kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۴۰۱
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۰
همزمان با اوج‌گیری تبعات اقتصادی جنگ اتفاق افتاد

افزایش درخواست از سوی غرب برای تسلیم شدن اوکراین در برابر روسیه

با عیان شدن پیامدهای اقتصادی -شاید حتی- پیش‌بینی نشده بدی که جنگ اوکراین برای جهان به ویژه غرب داشته، در‌خواست‌های غربی‌ها برای تسلیم شدن اوکراین در برابر خواسته‌های روسیه نیز افزایش یافته است. آنها صراحتا می‌گویند اوکراین بخشی از سرزمینش را تسلیم روس‌ها کند و قال قضیه را بکند!



سرویس خارجی-

روز ۵ اسفند ۱۴۰۰ (۲۴ فوریه ۲۰۲۲)، جنگ اوکراین آغاز و حمایت‌های همه‌جانبه غرب از اوکراین، با این تحلیل که فرصت خوبی برای زمین زدن یک رقیب قدرتمند به وجود آمده، شروع شد. این تهاجم بزرگ‌ترین حمله نظامی متعارف به خاک اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است و غربی‌ها آن‌قدر سلاح و پول و سرباز اجاره‌ای به این کشور اعزام کرده‌اند که دیگر کمترین تردیدی باقی نگذاشتند، آنها به این جنگ به عنوان یک فرصت برای تضعیف یک ابرقدرت رقیب نگاه می‌کنند، نه حمایت از یک متحد ضعیف. غافل از این‌که اوکراین در حال تبدیل شدن به یک کشور کلنگی و صد البته به یک انبار بزرگ سلاح است و تبعات اقتصادی آن به دلیل جایگاهی که دو کشورِ درگیر جنگ در تولید گندم و روغن و سوخت و....دارند می‌تواند دنیا از جمله همین غرب را با «خطری بزرگ در حوزه مواد غذایی و سوخت» مواجه سازد، که کرده است.
هر چه بیشتر آثار این جنگ عیان می‌شود «پرچم‌های سفید» بیشتری در غرب بلند می‌شود به نشانه تسلیم و غربی‌ها که خود شاید از تحریک‌کنندگان این جنگ بودند حالا دیگر تاب تحمل این همه خسارت را ندارند. البته بهت‌انگیز این است که همان‌طور که جنگ را تنها در خاک اوکراین می‌خواستند و تنها توسط اوکراینی‌ها می‌پسندیدند، حالا تسلیم شدن و امتیاز دادن را نیز از طرف اوکراینی‌ها می‌پسندند. این درخواست‌ها ابدا از سوی ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد. بعد ناتو و هنری کیسینجر آن را پی گرفتند و حالا نیویورک تایمز هم خواسته اوکراین به شکلی با دادن خاک کشورش به روس‌ها، مانع از آغاز جنگی جهانی شود که در آن همه بازنده خواهند بود.
صندوق بین‌المللی پول: وضعیت بسیار بد است
«کریستالینا جورجیوا» مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول که برای شرکت در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس به سوئیس سفر کرده است در حاشیه این اجلاس جهانی به خبرنگار سی.ان.ان گفته: «ما در وضعیتی قرار داریم که در گذشته هرگز آن را تجربه نکرده‌ایم، به طوری که در مدت دو سال، چندین بحران را پشت سر هم تجربه می‌کنیم. در مقطعی که به تدریج در حال بهبود یافتن از بحران اقتصادی ناشی از کووید-۱۹ بودیم، ضربه‌های ناشی از جنگ در اروپا و تحریم‌ها و پیامد‌های این رویداد، بر ما وارد شد. حال ببینید ما چه کار کرده‌ایم!» باید به این نکات توجه داشت. جنگ اوکراین به اقتصاد کشور‌های اروپایی به شدت ضربه زده است. وی همچنین افزود، جنگ در اروپا، شوک روانی وارد کرده است. افزایش قیمت مواد غذایی و حامل‌های انرژی سبب تشدید تورم در اروپا شده است.
پیشنهاد کیسینجر چه بود؟
همان طور که گفته شد همین هشدارهاست که ابتدا «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه، را به این سمت کشاند که به اوکراین توصیه کند که تسلیم شود. حالا این هشدارها از جاهای دیگری نیز به سمت کیف روانه می‌شود. «هنری کیسینجر» وزیر امور خارجه اسبق و مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا به غرب درباره دخالت در جنگ اوکراین هشدار داد. به گزارش تسنیم، او در سخنانی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس پیشنهاد داد که اوکراین مناطقی از خاک خود را به روسیه واگذار کند تا جنگ را متوقف کند.
نیویوک تایمز: اوکراین همه خاکش را نخواهد
