kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۳۴۳
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۲

نمایش قدرت موشکی بین دو کره و آمریکا؛ پیونگ‌یانگ موشک اتمی شلیک کرد

 
 
کره شمالی همزمان با سفر بایدن به شرق آسیا دست به آزمایش موشک اتمی زد، این اقدام با واکنش کره جنوبی و آمریکا و پرتاب موشک توسط این دو مواجه شد.
کره شمالی همچنان مثل سابق به آزمایش‎های موشکی خود ادامه می‌دهد، اما باید توجه داشت که در همسایه جنوبی دیگر همه چیز مثل قبل نیست. دولت جدید و محافظه‌کار کره جنوبی نسبت به دولت قبلی این کشور موضع تندتری نسبت به همسایه شمالی خود دارد. 
پس از آنکه ستاد مشترک ارتش کره جنوبی صبح دیروز از آزمایش موشکی جدید کره شمالی خبر داد، مقام‌های این کشور اعلام کردند که پیونگ‌یانگ یک وسیله انفجاری اتمی آزمایش کرده است. خبرگزاری یونهاپ گزارش کرد که ارتش کره جنوبی گفته است که اولین موشک از سه موشکی که کره شمالی روز چهارشنبه شلیک کرد، ظاهراً یک موشک بالستیک 
قاره پیما (ICBM) بوده است. رئیس‌ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در این خصوص اعلام کرد: «موشک بالستیک قاره‌پیما، ۳۶۰ کیلومتر را در حداکثر ارتفاع ۵۴۰ کیلومتری طی کرد». این محاسبات شبیه به محاسبات مقامات نظامی ژاپن است که پرتاب‌های موشک کره شمالی را نیز شناسایی کردند. بنا بر گفته ستاد مشترک ارتش کره جنوبی، دومین سلاح پرتاب شده توسط کره شمالی که گمان می‌رود یک موشک بالستیک کوتاه برد (SRBM) باشد، به ارتفاع حدود 20 کیلومتری رسید و «ناپدید شد» که نشانه‌ای آشکار از شکست شلیک این موشک است.
ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در پیامی درخصوص جدیدترین آزمایش موشکی کره شمالی گفت: «پرتاب موشک ICBM توسط کره شمالی یکی دیگر از موارد نقض تعلیق پرتاب موشک‌های ICBM است که خود به جامعه بین‌المللی قول داده بود و این پرتاب نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و یک اقدام تحریک‌آمیز جدی است.» در ادامه بیانیه ستاد مشترک ارتش کره جنوبی آمده است: «ارتش ما تحرکات مربوطه را برای آمادگی در برابر احتمال تحریکات بیشتر از سوی کره شمالی زیر نظر دارد و آمادگی کامل را برای تضمین پیروزی قاطع در همه حال حفظ می‌کند.»
آمریکا و کره جنوبی در واکنش به جدیدترین آزمایش موشکی کره شمالی جنگنده‌های خود را به حالت آماده‌باش درآوردند و چند موشک سطح به سطح شلیک کردند. به گزارش فارس، ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرد که ارتش سئول حدود 30 جنگنده «اف-15» خود را به حالت آماده‌‌باش درآورد و یک موشک «هیونمو-2» را به دریای شرقی شلیک کرد و این در حالی است که نیروهای آمریکایی نیز یک سامانه موشک تاکتیکی ارتش (ام جی ام-140) (ATACMS) را در همان مسیر شلیک کرد و هر دو این کشورها این اقدامات را در تلافی مجموعه‌ای از آزمایش‌های موشکی صبح امروز پیونگ‌یانگ انجام دادند.