kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۳۵۲
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۲
با اکثریت آرای نمایندگان

قالیباف برای سومین‌بار رئیس مجلس شد

انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس برای اجلاسیه سوم مجلس یازدهم انجام شد که با رای اکثریت نمایندگان قالیباف برای سومین سال متوالی در ریاست مجلس باقی ماند و علی نیکزاد و عبدالرضا مصری نیز به عنوان نواب اول و دوم انتخاب شدند.
 
 
 
 
جلسه علنی دیروز مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد. دستورکار این جلسه انتخاب اعضای هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی (اجلاسیه سوم) بود. 
«محمدباقر قالیباف»، «الیاس نادران»، «فریدون عباسی» و «مرتضی آقاتهرانی» نامزدهای تصدی پست ریاست مجلس شورای اسلامی شدند.
محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، ۴ خردادماه) مجلس شورای اسلامی، گفت: روز چهارم خرداد در یادداشت‌ها و دفتر سالانه به نام روز مقاومت دزفول ثبت شده است و باید از مردم مقاوم و شهدای عزیز این شهرستان به‌ویژه در موشک‌باران‌های دوران دفاع مقدس یاد کنیم.
وی بیان کرد: یاد و خاطره همه شهدای عزیز به‌ویژه شهدای دزفول را گرامی می‌داریم.
تعیین نواب اول و دوم 
«علی نیکزاد»، «عبدالرضا مصری»، حجت‌الاسلام «مجتبی ذوالنوری»، «ابراهیم عزیزی» (نماینده مردم کرمانشاه) و «هاجر چنارانی» نامزد تصدی کرسی نایب‌رئیسی مجلس شورای اسلامی بودند.
براساس آراء، «علی نیکزاد» با ۱۶۸ رأی و «عبدالرضا مصری» با ۱۶۸ رأی به عنوان نواب رئیس ‌مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.
با توجه به اینکه تعداد آرای «علی نیکزاد» و«عبدالرضا مصری» برابر بود، برای تعیین نواب‌رئیس ‌اول و دوم مجلس قرعه‌کشی انجام شد که علی نیکزاد نایب‌رئیس ‌اول و عبدالرضا مصری نایب‌رئیس ‌دوم مجلس شورای اسلامی شد.
تعیین رئیس ‌مجلس
در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، انتخاب اعضای هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در اجلاسیه سوم مجلس یازدهم در دستور کار قرار گرفت.
«محمدباقر قالیباف»، با ۱۹۴ رأی از ۲۸۱ آرای مأخوذه به عنوان رئیس ‌مجلس ابقاء شد.
گفتنی است، «مرتضی آقاتهرانی» ۵۳ رأی، «الیاس نادران» ۲۱ رأی و «فریدون عباسی» ۳ رأی کسب کردند و آرای باطله نیز ۱۰ رأی بوده است.
ناظران هیئت‌رئیسه
در ادامه جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، انتخابات اعضای هیئت‌رئیسه سومین اجلاسیه مجلس در دستور کار صحن قرار گرفت.
براساس آراء، سید نظام‌الدین موسوی با ۱۵۳ رأی، علیرضا سلیمی با ۱۴۶ رأی و محمدرضا دشتی اردکانی با ۱۳۰ رأی به عنوان ناظران هیئت‌رئیسه مجلس انتخاب شدند.
بر این اساس، علی رضایی، محسن پیرهادی، سید نظام‌الدین موسوی، علیرضا سلیمی، محمدرضا دشتی اردکانی، مهدی باقری، محمدحسین فرهنگی، نامزد ناظری یا کارپردازی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی بودند.
دبیران هیئت‌رئیسه
در ادامه جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، انتخابات اعضای هیئت‌رئیسه سومین اجلاسیه مجلس در دستور کار صحن قرار گرفت.
براساس آرای اعلام‌شده، «علی کریمی فیروزجایی»، «سید محسن دهنوی»، «احمد نادری»، «محمد رشیدی»، «احمد امیرآبادی فراهانی» و «حسینعلی حاجی‌دلیگانی» به عنوان دبیران هیئت‌رئیسه مجلس در سال سوم تعیین شدند.
گفتنی است، سیدمحسن دهنوی، محمد رشیدی، احمد امیرآبادی فراهانی، معصومه پاشایی، عباس گودرزی، روح‌الله متفکرآزاد، مجتبی یوسفی، علی کریمی فیروزجایی، روح‌الله نجابت، صدیف بدری، سیدمحمود نبویان، حسین امامی‌راد، احمد نادری، مرتضی محمودوند، سیدناصر موسوی لارگانی، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، ابراهیم عزیزی، علی علیزاده، محمد صفری ملک‌میان، مجتبی بخشی‌پور، حسین امامی‌راد، محمدرضا صباغیان و اسماعیل حسین زهی در صحن مجلس برای کسب کرسی دبیران هیئت‌رئیسه نامزد شده بودند.
سوگند اعضای هیئت‌رئیسه اجلاسیه سوم
