kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۵۷۶
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۶
سردبیر روزنامه الدیار ضمن قطعی دانستن پیروزی حزب‌الله:

نتایج انتخابات لبنان جهان را غافلگیر خواهد کرد

در حالی که انتخابات حساس و سرنوشت ساز پارلمانی لبنان با شیطنت‌های گسترده غربگرایان و سعودی دیروز برگزار شد، سردبیر روزنامه لبنانی الدیار با پیش‌بینی پیروزی حزب‌الله گفته نتایج جهان را غافلگیر خواهد کرد.

 

سرویس خارجی-

رأس ساعت ۷:۰۰ صبح دیروز (یکشنبه/ ۲۵ اردیبهشت) به وقت لبنان (۸:۳۰ به وقت ایران) روند رأی‌گیری برای انتخابات پارلمانی لبنان در این کشور آغاز شد و لبنانی‌ها از مقامات تا مردم عادی در این انتخابات شرکت کردند. حتی تصاویری از مشارکت پدر دبیرکل حزب‌الله نیز در رسانه‌ها منتشر شد. رأی‌گیری
مرحله اول و دوم این انتخابات در تاریخ ۱۶ و ۱۸ اردیبهشت در خارج از لبنان و کشورهای مختلف برگزار شده بود. «بسام مولوی» وزیر کشور لبنان اعلام کرده، ۸۰ هزار نیروی امنیتی برای تأمین امنیت این انتخابات به کار گرفته شدند و نتایج انتخابات در نزدیکترین زمان ممکن اعلام خواهد شد. در انتخابات پارلمانی امسال لبنان ۷۱۸ نفر در قالب ۱۰۳ لیست یا فهرست برای کسب ۱۲۸ کرسی پارلمان در ۱۵ حوزه انتخاباتی با یکدیگر رقابت کردند. «رضوان الذیب» تحلیلگر سیاسی و سردبیر روزنامه الدیار لبنان اما در مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر در این باره گفته: «واشنگتن به خوبی از توان و قوای مقاومت در لبنان آگاه است، مقاومتی که تمامی توطئه‌های آمریکا برای بین‌المللی کردن بحران لبنان و برگزاری انتخابات تحت نظارت نهادهای بین‌المللی و سازمان ملل متحد را با ناکامی مواجه کرده است و نتایج انتخابات به یاری خدا جهان را غافلگیر خواهد کرد و ضمن تاکید بر قدرت حزب‌الله و حضور آن در عرصه لبنان، سیلی محکمی به واشنگتن و ریاض خواهد بود که همواره برای بی‌ثباتی در لبنان و ضربه زدن به مقاومت تلاش کرده‌اند.» او افزود: «نتایج نظرسنجی‌ها حاکی از پیشتازی حزب‌الله و هم پیمانان آن در انتخابات پیش رو است. من بر این باور هستم که حزب‌الله در انتخابات پیشین ۳۷۰ هزار رأی به دست آورد و در انتخابات کنونی این رقم به ۵۰۰ هزار عدد خواهد رسید و این همان چیزی است که عربستان و آمریکا را نگران کرده است. پیروزی حزب‌الله و هم پیمانان آن در انتخابات کنونی تمامی ادعاهای خارجی مبنی بر اینکه بحران‌های لبنان به خاطر وجود حزب‌الله و سلاح آن و دخالتهای ایران است را نقش بر آب خواهد کرد.» سردبیر روزنامه الدیار همچنین گفت: «بدون شک دخالت‌های مستقیم برخی کشورهای خارجی در انتخابات پارلمانی لبنان به ویژه از سوی واشنگتن، پاریس و ریاض به نهایت خود رسیده است و عربستان سعودی میلیون‌ها دلار به قوات اللبنانیه، حزب سوسیالیست ترقیخواه و برخی گروههای سنی پرداخت کرده است حتی ولید البخاری سفیر عربستان در لبنان به طور آشکار و مستقیم در انتخابات دخالت می‌کند و از مناطق بازدید و با نامزدهای انتخاباتی دیدار می‌کند، وی همچنین به عبداللطیف دریان مفتی لبنان فشار می‌آورد تا اهل تسنن را به نافرمانی علیه تصمیم سعد الحریری مبنی بر تحریم انتخابات تشویق کند. تمامی تلاش‌های سفیر سعودی با هدف جلوگیری از افزایش نفوذ حزب‌الله در لبنان صورت می‌گیرد. دورتی شیا سفیر آمریکا در بیروت نیز متولی اموری شده است که از آن به عنوان جامعه مدنی یاد می‌کند و نشست‌های