خانواده‌های آسیب دیده حادثه متروپل است. وی اظهار داشت: دولت عزم خود را برای بررسی این حادثه به کار خواهد گرفت و با متخلفان حادثه تاسف بار که باعث جانباختن تعدادی از شهروندان آبادانی و خرمشهری شده به شدت برخورد خواهد کرد.
فساد گسترده‌ای در حادثه متروپل رخ داده است
معاون اول رئیس‌جمهور در جریان بازدید میدانی از محل حادثه متروپل، در گفت وگویی تلویزیونی با اشاره به بازدید خود از محل حادثه متروپل در آبادان، اظهار داشت: بعد از این اتفاق تلخ، رئیس‌جمهور دستورات مکرر و مؤکدی برای رسیدگی به ابعاد حادثه و مقصران آن صادر کرد و هم‌اکنون هم همه امکانات دولت برای رسیدگی به حادثه‌دیدگان بسیج شده است.
محمد مخبر افزود: من نیز امروز از همه مناطق محل حادثه بازدید کردم؛ وزیر کشور، استاندار خوزستان و همه مسئولان استانی و کشوری هم به صورت فعال در صحنه حضور دارند. مخبر ‌گفت: احتمال وجود افراد دیگری در زیر آوار که فوت شده یا زنده باشند، همچنان وجود دارد و در حال تلاش هستیم و امیدواریم که ظرف یکی دو روز آینده تکلیف کار معلوم شود. وی در عین حال تأکید کرد:‌ کار امدادرسانی بسیار پیچیده است و این حادثه هم قابل قیاس با حادثه پلاسکو نیست، چرا که محل حادثه در بافت مسکونی قرار دارد و کار سخت است.
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه در این رابطه فساد گسترده‌ای بین سازنده بنا، پیمانکار، ناظر و دستگاه‌های ارائه‌دهنده مجوز اتفاق افتاده؛ تصریح کرد:‌ باید طوری به این مسئله رسیدگی شود که دیگر تکرار نشود، چرا که مردم را جریحه‌دار کرده است.
مخبر خاطرنشان کرد:‌ ساختمان‌های مشابهی در این منطقه و در سطح کشور وجود دارد که باید به وضعیت آنها رسیدگی شود و این کار هم انجام خواهد شد و تیمی با دستور رئیس‌جمهور مشغول بررسی این مسئله شده‌اند.
افزایش تعداد جانباختگان به ۲۶ نفر
عصر دیروز محمدی، فرمانده عملیات آواربرداری ساختمان متروپل با بیان اینکه تا این لحظه ۲۶ نفر در این حادثه جان خود را از دست داده‎اند‌، گفت: این احتمال وجود دارد که هر لحظه بقیه ساختمان ریزش کند.
تلاش برای دسترسی به طبقات زیرین سازه
ادامه دارد
معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان هم به ایرنا گفت: عملیات امدادرسانی در متروپل همچنان ادامه داشته و تلاش برای دسترسی به طبقات زیرین این سازه ادامه دارد. احسان عباسپور با اشاره به حضور میدانی معاون اول رئیس‌جمهور در محل حادثه افزود: معاون اول رئیس‌جمهور دستور لازم را برای شتاب بخشی به روند جست و جو و امداد رسانی را صادر کردند.
عملیات آواربرداری از متروپل
وارد مرحله جدیدی شد
وزیر کشور که چند روز است در آبادان مستقر شده و از نزدیک بر روند کار آواربرداری نظارت دارد دیروز در جمع خبرنگاران در محل ساختمان متروپل گفت: با استقرار دو دستگاه جرثقیل سنگین کار آوار برداری از ساختمان متروپل وارد مرحله جدیدی شده است.
احمد وحیدی افزود: دو دستگاه جرثقیل در دوجبهه شامل ساختمان رو به روی خیابان و ساختمان‌های پشت متروپل آواربرداری را انجام می‌دهند.
وحیدی ادامه داد: با توجه به جلسات متعدد با گروه‌های کارشناسی و کسب اجازه تخریب برخی سازه‌های مجاور متروپل از سوی شهروندان، تصمیم بر آن شد که کار آوار برداری به صورت مکانیکی آغاز شود.
وی بیان داشت: برای کمک به توان و سلامت امدادگران علاوه‌بر حضور نیروهای تخصصی اقداماتی مانند اکسیژن رسانی به اعماق آوارها در حال انجام است تا با دسترسی به طبقات و لایه‌های زیرین بتوان به شرایط مسلط‌تر شده و از وضعیت مفقودان احتمالی باخبر شد. وزیر کشور از مردم خواست تحت هیچ شرایطی به محوطه عملیاتی حادثه نزدیک نشوند زیرا شرایط خطرناکی وجود دارد ضمن اینکه تجمع افراد باعث کندی روند آواربرداری می‌شود.
آزمایش ژنتیک
هویت جسد مالک ساختمان متروپل را تایید کرد
خبر دیگر اینکه دادستان عمومی و انقلاب اهواز گفت: هویت جسد «حسین عبدالباقی» متهم اصلی‌، مالک و پیمانکار ساختمان متروپل آبادان از طریق بررسی ژنتیک (DNA) توسط پزشکی قانونی تایید شد.
صادق جعفری چگینی اظهارداشت: پیش از این نیز جسد توسط خانواده متوفی شناسایی و اداره تشخیص هویت پلیس آگاهی خوزستان از طریق انگشت نگاری، هویت وی را تایید کرده بود اما باتوجه به اینکه آزمایش DNA یک از معتبرترین روش‌های تشخیص هویت افراد می‌باشد، جسد برای آزمایش ژنتیک به پزشکی قانونی تحویل و نتیجه آزمایش امروز اعلام شد.
وی افزود: اجساد سایر جانباختگان حادثه نیز جهت بررسی و تایید هویت به پزشکی قانونی انتقال داده شد و اقدام قانونی در این خصوص انجام شده است.
دادستان مرکز استان خوزستان بیان داشت: با دستور بازپرس پرونده، هیئتی از کارشناسان رسمی متخصص در رشته‌های مختلف مرتبط با حادثه، روز پنجشنبه به محل حادثه اعزام شدند و چنانچه در بررسی علل و عوامل حادثه، مقررات، دستورالعمل‌ها و ضوابط ایمنی ساختمان، افرادی مقصر یا دخیل شناخته شوند، با آنان برخورد قانونی خواهد شد.
آوردن سگ‌های خانگی به محل حادثه
امدادرسانی را کُند می‌کند
پیرحسین کولیوند، رئیس‌جمعیت هلال‌احمر سرعت امدادرسانی در عملیات متروپل را نسبت به سایر حوادث مناسب خواند و گفت: ازدحام مردم و آوردن سگ‌های خانگی به صحنه عملیات، نه تنها کمکی به کشف افراد محبوس در آوار نمی‌کند، بلکه سرعت امدادرسانی را نیز کند می‌کند.