kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۱۷۴
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۲
وزیر آموزش و پرورش:

بودجه مناسبی برای توسعه برنامه‌های پرورشی و تربیتی نداریم

 
 
 
وزیر آموزش‌وپرورش گفت: اعتبارات آموزش‌وپرورش در حوزه سایر، تنها 1.8 درصد است و مابقی بودجه آموزش‌وپرورش به حقوق اختصاص می‌یابد.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش، یوسف نوری در سومین نشست کارگروه کمیته راهبری سند صیانت از کودک و نوجوان در فضای مجازی اظهارداشت: در ابتدای دهه هفتاد از سوی مربیان پرورشی شهر تهران مطالعه‌ای صورت گرفت و مشخص شد که در آینده مرز مجازی و واقعیت و مرزهای فیزیکی و فواصل برداشته می‌شود و نتایج این مطالعات را امروز مشاهده می‌کنیم. نتایج این مطالعات در آن زمان چندان مورد توجه واقع نشد و امروز در نقطه‌ای هستیم که ۳۰ سال قبل پیش‌بینی‌ شده بود، اما برای رسیدن به امروز هیچ طرح و برنامه‌ای نداشتیم.
نوری ادامه داد: در ابتدای دهه ۹۰ زمانی که استفاده از فضاهای یادگیری جدید مطرح‌ شده بود، توصیه کردیم که برای استفاده از تبلت و تلویزیون اینترنتی باید در وزارت آموزش‌وپرورش یک پیوست فرهنگی نوشته شود، اما آن زمان توجهی نشد و به دلیل نداشتن پیوست فرهنگی، در طول سال‌های گذشته آسیب‌هایی را در این حوزه دیدیم و بیشترین آسیب به کودکان به دلیل حساسیت دوره سنی که دارند، وارد شد.  وی با بیان اینکه در حوزه‌های اجتماعی از جمله فضای مجازی نمی‌توان با دید مهندسی وارد شد، افزود: نگاه مهندسی یک نگاه تجویزی است که در حوزه‌های اجتماعی ازجمله برای جامعه و کودکان پاسخگو نیست. وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی و تنوع این آسیب‌ها باید دقت بیشتری داشته باشیم، گفت: ۱۵و نیم میلیون دانش‌آموز، ۷و نیم میلیون کودک پیش از دبستان تحت مدیریت آموزش‌وپرورش هستند و ۱میلیون نفر از همکاران ما این دانش‌آموزان را در کلاس‌های درس پشتیبانی می‌کنند و آموزش‌وپرورش باید برای این جمعیت عظیمی که دارد، در حوزه فضای مجازی و استفاده از آن برنامه‌ریزی داشته باشد.
نوری با اشاره به اینکه اعتبارات آموزش‌وپرورش در حوزه سایر، تنها 1.8 درصد است و مابقی بودجه آموزش‌وپرورش به حقوق اختصاص می‌یابد، اظهارداشت: همین بودجه نیز صرف نگهداشت فضاهای فیزیکی موجود در آموزش‌وپرورش می‌شود و آموزش‌وپرورش بودجه مناسبی برای توسعه برنامه‌های پرورشی، تربیتی، فوق‌برنامه و حمایتی خود ندارد. وی با تأکید بر اینکه آموزش‌وپرورش ظرفیت‌های فراوانی دارد که این ظرفیت‌ها از سوی مسئولان مغفول مانده است بیان داشت: شبکه شاد با جدیت، اصرار و پایداری وزارت آموزش‌وپرورش به شبکه‌ای تبدیل شد که توانست ۱۵میلیون دانش‌آموز را در دوران تعطیلی مدارس تحت پوشش آموزش‌های مجازی قرار دهد و به یک شبکه ملی و شناخته ‌شده با بیشترین کاربر تبدیل شد، این موضوع جز با پایداری، اصرار و تأکید آموزش‌وپرورش امکان‌پذیر نبود و ظرفیت بالای آموزش‌وپرورش را برای انجام کارهای بزرگ در حوزه‌های فضای مجازی نشان می‌دهد.