kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۳۹۷
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵

پارلمان عراق با تصویب یک طرح عادی‌سازی روابط با اسرائیل را جرم دانست

 

سرویس خارجی-
پارلمان عراق به اتفاق آراء و در اقدامی انقلابی قانون مهم جرم‌انگاری عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را تصویب کرد؛ جنبش حزب‌الله لبنان نیز این گام را «تاریخی و مهم» خواند.
پارلمان عراق تقریباً در مدتی کوتاهی از مطرح شدن پیشنهادش قانون جرم‌نگاری عادی‌‌سازی روابط با رژیم آپارتاید اسرائیل را تصویب کرد و آب پاکی را روی دست غربگرایانی که همه جا سرمایه‌های اسرائیل هستند ریخت. ماه گذشته بود که «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر این پیشنهاد را داد ولی از آن‌جایی که جریان مقاومت عراق و دیگر نمایندگان نیز با این پیشنهاد موافقت داشتند، این امر مهم با سرعت پیش رفت. پارلمان عراق، روز (پنجشنبه، ۲۶ می‌– 5 خرداد)، پیش‌نویس قانون «ممنوعیت عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی» را به رأی گذاشت تا از همان آغاز برخی زمزمه‌ها برای این کار، محکم جلوی آن را سد کند. از مهم‌ترین بندهای این قانون جرم‌انگاری هرگونه همکاری سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فنی، فرهنگی، ورزشی و علمی با رژیم صهیونیستی «تحت هر عنوانی» است. این نشست به ریاست «محمد الحلبوسی»، رئیس‌پارلمان، و حضور ۲۷۵ نماینده عراقی برگزار و خشم آمریکایی‌ها و غربگرایان را برانگیخت. به اعلام خبرگزاری رسمی عراق (واع)، پیش از رای‌گیری نهایی درخصوص این قانون، ابتدا نمایندگان عراقی عنوان این قانون را اصلاح کردند و به آن تحت عنوان «قانون جرم‌انگاری عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی» رای دادند. نمایندگان عراقی پس از تصویب این قانون علیه رژیم صهیونیستی شعار سر دادند.
واکنش مقاومت عراق و لبنان
جنبش حزب‌الله لبنان بلافاصله به این اقدام تاریخی پارلمان عراق واکنش نشان داد. این جنبش محبوب، روز جمعه طی بیانیه‌ای ضمن تقدیر و تشکر از تصویب این قانون «تاریخی» و «مهم» و افتخار به این اقدام، تأکید کرد که جرم‌انگاری عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی گامی بزرگ و اصلی برای مواجهه با عاد‌ی‌‌سازی خفت‌بار روابط با رژیم صهیونیستی است که برخی از کشورهای عربی به آن روی آوردند.
کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) نیز بعدازظهر روز پنحشنبه تصویب قانون «ممنوعیت عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی» را تبریک گفت. این نهاد عراقی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی یک موجودیت طرد شده‌ است، تأکید کرد، این رژیم باید از بین برود و نباید آن را به رسمیت شناخت یا روابط خود را با این رژیم عادی کرد.
حمله به کاروان لجستیک آمریکا
همزمان با این گام تاریخی خبر رسید، به یک کاروان لجستیک ارتش تروریست آمریکا در عراق نیز حمله شده است.. کانال تلگرامی «صابرین نیوز»، نزدیک به مقاومت، با انتشار این خبر نوشت که یک کاروان لجستیک ارتش ایالات متحده در صلاح الدین هدف قرار گرفت. طبق روال، آمریکایی‌ها حاضر به انتشار جزئیات این حمله نشدند.
مأمور کهنه کار سیا در لباس سفیر
در چنین فضایی منابعی در عراق اعلام کرده‌اند،
«آلینا رومانوسکی» که روز چهارشنبه هفته گذشته، به عنوان جانشین «متیو تولر» و سفیر جدید آمریکا در عراق سوگند یاد کرد، یک جاسوس کهنه‌کار و مامور سیاست. لینا رومانوسکی مأموریت‌های متعددی را در پنتاگون برعهده داشته و به گفته وبگاه «آلترا عراق» او به مدت یک دهه در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «CIA» فعالیت کرده و پس از آن وارد کار دیپلماتیک شده است.