آن را در داخل سفارت واشنگتن در لبنان برگزار می‌کند و چنین نهادهایی را مورد حمایت میلیونها دلار قرار‌داده است. در نتیجه این حمایت، نامزدهای وابسته به جامعه مدنی و قوات اللبنانیه و سوسیالیست ترقیخواه شبکه‌های تلویزیونی و تابلوهای تبلیغاتی را اشغال کرده‌اند و این هزینه‌ها به ۴۰ میلیون دلار رسیده است حتی قوات اللبنانیه ۱۰ میلیون دلار برای تحریک افکار عمومی از طریق شبکه‌های اجتماعی هزینه کرده است، این نیروها وارد معرکه‌ای تحت شعار خلع سلاح
مقاومت و جلوگیری از دخالت‌های ایران شده‌اند و این در حالی است که تمامی افکار عمومی لبنان و سفارتهای جهان در بیروت این موضوع را می‌دانند که ایران هرگز در امور داخلی لبنان دخالت نمی‌کند و رسانه‌های گروهی هیچ وقت اظهار نظری از سفیر ایران در لبنان که نشان دهد این کشور در انتخابات داخلی لبنان دخالت می‌کند، منتشر نکرده‌اند در حالی که سفرای آمریکا و عربستان بارها اقدام به اظهارنظرهای مداخله‌جویانه کرده‌اند.»
دیگر پیش‌بینی‌ها
پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین» در گزارشی تحلیلی به پروژه‌ ضد مقاومت در انتخابات پارلمانی لبنان پرداخته و موضوعاتی از انتخابات خارج‌ از کشور تا تقابل رسانه‌ای عربی-غربی و نتایج موردانتظار این انتخابات را بررسی کرده است. این پایگاه نیز پیروزی مقاومت را پیش‌بینی کرده است. همچنین «بلال اللقیس» عضو شورای مرکزی حزب‌الله گفت، طرف‌های آمریکایی، سعودی و فرانسوی به شکلی بی‌سابقه در انتخابات لبنان مداخله می‌کنند و مبالغی هنگفت به رسانه‌ها برای حمله به مقاومت و متحدان آنها می‌دهند. او نیز پیش‌بینی کرد که گروه‌های حامی مقاومت اکثریت آراء را در انتخابات پارلمانی کسب کنند. «عدنان حسن منصور» وزیر خارجه اسبق لبنان نیز فضای انتخاباتی در لبنان را مثبت توصیف کرد و گفت که همه لبنانی‌ها برای این انتخابات آماده می‌شوند و وضعیت لبنان به وضوح و تا حد زیادی با خط مقاومت همخوانی و هماهنگی دارد و نتایج انتخابات در روز شمارش آرا مشخص خواهد شد.
واکنش حزب‌الله
شیخ «نعیم قاسم»معاون دبیرکل حزب‌الله پس از‌انداختن رأی خود به صندوق در انتخابات مجلس لبنان گفت: «ما می‌گوییم نتایج هر چه باشد آن را خواهیم پذیرفت و دستان خود را به سمت همه کسانی که انتخاب خواهند شد دراز می‌کنیم تا با هم همکاری داشته باشیم و لبنانی بهتر بسازیم.» او افزود که لبنان از مرحله فروپاشی به مرحله پویایی رسیده است. ما ایمان داریم که شرایط به گونه‌ای است که همه باید با هم همکاری داشته باشند تا لبنان و آینده آن را بسازند. دیگر مشکلات و ذلت و بحران بس است.
لبنان با همه فرزندانش زنده است!
خبر دیگر آن‌که «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان در آستانه انتخابات پارلمانی این کشور طی نطقی خطاب به لبنانی‌ها آنها را به حضور گسترده در انتخابات دعوت کرد و گفت که لحظه حسابرسی و تعیین گزینه‌ها فرارسیده است. او با اشاره غیرمستقیم به خطر جریان ‌سازی غرب‌گراها در لبنان علیه مقاومت تاکید کرد که لبنان با همه ارکان و فرزندانش زنده است. رئیس‌جمهور لبنان همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی قطر (قنا) نسبت به جاه طلبی و طمع صهیونیست‌ها برای ثروت‌های لبنان از جمله نفت، گاز و آب آن هشدار داد و با تاکید بر اینکه لبنان با همه ارکان و مقاومت خود، متحد در برابر دشمن متجاوز ایستاده است، گفت: «اسرائیل می‌داند خسارت بزرگی از حمله به لبنان خواهد دید.»