نیویورک‌تایمز نیز در سرمقاله روز پنجشنبه خود نوشته که شرایط بحرانی حاکم بر جنگ روسیه در اوکراین دنیا را در آستانه یک «پیچ خطرناک» قرار داده است. به عقیده سردبیران روزنامه نیویورک‌تایمز حمله روسیه به اوکراین به وضعیت پیچیده‌ای رسیده- و هیچ بعید نیست این پیچیدگی پای ایالات متحده آمریکا را هم به درگیری مستقیم با روسیه باز کند. این روزنامه به همین دلیل به دولت بایدن و البته دولت زلنسکی در اوکراین توصیه کرده اهداف کمال‌گرایانه و آرزوهای دست‌نیافتنی- از قبیل پس گرفتن کل زمین‌هایی که روسیه اشغال کرده است- را کنار گذاشته و به دنبال اهدافی واقع‌بینانه از این جنگ باشد. نیویورک‌تایمز هم‌چنین بر پایه این پیش‌فرض از دولت آمریکا خواسته به جای جنگ با روسیه و شکست پوتین، به دنبال پایان جنگ و دستیابی به صلح باشد.
مهمات ارتش‌های اروپایی رو به اتمام است
«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده که این اتحادیه برای جنگ آماده نیست و اگر با جنگی مانند اوکراین مواجه شود، مهمات ارتش‌های کشورهای اروپایی ظرف ۲ هفته به اتمام می‌رسد: «به نظر نمی‌رسد کشورهای اروپایی بتوانند به موقع قابلیت‌های نظامی خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهند زیرا این فرآیند اختیاری است و قانونی وجود ندارد تا افزایش قابلیت‌های نظامی را محقق کند.»
انگلیس: اوکراین تسلیم نشود
در این بین انگلیسی‌ها ساز خود را می‌زنند. «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس پیشنهادات اخیر درباره توافق صلح میان روسیه و اوکراین را «مماشات» و «عقب‌نشینی» توصیف و آن را رد کرده است. تراس در نشست جهانی اقتصاد در «داووس» گفته: «نباید خشونت روسیه را با مماشات پاسخ داد. نباید اجازه دهیم درگیری در اوکراین طولانی و به طور فزاینده‌ای دردآور شود.» می‌توان از این مواضع نتیجه گرفت که غرب در قبال جنگ اوکراین موضع یکدستی ندارد و در نحوه برخورد با روسیه خط مشی یگانه‎ای را پی نگرفته است. برخی برخورد خصمانه جدی با مسکو را پیشنهاد می‌دهند و برخی مماشات برای جلوگیری از گسترش جنگ و پیامدهای آن را توصیه می‌کنند.
خشم اوکراین از غرب
از سوی دیگر، «دیمیترو کولبا»، وزیر خارجه اوکراین در جریان نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس، ناتو را متهم کرده که «مطلقا هیچ کاری» در برابر حمله روسیه به اوکراین نکرده است. «کولبا» گفته «ما به ناتو به چشم یک نهاد متحد که عملا یک گوشه ایستاده و کاری نمی‌کند، نگاه می‌کنیم...همان‌طوری که رئیس‌جمهور زلنسکی در پانزدهم مارس(اسفند) تاکید کرد اوکراین نمی‌تواند عضو ناتو شود و من بسیار خوشحالم از اینکه می‌بینم مردم شروع کرده‌اند به درک این نکته که روی ناتو نمی‌توان حساب کرد.»
تحولات میدانی
اما از تحولات میدانی این جنگ نیز خبر رسیده که، ماشین جنگی روسیه دوباره به راه افتاده و در برخی مناطق مثل «لوهانسک» کاملا دست برتر را دارد. یک مقام ارتش اوکراین روز پنجشنبه در این باره (۵ خرداد/۲۶ مه) گفته با شدت گرفتن درگیری‌ها در منطقه لوهانسک، روسیه دست برتر را در جنگ به دست آورده است. به گفته «اولکسی گروموف»، رئیس‌ستاد مشترک نیرو‌های مسلح اوکراین روسیه «هم در حملات هوایی و در حملات توپخانه‌ای» دست برتر را دارد، اما نیرو‌های کیف «با همه توان برای تغییر دادن وضعیت تلاش می‌کنند.»
یک مقام وزارت دفاع آمریکا نیز روز پنجشنبه گفته، روسیه در بخش‌هایی از منطقه خودمختار «دونباس» در اوکراین به شکل فزاینده‌ای پیش‌روی داشته است. او در ادامه ارزیابی خود این را هم اضافه کرده که، نیروهای روسی در مناطق «اسلویانسک» و «کراماتورسک» توانسته‌اند «پیش‌روی فزاینده‌ای» داشته باشند اما در پیرامون خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، نیروهای اوکراینی توانسته‌اند نیروهای روس را بیش از پیش عقب برانند.
همچنین باید اشاره کرد که سامانه‌های MLRS و سیستم راکت‌انداز چندگانه از مهم‌ترین درخواست‌های اوکراینی‌ها از دولت بایدن بوده که به گفته چند تن از مقامات آمریکایی، دولت قصد ارسال آنها را دارد. به گفته مقامات، دولت بایدن متمایل به ارسال این سامانه‌ها به عنوان بخشی از بسته بزرگ‌تر کمک‌های نظامی و امنیتی به اوکراین است که در هفته آینده اعلام می‌شود.