kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۶۷۷
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۹
محسنی اژه‌ای تأکید کرد

حمایت قاطع قوه‌قضائیه از طرح دولت برای ارتقاء عدالت اجتماعی

در ادامه همراهی و هماهنگی قوای سه‌گانه درخصوص اجرای طرح بزرگ عادلانه‌‌سازی یارانه‌ها، رئیس‌قوه قضائیه گفت: تمام‌قد و همه‌جانبه در اجرا و پیشبرد طرح مرتبط با ارز ترجیحی به دولت کمک خواهیم کرد.
 
 
 
 
چند روزی است که طرح بزرگ اصلاح اقتصادی دولت یا عادلانه‌‌سازی یارانه‌ها از سوی دولت به اجرا در آمده است. از مهم‌ترین ملزومات این طرح در کنار تدابیری که دولت برای تامین اقلام مورد نیاز و مدیریت بازار و اقناع مردم برای همراهی در این طرح به کار گرفته است، همراهی و همکاری قوای سه‌گانه است.
در روزهای گذشته سران قوا در جلسات مختلف از جمله نشست مشترک ضمن یادآوری اهمیت و لزوم اجرای این طرح اقتصادی بر حمایت و همراهی برای پیشبرد صحیح این گام مهم تاکید کرده‌اند.
در همین راستا رئیس‌قوه قضائیه دیروز ضمن قدردانی از تلاش شبانه‌روزی دولت برای اجرای این طرح، بر حمایت دستگاه قضا از دولت در این راه تاکید کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، دیروز در جریان نشست شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به در پیش بودن روز ارتباطات و روابط عمومی، نقش رسانه‌ها و روابط عمومی دستگاه‌ها را در تنویر افکار عمومی و آگاهی‌بخشی به مردم بسیار خطیر دانست و مشخصاً از رسانه ملی به سبب پوشش مناسب و روشنگرانه اخبار و موضوعات مرتبط با اصلاحات اقتصادی دولت تقدیر کرد.
محسنی اژه‌ای همچنین به تبیین کارکرد و نقش ویژه رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها به‌ویژه رسانه ملی در خنثی‌‌سازی عملیات روانی و ایذایی دشمن پرداخت و مشخصاً به تلاش مذبوحانه رسانه‌های معاند و بدخواهان نظام و مردم ایران برای مغشوش کردن اذهان مردم در مدت اخیر در ارتباط با اصلاحات اقتصادی دولت و اجرای طرح ملی توزیع عادلانه یارانه‌ها اشاره کرد.
قدردانی رئیس ‌عدلیه از مردم
برای همراهی با طرح اقتصادی دولت
وی در ادامه، صمیمانه از شکیبایی، بصیرت، زمان‌شناسی و همراهی مردم با دولت در راستای پیشبرد اصلاحات اقتصادی و توزیع عادلانه یارانه‌ها تقدیر کرد و گفت: دشمنان و بدخواهان مردم و نظام ما به عملیات روانی و سایر شگردهای خود برای تحت تاثیر قرار دادن اذهان مردم پیرامون اجرای طرح مرتبط با ارز ترجیحی امید بسته بودند اما مردم بصیر و زمان‌شناس ما با همراهی و مساعدت خود به دولت، نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب کردند.
اتفاق نظر کارشناسان
در لزوم اجرای طرح اقتصادی دولت
رئیس‌دستگاه قضا در ادامه به تبیین و تشریح مقوله اصلاحات اقتصادی و نیاز مبرم کشور به عملیاتی‌‌سازی و پیشبرد طرح‌های اصلاح‌گرایانه در حوزه اقتصاد به نفع معیشت مردم پرداخت و با برشمردن مواردی نظیر اصلاح ساختار بودجه، کنترل تورم و نقدینگی، ارتقاء عدالت اجتماعی و ساماندهی مقولات ارزی که تمامی صاحبنظران و نخبگان حوزه اقتصاد و حکمرانی متفق‌القول بر تحقق و اجرای آنها تاکید دارند، مشخصاً به موضوع اجرای طرح مرتبط با ارز ترجیحی و اتخاذ تصمیم درخصوص ارز ترجیحی اشاره کرد.
