اعزام هیئتی از ایران به عراق و سوریه با هدف مذاکره درباره گردوغبار
دبیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار سازمان حفاظت محیطزیست از اعزام هیئتی از ایران به عراق و سوریه با هدف مذاکره درباره گردوغبار خبر داد.
علیمحمد طهماسبی به ایرنا گفت: دورتادور کشور از شرق، شمال شرق، جنوب شرق، جنوب، جنوب غرب و غرب کانونهای گرد و غباری وجود دارد که وسعت آنها حدود ٢٧٠ میلیون هکتار بوده که پهنه بسیار وسیعی است.
طهماسبی درباره اعزام هیئتی از ایران به عراق و سوریه با هدف مذاکره درباره گردوغبار اظهارداشت: در دو هفته گذشته با سفرای کشورهای سوریه و عراق در تهران نشست داشتیم و پیشنهاداتی ارائه کردیم. برنامه عمل زیرمنطقهای را براساس کانونهایی که وجود دارد تهیه کردیم. زمینه برای اعزام این هیئت آماده شده و اینطور نیست که فقط یک هیئت اعزام شود در واقع زمینههای آن از دو ماه قبل آماده شده چون کانونهای خارجی وسعت زیادی داشته و مقابله با آنها نیازمند برنامهریزی است.
وی در پاسخ به اینکه با توجه به خشکسالیها آیا باز هم امکان بروز گردوغبار با این شدت وجود دارد؟ گفت: بله احتمال بروز دوباره وجود دارد. یک بخش به شرایط خشکسالی امسال و بخشی هم به نوسانات زیاد درجه حرارت و به تبع آن ایجاد اختلاف دما و پتانسیل باد برمیگردد؛ همه اینها باعث میشود دوباره تکرار شود اما پیشبینی میکنیم به این شدت نباشد.