kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۸۴۴
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۳
اعتراف چندباره آمریکا به ارتباط برجامی اسرائیل

ند پرایس: به طور منظم با اسرائیل درباره ایران مبادله اطلاعاتی داریم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد واشنگتن «به طور منظم» با اسرائیل درباره ایران مبادله اطلاعاتی دارد.
 
 
 
 
سرویس سیاسی-
 
«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری بار دیگر بر همکاری‌های میان واشنگتن و رژیم صهیونیستی علیه ایران تأکید کرد.
پرایس گفت: «ما به طور منظم اطلاعات را با شریکان اسرائیلی‌مان رد و بدل می‌کنیم. در بسیاری از حوزه‌ها دیدگاه مشترکی داریم، ضمن اینکه نفع راهبردی مشترکی هم داریم و آن این است که نمی‌خواهیم ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.»
ند پرایس درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین هم به تکرار ادعاهای پیشین پرداخت و گفت: «چیزی که می‌گویم این است که ما و شریکانمان آماده‌ایم و از مدت‌ها قبل آماده‌ بوده‌ایم. فکر می‌کنیم الان نوبت ایران است که جدیت خودش را نشان دهد.»او اضافه کرد: «همان‌طور که قبلاً از ما شنیده‌ایم چندین مسئله کوچک باقی مانده‌اند. باور ما این است که این مسائل کوچک باقی‌مانده درباره برنامه هسته‌ای ایران قابل برطرف کردن هستند و توافق را می‌توان به سرعت و به نحوه موثر به خاتمه رساند، البته اگر ایران تصمیم بگیرد که این کار را انجام بدهد.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همانند روزهای گذشته تأکید کرد که حصول توافق در مذاکرات وین قطعی نیست. او گفت: «همان‌طور که قبلاً از ما شنیده‌اید در حال حاضر توافق قطعی نیست.»
آمریکا با نگرانی‌های اسرائیل
در مورد ایران هماهنگ است
اوایل ماه جاری بود که کاخ سفید درباره دیدار مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با مشاور امنیت ملی کاخ سفید در واشنگتن بیانیه صادر کرد و از رایزنی آنها درباره ایران خبر داد.
در بیانیه کاخ سفید تصریح شده که مشاوران امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران رایزنی کردند. در بیانیه آمده است: «آقای سالیوان تاکید کرد که ایالات متحده با نگرانی‌های اسرائیل در مورد تهدیدات علیه امنیت خود از جمله پیش از هر چیز از سوی ایران و نیروهای نیابتی تحت حمایت ایران، هماهنگ است.»
به روایت این بیانیه، سالیوان و هولاتا «توافق کردند که هماهنگی‌های جاری را از طریق گروه مشورتی راهبردی ایالات متحده و اسرائیل، تقویت و همکاری‌های امنیتی و دیپلماتیک را تا جایی که ممکن است با دیگر شرکای منطقه‌ای تقویت کنند.»
اسرائیل، متحد مشترک جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های آمریکا
لازم به ذکر است که آمریکا برای چندمین بار اعتراف می‌کند که با رژیم صهیونیستی درخصوص مسائل ایران وحدت استراتژیک دارند و صریحا اذعان می‌کنند که در جریان مذاکرات هسته‌ای با مقامات این رژیم غیرقانونی مشورت کرده و از منافع آنها حمایت می‌کنند.
این در حالی است که از زمان آغاز مذاکرات هسته‌ای تاکنون، جریان موسوم به اصلاحات در داخل کشور در تحلیل‌ها و مواضع خود به غلط بر دو نکته پای فشاری می‌کنند؛ یکی آنکه مدعیان اصلاحات می‌گویند حساب دموکرات‌ها با جمهوری‌خواهان جداست و دموکرات‌ها سینه‌چاک اسرائیل نیستند و دوم آنکه منتقدان برجام در داخل کشور با مواضع اسرائیل هماهنگ و همصدا هستند!؛ ادعاهای غیرواقعی که با اظهارات آمریکایی‌ها (دموکرات‌ها) روی واقعی خودش را نشان داده و حاکی از استدلال غلط مدعیان اصلاحات است. واقعیت مسئله این است که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در هر مسئله‌ای با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند در دشمنی با ایران و دوستی با اسرائیل اختلاف‌نظر ندارند.
