kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۳۸۵
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۳
نماینده مجلس:

37 درصد مرگ و میر جاده‌ای ایران از خودروهاست

 

عضو هیئت رئیسه فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۳۷ درصد کشتار جاده‌ای ایران از خودروهاست، ادامه داد: کشته‌های جاده ای ایران از برخی کشورها با دو برابر تعداد خودرو هم بیشتر است.
محمد وحیدی، در گفت‌و‌گو با ایسنا، با بیان اینکه کل خودروهای ایران ۲۴ میلیون است، افزود: به عنوان نمونه، یک کشور در اتحادیه اروپا ۵۰ میلیون خودرو دارد که میزان مرگ و میر جاده‌های ما در ایران حتی از آن هم بیشتر است.  او با اشاره به فناوری قدیمی اغلب خودروهای تولید داخل و اینکه 37 درصد کشته‌های جاده‌ای از خودروهاست، ادامه داد: وانت نیسان و سواری پژو 405 از جمله این خودروهاست.
کیفیت بسیار بد خودروها از نظر استاندارد
همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، مهدی اسلام پناه؛ رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به گلایه‌مندی مردم از صنعت خودروسازی کشور در مورد کیفیت تولید خودرو، گفت: من به عنوان رئیس سازمان ملی استاندارد و به عنوان مدعی‌العموم تولید و خدمات هستم، من ضابط دستگاه قضایی هستم و حکم دادستانی را برای خودروسازان دارم. بنابراین به عنوان مدعی‌العموم می‌گویم که کیفیت خودروهای تولیدی بسیار بد است.
او افزود: بنده هم با  این موضوع که کیفیت خودرو و صنایع وابسته اش از کارآمدی و ارتقای بهره‌وری به طور کامل برخوردار نیست، به طور کامل موافقم، اما سوال این است که متولی کیفیت کیست؟ که در جواب این سوال باید بگویم؛ متولی کیفیت، نهاد تولیدکننده است. ما هم به عنوان سازمان ملی استاندارد مدعی العموم کیفیت به عنوان یک دستگاه نظارتی هستیم. 
رئیس سازمان ملی استاندارد درباره احیای شورای عالی استاندارد گفت: شورای عالی استاندارد بعد از
22 سال در دولت سیزدهم در 28 بهمن ماه سال گذشته با حضور آقای رئیسی به عنوان رئیس این شورا تشکیل جلسه داد و رئیس‌جمهور بعد از اینکه گزارشات را دریافت کرد، دستور داد تا 9 استاندارد تعلیق شده از استانداردهای 85‌گانه خودرو برگردد. بنابراین خودروسازان دیگر نمی‌توانند استانداردهای اجباری خودرو را تعلیق کنند و به غیر از این خدمات پس از فروش هم به استانداردهای اجباری اضافه شده است. 
اسلام‌پناه افزود: تاکنون چیزی به عنوان خدمات پس از فروش به عنوان استاندارد وجود نداشت و اگر کاری هم به عنوان خدمات پس از فروش ارائه می‌شد، تعهدی برای اجرای آن نبود، اما امروز این موضوع به صورت یک استاندارد اجباری درآمده است. 
او ادامه داد: در گذشته سازمان هر دو سال یکبار به خودروساز تاییدیه می‌داد، اما به جهت لزوم بازدید کیفی، فیزیکی و کمی؛ صدور پروانه استاندارد به یک ماه کاهش یافته است. سال‌ها از خودروسازان حمایت شده، اما اکنون مردم گلایه دارند و از آنها ناراضی هستند، بنابراین ما هم به آنها اولتیماتوم داده‌ایم. یعنی برای آنها خط‌مشی تعیین کرده‌ایم و از خودروسازان تعهدنامه 15‌گانه اخذ شده است که هر کدام از بندهای این تعهدنامه در صنعت خودروسازی انقلاب ایجاد می‌کند.  
رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: در مصوبه دوم از تعهدنامه تدوین شده از سوی سازمان ملی استاندارد در این زمینه آمده است که چنانچه فاصله زمانی تولید خودرو تا عرضه آن به نمایندگی‌های فروش طبق گزارش شرکت بازرسی بیش از دو ماه باشد، خودروسازان مکلفند از طریق شرکت بازرسی طرف قرارداد نسبت به بازرسی از همه خودروهای مزبور از لحاظ سلامت قطعات پلاستیکی، پلاستیکی و پلیمری، باطری، شن‌زدگی و فرورفتگی بدنه و سایر آسیب‌های ناشی از عوامل طبیعی اقدام کرده و گزارش حاصله را به سازمان ملی استاندارد ارائه کنند.