kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۸۳۸
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۳
در دیدار سرلشکر باقری و امامعلی رحمان مطرح شد

تاکید بر لزوم گسترش روابط دفاعی ایران و تاجیکستان

زبان فارسی مهمترین عامل پیوند دو کشور ایران و تاجیکستان است که در دیدار رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران و رئیس جمهور تاجیکستان نیز با اشاره به آن بر لزوم گسترش روابط دفاعی تاکید شد.
 
 
 
 
 
سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در دومین روز از سفر خود به جمهوری تاجیکستان، با امامعلی رحمان رییس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس جمهور تاجیکستان در این دیدار با تاکید بر اینکه  مشترکات فرهنگی هنوز هم به عنوان اساسی ترین زمینه تحکیم پیوندها میان مردم دو کشور محسوب می شود، گفت: ریشه های تاریخی یکسان و زبان مشترک، شرایط بی بدیلی را برای توسعه بیش از پیش مناسبات اعم از دفاعی، نظامی،  فرهنگی، سیاسی و اقتصادی میان دو کشور فراهم آورده است.
امامعلی رحمان در ادامه ضمن خرسندی از حضور هیئت بلند پایه نظامی ایران به جمهوری تاجیکستان، گفت: نیروهای مسلح تاجیکستان از هرگونه همکاری‌های دوجانبه دفاعی، نظامی با نیروهای مسلح ایران استقبال می‌کنند که نمونه بارز آن افتتاح کارخانه پهپاد است و باید این همکاری‌ها در تمام حوزه‌های نظامی به بالاترین سطح خود برسد.
سرلشکر باقری نیز در این دیدار با اشاره به موقعیت استراتژیک دو کشور در منطقه، خاطر نشان کرد: تقویت، ارتقاء و توسعه سطح تعاملات و مناسبات مشترک نظامی بین دو کشور و افزایش همکاری در زمینه های مختلف نظامی از اولویت‌های مهم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با جمهوری تاجیکستان است.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، صلح و ثبات در افغانستان را به عنوان یک کشور همسایه و دوست مورد تأکید قرار داد و افزود: نیروهای مسلح دو کشور با توسعه همکاری‌های نظامی و منطقه‌ای می توانند برای برقراری امنیت و صلح در افغانستان به این کشور یاری دهند.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد در آینده شاهد رشد و سرعت گرفتن همکاری های نظامی دفاعی فی‌مابین باشیم.
دیدار هیئتی از آذربایجان
خبر دیگر اینکه سرلشکر باقری در بازگشت از تاجیکستان با هیئتی از مقامات جمهوری آذربایجان دیدار کرد. «شاهین مصطفی‌اف» معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان و هیات همراه عصر دیروز با حضور در محل ستاد کل نیروهای مسلح با سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دیدار و گفت‌وگو کرد.
بر اساس این گزارش، در این دیدار در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و گسترش مناسبات راهبردی، دفاعی و امنیتی بحث و گفت‌وگو خواهد شد.
ایران حامی کشورهای دوست
سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح روند همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه را محور سفرهای رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشور به کشورهای دیگر عنوان کرد و گفت: کشور تاجیکستان با توجه به شرایط جغرافیایی که دارد از جمله هم مرزی با افغانستان و حضور در آسیای مرکزی، اهمیت استراتژیک زیادی دارد. ایران با تاجیکستان با کشور افغانستان هم مرز هستند و با توجه به تغییر و تحولات در افغانستان، نیاز است هماهنگی‌های دو جانبه ای به وجود بیاید تا این سه کشور با همکاری‌های بیشتر در راستای اهداف خود عمل کنند.
سخنگوی ارشد نیروهای مسلح نتایج سفر سردار باقری رئیس ستاد نیروهای مسلح به تاجیکستان را بسیار خوب توصیف و اظهار کرد: مبارزه با تروریسم منطقه‌ای و بین المللی از مباحثی بود که در این سفر درباره آن گفت‌وگو شد. آمریکا، اسرائیل و عیادی آنها در منطقه به دنبال ناامن کردن کشورها هستند و در این راستا از گروهک‌های تروریستی از جمله داعش حمایت می‌کنند. برای مبارزه با این تروریست، باید هماهنگی بین کشورهای منطقه ایجاد شود.
سردار شکارچی افزود: موضوع بعدی گفتگوها امنیت مرزهای دو کشور است که برای تقویت آن و عمق بخشی به امنیت ایران و تاجیکستان بحث و تبادل نظر صورت گرفته است. در این راستا رزمایش‌های مشترکی پیش بینی شده است که در آینده بین دو کشور برگزار خواهد شد تا ضمن تقویت مرزها، برای مبارزه با تروریست و همچنین مواد مخدر آمادگی داشته باشند.
وی با بیان اینکه گسترش همکاری در حوزه تجهیزات نظامی یکی دیگر از اهداف سفر سردار باقری به تاجیکستان بود، عنوان کرد: راه اندازی تولید پهپاد در مرکز کشور تاجیکستان انجام شد. تبادل آموزش، انتقاد تجارب در این زمینه، همکاری در بخش‌های آموزشی در سطح راهبردی از جمله مواردی بود که در این سفر مورد توافق قرار گرفت. ایران و تاجیکستان تاثیراتی که در تحولات منطقه می‌توانند ایجاد کنند قابل توجه است. این موضوع با توجه به فشار آمریکا و غرب برای گسترش ناتو اهمیت زیادی دارد.