خاویر سولانا: بایدن 
راهی برای بازگشت به برجام پیدا کند
«خاویر سولانا»، سیاستمدار سرشناس اروپایی که قبلاً سمت‌هایی مانند دبیرکل ائتلاف ناتو، نماینده عالی سیاست امنیتی و خارجی مشترک اتحادیه اروپا و دبیرکل شورای اتحادیه اروپا را به عهده داشته در مقاله‌ای مشترک با «کارل بیلد»، نخست‌وزیر اسبق سوئد در روزنامه واشنگتن‌پست بر ضرورت بازگشت آمریکا به برجام تأکید کرده‌اند.
سولانا و بیلد در این مقاله هشدار داده‌اند چنانچه آمریکا و کشورهای غربی نتوانند برجام را به مسیر اصلی خود برگردانند تنش‌ها با تهران افزایش خواهد یافت.
نگارندگان مقاله با اشاره‌ به تصویب طرحی در مجلس سنا درباره ایران نوشته‌اند سناتورها در این مصوبه از دولت بایدن خواسته‌اند به توافقی با ایران دست پیدا کند که در آن مسائل غیرهسته‌ای هم پوشش داده شده است. آنها چنین پیشنهادی را عاملی دانسته‌اند که تقریباً به طور قطع به شکست در حصول توافق منجر خواهد شد.
نگارندگان خاطرنشان کرده‌اند: «همزمان در تهران، اشتها برای توافق رو به کاهش است زیرا رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی درباره دو برابر شدن فروش نفت ایران از زمان روی کار آمدن او در آگوست گذشته، علی‌رغم تحریم‌ها فخرفروشی می‌کند.»
دو مقام سابق اروپایی در ادامه به موضوع اختلافات بر سر خروج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی وزارت خارجه آمریکا پرداخته‌اند و از واشنگتن و تهران خواسته‌اند اجازه ندهند این موضوع از شکل‌گیری توافقی که در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» هم زنده ماند، جلوگیری کند. سولانا و بیلد به رویکرد محافظه‌کارانه دولت بایدن و تلاش‌های او برای آهسته پیش بردن مسیر مذاکرات با ایران به دلیل پیش رو بودن انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در ماه نوامبر هم اشاره کرده‌اند.
آنها می‌نویسند: «عجیب است، بایدن که روی بازگشت به توافق هسته‌ای مانور داد و این وعده را مطرح کرد که «آمریکا بازگشته است» اکنون دیپلماسی‌ای را که متحدان آمریکا به شدت از آن حمایت می‌کنند به کندی پیش می‌برد. نقل مشهور این است که او با توجه به در پیش بودن انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره جانب احتیاط را درخصوص ایران رعایت می‌کند.»
آنها خاطرنشان کرده‌اند: «اما اگر بخواهیم صادقانه سخن بگوییم، تبدیل شدن به رئیس‌جمهوری که مقابل دیدگان او تلاش‌ها برای مهار کردن اقدمات هسته‌ای ایران به ثمر نشست امتیازهای بیشتری برای بایدن و دموکرات‌ها قبل از انتخابات ۲۰۲۴ به ارمغان خواهد آورد.»
به گزارش فارس، در پایان این مقاله آمده است: «بایدن بایستی به طور جدی هزینه‌های انفعالش در برابر ایران را مورد بررسی قرار دهد و راهی رو به جلو پیدا کند- وگرنه ممکن است خودمان را وسط درگیری‌ای ببینیم که هیچ‌کس خواهان آن نبوده است.»
مقام سابق صهیونیست: اسرائیل قادر به
 از بین بردن برنامه هسته‌ای ایران نیست
«اران اتزیون» نایب‌رئیس‌سابق شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی دیروز چهارشنبه، به ناتوانی تل‌آویو در برابر ایران اشاره کرد.
بنابر گزارش رادیو ارتش رژیم صهیونیستی (گلگلتز)، نایب‌رئیس‌سابق شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در این خصوص اظهار داشت: «بیشتر مردم اسرائیل می‌دانند که اسرائیل به تنهایی نمی‌تواند توانمندی هسته‌ای ایران را از بین ببرد.»
