kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۸۹۶
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۱

امیرعبداللهیان با وزیر اطلاعات دیدار کرد

یک منبع آگاه از حضور حسین امیرعبداللهیان‌، وزیر امور خارجه کشورمان در وزارت اطلاعات طی روزهای گذشته خبر داد.

 


یک منبع آگاه از دیدار و گفت‌وگوی «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه و «حجت‌الاسلام سید اسماعیل خطیب» وزیر اطلاعات طی روزهای گذشته خبر داد.
فارس در خبری به نقل از یک منبع آگاه نوشت: حضور وزیر خارجه در وزارت اطلاعات، تنها چند روز پس از بازداشت دو فرانسوی متهم به اقدامات ضدامنیتی و پیش از اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی‌، جاسوس رژیم صهیونیستی صورت گرفته است.
بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد این موضوع حکایت از فراهم آوردن مقدمات و هماهنگی دستگاه‌های مرتبط برای ایستادگی در برابر وقاحت بیگانگان و مهار خیمه‌شب‌بازی‌های دشمنان و دولت سوئد دارد.
غالب تحلیلگران سیاسی ورود سوئد به مناقشه با ایران را بنا به اراده و به نیابت از رژیم اشغالگر قدس می‌دانند.
امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با وزیر امور خارجه هند:
ایران اهمیت ویژه‌ای برای روابط با هند قائل است
وزیر خارجه کشورمان دیروز جمعه با سوبرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند درخصوص مهم‌ترین موضوعات در دستور کار روابط دوجانبه فیمابین دو کشور و همچنین برخی مسائل مورد اهتمام مشترک در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی به صورت تلفنی گفت‌وگو و رایزنی کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگو، با اشاره به مناسبات خوب بین تهران و دهلی‌نو اظهار داشت، جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه‌ای برای روابط با هند قائل است.
امیر عبداللهیان افزود: همکاری‌های دو کشور در راستای توسعه و گسترش همه‌جانبه و همچنین تعاملات و رایزنی در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از شاخص‌های مناسبات رو به رشد موجود است.
جایشانکار، وزیر امور خارجه هند نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به سطح خوب روابط و همکاری‌ها بین دو کشور ابراز امیدواری کرد این همکاری‌ها و روابط در زمینه‌های گوناگون توسعه و ارتقاء پیدا کند.
دعوت وزیر خارجه هند از امیرعبداللهیان برای سفر به دهلی‌نو
وزیر امور خارجه هند همچنین از همتای ایرانی دعوت کرد تا برای دیدار و گفت‌وگو و رایزنی نزدیک با مقامات عالی‌رتبه کشورش به هند سفر کند که مورد استقبال امیرعبداللهیان قرار گرفت.
مناسبات دوجانبه تهران و دهلی‌نو و توسعه مناسبات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و گردشگری، تحولات افغانستان، یمن، اوکراین و مذاکرات برای لغو تحریم‌ها از جمله موضوعات مورد توجه و رایزنی دو کشور
است.
تأکید امیرعبداللهیان
بر تسهیل تردد اتباع ایران و جمهوری آذربایجان در پی مهار نسبی کرونا
شاهین مصطفی یف معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان و رئیس‌طرف آذربایجانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی این کشور با جمهوری اسلامی ایران که به منظور پیگیری توافقات کمیسون مشترک و پروژه‌های اقتصادی فیمابین در حوزه‌های مختلف خصوصا در زمینه حمل‌ونقل و انرژی به تهران سفر کرده است، عصر چهارشنبه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و درباره موضوعات مورد علاقه دو کشور به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت.
امیرعبداللهیان در این دیدار، تبادل هیئت‌ها بین دو کشور و حضور همزمان نایب‌رئیس‌مجلس شورای اسلامی در باکو و شاهین مصطفی یف در تهران را بیانگر عزم دو کشور برای ارتقای همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف ارزیابی و با توجه به خواست رؤسای جمهور دو کشور در زمینه تعمیق همکاری‌ها، بر ضرورت تلاش هرچه بیشتر برای شتاب‌دهی به توسعه مناسبات تاکید کرد. وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز خرسندی از رشد تبادلات تجاری دو کشور در هشت ماه گذشته و همچنین اجرایی شدن سوآپ گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان توسط جمهوری اسلامی ایران، بخشهای انرژی و حمل‌ونقل را دو ستون اصلی برای ارتقای فزاینده همکاری‌های اقتصادی دو کشور ارزیابی کرد و بهره‌گیری از ظرفیتهای بالاتر موجود برای همکاری‌ها در بخشهای مختلف فیمابین را مورد تاکید قرار داد.
لزوم تسهیل تردد اتباع دو کشور با توجه به مدیریت و مهار نسبی کرونا، تبادلات مالی فیمابین و همکاری‌های استان‌های مرزی از دیگر نکات مورد اشاره از سوی امیرعبداللهیان در این دیدار بود.
شاهین مصطفی یف معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان نیز دیدار رؤسای جمهور اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در حاشیه نشست سران اکو در عشق آباد را نقطه عطفی برای آغاز مرحله جدیدی از روابط دو کشور خواند و بر نقش و اراده سیاسی مقامات عالیه دو کشور در توسعه همکاری‌ها تاکید کرد.
وی همچنین آخرین تحولات مرتبط با اجرای توافقات کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور و پروژه‌های اقتصادی فیمابین در زمینه‌های انرژی و حمل‌ونقل را تشریح کرد.