kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۳۴۲
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۲

جرج سوروس: تمدن غرب در خطر است باید پوتین را شکست دهیم

 
 
سرویس خارجی-
میلیاردر صهیونیست و پدر کودتاهای رنگی و مخملی در مجمع جهانی اقتصاد (داووس) گفته، حمله روسیه به اوکراین و جنگ این کشور با غرب، تمدن غرب را تهدید می‌کند لذا باید در این جنگ پوتین شکست بخورد. دبیرکل ناتو اما نسبت به خطر افتادن امنیت غرب در این جنگ ابراز نگرانی کرده و گفته غربی‌ها نباید فقط به مسائل اقتصادی این جنگ توجه کنند. 
نشست «مجمع جهانی اقتصاد» امسال که به مدت چهار روز و طبق روال همیشه در «داووس» سوئیس برگزار شد به شدت تحت تاثیر جنگ اوکراین قرار داشت و رهبران جهان و رؤسای شرکت‌های بزرگ اقتصادی در مورد تبعات شدید اقتصادی جنگ هشدار دادند. در روز اول این نشست کسینجر 98 ساله پیشنهاد داد که برای پایان جنگ بهتر است اوکراین بخشی از سرزمین خود را به روسیه واگذار کند؛ پیشنهادی که پیش از این ماکرون هم مطرح کرده بود. اما«جرج سوروس» 91 ساله و پدر کودتاهای رنگی روز سه شنبه در این نشست خواستار شکست کامل روسیه در جنگ اوکراین شد تا «تمدن غرب نجات یابد.» بنا بر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، این میلیاردر آمریکایی در حالی که چین و روسیه را «بزرگ‌ترین تهدید برای مفاهیم جامعه باز» توصیف می‌کرد، گفت: «اعزام نظامیان روسیه به اوکراین، احتمالاً آغاز جنگ جهانی سوم بوده است و تمدن ما ممکن است از آن جان سالم به در نبرد و حتی زمانی که جنگ در اوکراین متوقف شود، وضعیت هرگز به حالت قبل باز نمی‌گردد.» به گفته سوروس، «تهاجم» در بحبوحه جدال بین «دو نظام حاکمیت جامعه باز و جامعه بسته که کاملاً متضاد با یکدیگر هستند، صورت گرفته است که جامعه باز توسط غرب و جامعه بسته توسط روسیه و چین تضمین شده است.»
فروپاشی شوروی ثروتمندم کرد
سوروس، ۹۱ ساله در ادامه خاطرات «روزهای هیجان انگیز» فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را یاداوری کرد زمانی که ثروتش به حدی افزایش یافت که در سال ۱۹۸۷ می‌توانست سالانه ۳۰۰ میلیون دلار خرج کند و بنیادهای او در اروپای شرقی «از آنچه که من انتظارش را داشتم، موفق‌تر بودند.» به گزارش فارس به نقل از راشاتودی، رهبر کودتاهای رنگی همچنین استدلال کرد که موج بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ شروع به تغییر کرد و «رژیم‌های سرکوبگر اکنون در حال رشد هستند و جوامع باز در محاصره» و چین و روسیه نماینده «بزرگ‌ترین تهدید» در جهان محسوب می‌شوند. طبق این گزارش، آنچه که «سوروس» صهیونیست را نگران کرده بود، این بود که درگیری‌ها در اوکراین با دستورکار محیط زیست تداخل پیدا کند به این مفهوم که تغییرات اقلیمی ممکن است برگشت ناپذیر شود: «این می‌تواند پایان تمدن ما باشد. ما باید تمام منابع خود را برای پایان دادن به جنگ بسیج کنیم. بهترین و شاید تنها راه برای حفظ تمدن ما شکست دادن پوتین در اسرع وقت است.»
اروپا تسلیم شد
اما در حالی که سوروس در داووس نسخه نابودی پوتین را برای نجات تمدن غرب می‌پیچید در آمریکا روزنامه «واشنگتن‌پست» نوشته اروپا در بحث انرژی تسلیم روسیه شده و شرکت‌های اروپایی در پرداخت بهای گاز طبیعی تسلیم خواسته روسیه شده‌اند. پیش از این نیز اتحادیه اروپا گزارش مشابهی را منتشر کرده بود. به نوشته این روزنامه آمریکایی «به نظر می‌رسد شرکت‌های انرژی اروپا تسلیم مطالبه ولادیمیر پوتین برای پرداخت بهای گاز طبیعی با یک نظام پرداخت جدید شده‌اند... عقب‌نشینی شرکت‌های گاز اروپایی برای اجتناب از قطع جریان گاز بوده است و در جنگ تبلیغاتی به پوتین فرصتی برای اعلام پیروزی در این عرصه می‌دهد.» روسیه پیش از این از «کشورهای غیردوست» خواسته بود بهای گاز طبیعی خریداری‌شده از این کشور را با روبل پرداخت کنند. واشنگتن‌پست نوشته نظام پرداخت جدید مستلزم باز کردن دو حساب در «گازپروم‌بانک» است. این نظام پرداختی به اروپایی‌ها اجازه می‌دهد ادعا کنند که از لحاظ فنی بهای گاز را به یورو پرداخت می‌کند اما از طرف دیگر روسیه هم می‌تواند بگوید که این پول را به روبل دریافت می‌کند. برخی از کارشناسان مسائل اقتصادی و حوزه انرژی معتقدند هدف روسیه از اصرار بر دریافت بهای گاز به روبل بیشتر از تقویت منابع ارزی وادار کردن اروپایی‌ها به رفتار بر اساس دستورات مسکو است. واشنگتن پست 