اران اتزیون اضافه کرد: «سیاست فعلی اشتباه است و نیاز به بازنگری دارد. اسرائیل باید در کنار آمریکا قرار می‌گرفت و در مذاکرات توافق هسته‌ای از آن حمایت می‌کرد.» اظهارات در حالی بیان شده است که «دنی استرینوویچ» رئیس‌پیشین بخش پژوهش‌های سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی (امان) نیز دیشب اظهار داشت که ایرانی‌ها می‌دانند چگونه برنامه هسته‌ای خود را باز‌سازی کنند.
وی اضافه کرده بود: «حتی اگر هم فرض کنیم که اسرائیل گزینه حمله نظامی را انتخاب می‌کند، احتمال واکنش سریعی [از طرف ایران] وجود دارد که می‌تواند منجر به ملتهب شدن منطقه و حتی جنگ شود.»
«کنستانتین سیوکوف» معاون رئیس‌آکادمی دانش موشکی روسیه پیشتر در مصاحبه با شبکه «روسیا الیوم» گفته بود: «ایران موشک‌های میانبرد و تسلیحاتی متعارف در اختیار دارد که از دقت بالایی در نقطه‌زنی برخوردار هستند که این هنگام شلیک موشک به سمت پایگاه‌های آمریکا نمایان شد.»
 وی اضافه کرده بود: «مقابله با این موشک‌ها در توان اسرائیل نیست. اسرائیل امروز سامانه‌های پدافند هوایی یا سامانه‌های پدافند موشکی را که بتواند با این موشک‌ها مقابله کند، در اختیار ندارد. بر این اساس، حمله موشکی ایران به این سامانه‌ها و رآکتورهای هسته‌ای اسرائیل، سرزمین کوچک اسرائیل را به محلی غیرقابل سکونت تبدیل خواهد کرد.»
«کنستانتین سیوکوف» همچنین در ادامه سخنانش تأکید کرده بود: «من تکرار می‌کنم که اسرائیل سرزمین بسیار کوچکی است پس فکر می‌کنم که عملیات به استفاده از سلاح هسته‌ای کشیده نخواهد شد. اما در ارتباط با استفاده از تسلیحات متعارف ما می‌توانیم بگوییم که تأسیسات ایران به شدت مورد محافظت هستند و به راحتی نمی‌توان با استفاده از تسلیحات به آنها نفوذ کرد پس عملیات نظامی اسرائیل حتی با مشارکت نیروی هوایی آمریکا هیچ نتیجه مثبتی دربر نخواهد داشت.»
سیوکوف در بخش پایانی اظهاراتش خاطرنشان کرده بود: «نکته دیگری که می‌خواهم بگویم این است که ایران در زمینه نظامی یکی از قدرت‌های پیشرفته و پیشرو و جزو چهار کشور اول تولیدکننده سامانه‌های موشکی است که این کشورها عبارتند از روسیه، آمریکا، چین و ایران.»
فرانسه: پیش‌نویس توافق احیای برجام، 
دو ماه است که آماده شده است
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه با تکرار برخی فرافکنی‌ها گفت که یک مسئله فرابرجامی مربوط به ایران و آمریکا، مانع از دستیابی به توافق شده است.
وی بدون اشاره به انفعال طرف اروپایی در قبال برجام، درخصوص چشم‌انداز ازسرگیری سریع مذاکرات وین، گفت که پیش‌نویس توافق پایبندی به برجام، دو ماه است که آماده شده است؛ به همین دلیل است که مذاکره‌کنندگان تروئیکای اروپا با اطمینان از دستیابی سریع به توافق، وین را ترک کردند.
این سخنگو افزود که از تمامی طرف‌ها می‌خواهیم با اتخاذ رویکرد مسئولانه، تصمیم‌های لازم برای به سرانجام رساندن این توافق را اتخاذ کنند.
این مقام فرانسه با تکرار برخی ادعاهای بی‌اساس درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران گفت: این تصور که توافق، همزمان با پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران که می‌تواند منافع منع اشاعه برجام را کاهش دهد، قابلیت آن را دارد که برای مدت طولانی روی میز باشد، خطایی جدی است.