kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۷۹۶
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷

توزیع 4 میلیون و 500 هزار تن کالای اساسی طی 2 ماه اخیر

 
 
معاون توسعه بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی از توزیع بیش از چهار میلیون و 500 هزار تن غلات و کالای اساسی طی دو ماه اخیر خبر داد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس عسکرزاده درباره وضعیت کالاهای اساسی در کشور، خبر داد: در دو ماهه فروردین و اردیبهشت بیش از چهار میلیون و 500 هزار تن غلات و کالای اساسی به کشور وارد و توزیع شده است. برای سه‌ماهه نخست سال جاری قرارداد و تفاهم‌نامه تهیه و توزیع بیش از 13 میلیون و 500 هزار تن نهاده دامی و غلات با تجار خارجی و داخلی امضاء شده است.
او افزود: بر اساس دستورالعمل جدید سازمان هدفمند‌سازی یارانه‌ها، نرخ‌های اعلامی جدید در سامانه بازارگاه بارگذاری و از دیروز (چهارشنبه) نهاده‌ها بر اساس نرخ‌های جدید به متقاضیان تحویل شده است. بر اساس شاخصه‌های هر واحد تولیدی اعم از دام‌های سبک و سنگین و مرغداری‌ها، سهمیه مورد نیاز در سامانه بارگذاری شده است و پس از خریداری بین آنها توزیع می‌شود.
گفتنی است، گندم و روغن خام از عمده‌ترین واردات کشاورزی کشور هستند که سهم قابل توجهی در مجموع اقلام وارداتی کشورمان چه از لحاظ ارزش و چه به لحاظ وزن در سال ۱۴۰۰ به خود اختصاص داده‌اند.
با توجه به افزایش قیمت جهانی غلات از جمله گندم و همچنین روغن خام اقدام به خودکفایی در این محصولات ضرورتی فوری و اساسی است. 
اثبات توان خودکفایی کشور در گندم و نهاده را می‌توان در تولید لبنیات و پروتئین دید. چندی پیش، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر تاکید کرد: تولید شیرخام و گوشت قرمز به‌ اندازه کافی است و مردم نگران نباشند. حتی نیازی به واردات گوشت به کشور هم نداریم و عده‌ای جو روانی درست کرده و باعث ایجاد هیجان در جامعه شده‌اند تا نیاز به واردات احساس شود.