در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی و پس از برگزاری انتخابات هیئت‌رئیسه در اجلاسیه سوم مجلس یازدهم، اعضای جدید هیئت‌رئیسه برابر قرآن سوگند یاد کرده که آئین‌نامه را اجرا و بی‌طرفی کامل را حفظ کنند.
متن سوگند هیئت‌رئیسه به این شرح است: «من به عنوان عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در برابر قرآن مجید به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که حداکثر توان خود را برای اجرای آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی‌طرفی کامل بر انجام وظایف به کار گیرم و از هر گونه اقدام مخالف آئین‌نامه اجتناب نمایم.»
کسانی که واردات واکسن کرونا را
 منوط به برجام می­‌کردند
علی بابایی کارنامی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی، گفت: تحقیق و تفحص یکی از ابزارهای مترقی آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در جهت صیانت از حقوق ملت ایران است.
وی بیان کرد: مقام معظم رهبری یک میلیارد دلار در شرایط بسیار حساس برای مدیریت و مقابله با بیماری کرونا و دفاع از سلامت مردم اختصاص دادند. متأسفانه در استان‌ها گزارش‌هایی دریافت کردیم که حق بسیاری از افراد از جمله کادر درمان تضییع شده است و بسیاری از مردم ایران در این رابطه شکایت دارند و دولت و وزیر سابق بهداشت و درمان و سازمان برنامه و بودجه در این زمینه خوب عمل نکردند.
نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مردم باید بدانند که یک میلیارد دلاری که از صندوق توسعه ملی برای مقابله با بیماری کرونا با اذن رهبری اختصاص یافت، در کجا هزینه شده است و افرادی که واردات واکسن را مشروط به برجام و توافقات می‌کردند، باید الان پاسخگو باشند.
وی تاکید کرد: معلمان در حوزه انتخابیه درخصوص اجرای طرح رتبه‌بندی از ما سؤال می‌کنند، این موضوع مصوبه قانونی بوده، اما اظهارنظرهای متفاوتی از اجرای آن شنیده می‌شود. رئیس‌جمهور یک بار برای همیشه این موضوع را تعیین تکلیف کند تا این اقدام مجلس یازدهم در جهت احقاق حقوق معلمان که برای اولین بار بعد از انقلاب در حال انجام است، محقق شود.
قرائت گزارش بررسی یک میلیارد یورو برای کرونا
محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۴ خردادماه) گزارش کمیسیون متبوع خود را در مورد آخرین وضعیت پرداخت مبلغ یک میلیارد یورو از محل صندوق توسعه ملی برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا و نحوه توزیع منابع اختصاص یافته ازاین محل را قرائت کرد.
در ابتدای این گزارش آمده: «با شیوع ویروس کووید۱۹ همزمان با مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه استکبار و کاهش درآمدهای کشور، موضوع تأمین مالی برای دستگاه‌های اجرایی ذیربط ضرورت پیدا کرد. بر این اساس، دولت وقت، برداشت مبلغ یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی جهت مقابله با پیامدهای همه‌گیری این ویروس را از مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) درخواست نمود. متعاقب موافقت معظم‌له با این درخواست، برداشت از حساب صندوق توسعه ملی و واریز معادل ریالی آن به حساب دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط انجام شد.
در این راستا، شورای عالی امنیت ملی کشور طی مصوبه شماره (۷۳۷) مورخ ۱۷/‏۱۲/‏۱۳۹۸‬ تصمیماتی را در این خصوص اتخاذ نمود. در ردیف (۸) بند «الف» این مصوبه آمده است:
«به منظور رفع موانع و مشکلات مالی و حسابرسی احتمالی در فرآیند تأمین، تولید و توزیع اقلام و تجهیزات مرتبط، کمیته سه جانبه متشکل از نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، وزارت بهداشت و نماینده دادستان کل کشور در ذیل ستاد تشکیل می‌گردد.»
ارجاع پرونده استنکاف
 دستگاه­‌های متولی هوای پاک
نمایندگان در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی با ۱۸۴ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در جلسه با ارجاع گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست درخصوص استنکاف دستگاه‌های اجرایی متولی قانون هوای پاک به قوه قضائیه موافقت کردند.