kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۲۷۲
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۹

اویل پرایس: آمریکا با تحریم ایران به هیچ هدفی دست نیافت(خبر ویژه)

ایران توانسته زیستن با تحریم‌ها و دور زدن آنها را به کشورهای دیگر از جمله روسیه و ونزوئلا بیاموزد.

نشریه تخصصی اویل پرایس در گزارشی با همین مضمون نوشت: ونزوئلا و نیکلاس مادورو بار دیگر در کانون توجه بین‌المللی قرار گرفته‌اند. تصمیم جو بایدن برای ممنوع ساختن واردات انرژی روسیه در پی حمله مسکو به اوکراین باعث شد که کاخ سفید به‌دنبال منابع دیگری برای جایگزینی نفت خام روس‌ها باشد تا بدین شکل جلو افزایش بیش از اندازه قیمت انرژی را بگیرد. این اتفاق باعث شد تا کاخ سفید یک کارگروه رسمی را با هدف آغاز گفت‌وگو با دولت نیکلاس مادورو به کاراکاس بفرستد.
این یعنی آنکه سال‌ها تحریم این کشور عملاً بی‌فایده بوده است، تحریم‌هایی که برای تغییر رژیم اعمال شد اما بی‌نتیجه ماند. البته این نخستین‌بار نیست. ایران بیش از 40 سال است که تحت تحریم قرار دارد اما آمریکا با این تحریم‌ها به هیچ یک از اهداف خود دست نیافته است. اتفاقا این ایران بود که به همه نشان داد می‌توان با وجود این تحریم‌ها به حرکت ادامه داد. در مورد ونزوئلا همان‌طور که بارها نشان داده شده، تحریم‌های آمریکا، به‌ویژه تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ‌ترامپ، نتوانسته جرقه‌ای برای تغییر رژیم و سرنگونی مادورو ایجاد کند. این موضوع نشان می‌دهد که کاربرد این نوع تحریم‌ها کاهش یافته و آنها دیگر قادر به دستیابی به نتیجه سیاست مورد نظر واشنگتن در مورد ونزوئلا نیستند. در واقع، آنها نه تنها با بزرگ‌نمایی بحران‌های بشردوستانه و زیست‌محیطی که ونزوئلا را فراگرفته، بلکه با تقویت قدرت مادورو، بیشتر از آنکه سودی داشته باشند آزار می‌رسانند. اکنون نوبت روسیه است، کشور همپیمان ایران و ونزوئلا که اتفاقا به‌دنبال بهره‌گیری از تجربیات ایران در زمینه دور زدن تحریم‌ها است؛ با این اوصاف این‌بار نیز بعید به‌نظر می‌رسد شاهد موفقیت چشمگیری در این عرصه برای آمریکا باشیم. در مجموع می‌توان گفت این ایران بود که چگونگی مهار تأثیر تحریم‌ها را به جهان نشان داد.
یاد‌آور می‌شود اخیرا روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال هم در تحلیلی خاطرنشان کرد: «متخصص دور زدن تحریم‌های غرب است و می‌تواند این تجربه را به مسکو بیاموزد. مهم‌ترین تجربه‌ای که تهران می‌تواند با مسکو به ‌اشتراک بگذارد، تخصص در دور زدن تحریم‌های غرب است. طبق گزارش‌ها، ایران در حال گفت‌وگو با کرملین در مورد همکاری با یکدیگر برای دور زدن محدودیت‌هایی است که هر دو با آن رو‌به‌رو هستند. اگر آمریکا و متحدانش می‌خواهند این نوع همکاری‌ها را محدود کنند، باید از اشتباهاتی که هنگام اعمال تحریم‌ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مرتکب شدند، درس بگیرند.
ایران به روسیه برای دور زدن تحریم‌های غرب کمک خواهد کرد. تکنیک‌های ایران برای دور زدن تحریم‌ها بسیار پیچیده، حرفه‌ای و گسترده است. ماه گذشته فاش شد که تهران یک «سیستم بانکی و مالی مخفی برای مدیریت ده‌ها میلیارد دلار تجارت سالانه که تحت تحریم‌های تحت رهبری ایالات متحده ممنوع شده است» ایجاد کرده است.
تهران می‌تواند به مسکو هم بیاموزد که چگونه این معماری مالی را ایجاد کند یا می‌تواند به‌عنوان رابط کرملین عمل کرده و تجارت پنهانی از طرف روسیه را تسهیل کند. ‌ترکیب تخصص روسیه و ایران در فعالیت‌های مالی می‌تواند پیچیده‌ترین و گسترده‌ترین شبکه دور زدن و بی‌اثر کردن تحریم‌ها را در جهان ایجاد کند.