گزارش خود را با این جملات به پایان می‌رساند که «کشورهای عضو اتحادیه اروپا شاید نسبت به این که تحریم‌ها علیه روسیه را نقض کنند بسیار حساس باشند اما، تسلیم شدن آنها در برابر روسیه، از نگاه بسیاری از کارشناسان دیگر می‌تواند به آغازی برای تضعیف نظام تحریم‌های غرب منجر شود.»
صادرات نفت روسیه رکورد زد
 همزمان با عقب‌نشینی اروپا در مقابل روسیه گزارش‌ها نشان می‌دهد که صادرات نفت روسیه نیز رکورد تازه‌ای را ثبت کرده است. بر اساس داده‌های شرکت تحلیل انرژی «وورتکسا»، در یک ماه گذشته نزدیک به ۶۲ میلیون بشکه از نفت خام اورال روسیه صادر شده است که یک رکورد محسوب می‌شود. بر اساس این گزارش، حجم صادرات نفت روسیه سه برابر بیشتر از نفت صادراتی این کشور پیش از آغاز جنگ اوکراین است و اکثر محموله‌های نفتی روسیه به سمت آسیا و به مقاصد هند و چین درحال حرکت هستند درحالی که صادرات نفت به اروپا نیز افزایش یافته است. پیش از این نیز، گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی نشان داد با وجود تحریم‌های غرب علیه روسیه، درآمدهای نفتی مسکو در سال جاری افزایش یافته است. بر اساس جدیدترین داده‌های منتشر شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) با وجود تحریم‌های غرب، درآمد صادرات نفت روسیه از ابتدای سال ۲۰۲۲ حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است. طبق گزارش ماهانه این آژانس، مسکو در سال جاری هر ماه حدود ۲۰ میلیارد دلار از فروش نفت خام و محصولات مرتبط با نفت درآمد کسب کرده است.
ناتو: هرگز به اوکراین نیرو نمی‌فرستیم 
دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی نیز روز سه‌شنبه در سخنانی که بوی عقب‌نشینی می‌داد گفت که این ائتلاف نظامی هرگز به اعزام نیرو به اوکراین نخواهد پرداخت. «ینس استولتنبرگ» روز سه‌شنبه برای چندمین بار تاکید کرد که این ائتلاف مداخله مستقیمی در اوکراین نخواهد کرد و هرگز به این کشور نیرو ارسال نخواهد کرد.وی که در کنفرانس جهانی داووس در سوئیس سخنرانی می‌کرد، افزود: «ناتو هرگز بخشی از جنگ در اوکراین نخواهد بود و هیچ‌گونه مشارکت مستقیمی از سوی ناتو در این نبرد وجود نخواهد داشت.» این در حالی است که «سرگئی کوشلیف» رئیس‌اداره آمریکای شمالی در وزارت امور خارجه روسیه هشدار داده بود که محموله‌های تسلیحاتی که از آمریکا و دیگر کشورهای ناتو به اوکراین برسند، مورد هدف قرار خواهند گرفت. دبیرکل ناتو این را هم گفت که نباید کشورهای غربی اقتصاد را به امنیت ترجیح دهند!
زلنسکی: چیزی به اسم غربِ متحدِ قوی وجود ندارد
رئیس‌جمهور اوکراین نیز در نشست «داووس» اعلام کرد چیزی به اسم «غرب متحد قدرتمند» وجود ندارد. به نوشته «خبرگزاری فرانسه»، زلنسکی که از اختلافات بین اعضای ناتو عصبانی بود گفت: «اتحاد یعنی تسلیحات. سؤال من این است که آیا در عمل اتحادی وجود دارد؟ من چنین چیزی نمی‌بینم. زمانی برتری عظیمی نسبت به روسیه پیدا خواهیم کرد که به شکلی واقعی متحد باشیم...ما در قاره اروپا هستیم و باید توسط یک اروپای متحد مورد حمایت قرار بگیریم. مجارستان به‌اندازه باقی کشور‌ها اتحاد ندارد»رئیس‌جمهور اوکراین همچنین با اشاره به مخالفت ترکیه با عضو شدن سوئد و فنلاند به پیمان نظامی ناتو گفت: «آیا در زمینه پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو اتحادی وجود دارد؟ نه، نه. پس آیا غربِ متحدِ قدرتمند وجود دارد؟ نه.»