اژه‌ای بیان داشت: همه صاحبنظران و نخبگان متفق‌القول بر اجرای طرح ملی مرتبط با ارز ترجیحی و اتخاذ تصمیم درخصوص ارز ترجیحی تاکید داشتند البته ممکن است درخصوص چگونگی و زمان اجرای این طرح اختلاف‌نظرهایی وجود داشته باشد.
وی اظهار داشت: این طرح در زمره مصوبات مجلس شورای اسلامی و به منزله قانون است لذا دولت موظف به اجرای قانون است؛ از سویی دیگر هر میزان تأخیر در اجرای این طرح و اتخاذ تصمیم درخصوص ارز ترجیحی، دارای پیامدهای نامطلوبی برای اقتصاد کشور و معیشت مردم بود.
ارتقاء عدالت اجتماعی با اصلاح اقتصادی
رئیس‌قوه قضائیه با تاکید بر اینکه عموم مردم به سهم خود باید از انفال و بیت‌المال بهره‌مند باشند، یکی از مزایای اجرای طرح مرتبط با ارز ترجیحی را ارتقاء مقوله عدالت اجتماعی و بهره‌مندی بیشتر دهک‌های پایین درآمدی جامعه دانست و این مهم را نیز یادآور شد که باید در راستای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی گام‌های بیشتر و بلندتری برداشته شود.
اژه‌ای از تلاش شبانه‌روزی دولتمردان در راستای پیشبرد اصلاحات اقتصادی به نفع معیشت مردم قدردانی به‌عمل آورد و تاکید کرد که قوه قضائیه تمام‌قد و همه‌جانبه در اجرا و پیشبرد طرح مرتبط با ارز ترجیحی به دولت کمک و مساعدت خواهد کرد.
هشدار به برهم زنندگان آرامش جامعه
وی همچنین به افرادی که قصد برهم زدن آرامش روانی مردم و امنیت جامعه را دارند هشدار داد که با آنها مطابق قانون برخورد بازدارنده خواهد شد.
رئیس‌قوه قضائیه افزود: همه دستگاه‌های نظامی، انتظامی، امنیتی و از جمله قوه قضائیه باید در راستای کمک به پیشبرد اصلاحات اقتصادی به نفع معیشت مردم، تمام تدابیر لازم را اتخاذ کنند تا آرامش و امنیت مردم به موازات اجرا و عملیاتی‌‌سازی این طرح، بر هم نخورد. 
رحیمی وزیر دادگستری نیز در این جلسه از همکاری حداکثری دادستان‌های سراسر کشور با تعزیرات، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها در راستای نظارت بر روند توزیع محصولات و کنترل بازار همزمان با اجرای طرح اصلاح یارانه کالاهای اساسی قدردانی کرد.
گفتنی است، هفته گذشته نیز رئیس 
‌قوه قضائیه با اشاره به اقدامات و تدابیر دولت در زمینه بهبود وضعیت اقتصادی کشور از جمله تلاش برای اصلاح ساختار بودجه، رفع اشکالات نظام بانکی و اهتمام به تقویت تولید داخلی، گفته بود: معیشت و سفره مردم جزو اولویت‌دارترین موضوعات مدنظر دولت است و دستگاه قضایی نیز در این مهم با تمام توان به دولت کمک خواهد کرد.
اژه‌ای با اشاره به مصوبات جلسه اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مبنی بر افزایش اختیارات سازمان تعزیرات برای مقابله با گران‌فروشی و احتکار، افزوده بود: دستگاه قضایی با تمام توان در موضوعات «مدیریت ارز» و «کنترل بازار» و همچنین «مقابله با گرانفروشی و احتکار» به دولت کمک خواهد کرد تا از ناحیه سودجویان گزند و آسیبی به معیشت و سفره مردم وارد نشود.
همدلی و وحدت راز موفقیت در گام بزرگ
 در مسیر تحقق امر رهبر انقلاب برای کمک همگانی به دولت برای اجرای برنامه مهم اقتصادی پیش رو، با اعلام حمایت و همراهی عملی دستگاه قضا و همچنین حمایت توام با همکاری رئیس ‌و نمایندگان مجلس و سایر نهادهای نظارتی و اجرایی از دولت در مسیر اجرای مصوبه اصلاح ارزهای ترجیحی، می‌توان امیدوار بود در کنار همراهی و موقعیت‌سنجی مردم فهیم که یک‌بار دیگر خواب خوش دشمنان را پریشان کرده‌اند این طرح عظیم و ضروری به سرانجامی خوش و موفق منجر شود.