kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۵۷۳
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۶
در واکنش به تقلای غرب برای گسترش حوزه ناتو

مسکو: انگلیس را ظرف 200 ثانیه و فنلاند را ظرف 10 ثانیه نابود می‌کنیم

 

سرویس خارجی-
در حالی که سران ناتو می‌گویند با شتاب بالا آماده می‌شوند فرایند عضویت سوئد و فنلاند را در این ائتلاف نظامی آغاز کنند، روسیه هشدار داده در مجموع طی 210 ثانیه دو کشور انگلیس و فنلاند را از بین می‌برد. انگلیس در برخی مواقع مواضعی سخت‌تر از آمریکا علیه روس‌ها اتخاذ کرده است.
اصرار سران ناتو به اعطای عضویت این ائتلاف نظامی به سوئد و فنلاند (فنلاند به روسیه چسبیده) جنگ اوکراین را وارد روند پیچیده و بسیار خطرناکی کرده که هیچ بعید نیست در نهایت جنگ اوکراین را از جنگ نیابتی به جنگ رو در رو بین روسیه و ناتو بکشاند.
سوئد و فنلاند اعلام کرده‌اند به زودی درخواست عضویت خود را به نشست ناتو ارائه خواهند کرد. اعضای ناتو و دبیرکل آن نیز به شدت از این مسئله استقبال کرده‌اند. رویترز اما می‌گوید انتظار می‌رود ظرف همین چند روز آینده فنلاند و سوئد درخواست برای عضویت در ناتو را ارائه دهند و این ائتلاف هم قصد دارد به سرعت به آنها عضویت دهد.
همزمان وزیر خارجه آلمان نیز در دومین روز مذاکرات با همتایان خود در گروه 7 گفته که برلین همه چیز را برای انجام فرآیند پذیرش سریع دو کشور فنلاند و سوئد در ناتو آماده کرده است. «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان دیروز (یکشنبه) گفته، در صورتی که فنلاند و سوئد تصمیم به درخواست عضویت در ناتو بگیرند، آلمان تمام آمادگی‌ها را برای فرآیند تصویب سریع انجام داده است و در عین حال بر نیاز هر دو کشور به تضمین‌های امنیتی تاکید کرد: «اگر آنها تصمیم به پیوستن داشته باشند، می‌توانند به سرعت بپیوندند... ما باید مطمئن شویم که تضمین‌های امنیتی به آنها می‌دهیم، نباید یک دوره گذار، یک منطقه خاکستری وجود داشته باشد که وضعیت آنها نامشخص باشد.»
انگلیس: ناتوی جهانی تشکیل بدهیم
همزمان وزیر خارجه انگلیس نیز با حمایت قوی از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو خواستار ایجاد یک ناتوی جهانی برای تأمین امنیت منطقه هند و اقیانوسیه شد! «لیز تراس» دیروز تصریح کرد: «مسئله مهم امروز، تمرکز بر یک ناتوی جهانی است زیرا در عین حال که امنیت منطقه اروپا را تأمین می‌کنیم باید مراقب امنیت منطقه ‌ایندوپاسیفیک (اقیانوس هند و آرام) نیز باشیم.» «لیز تراس» در ادامه با حمایت از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو گفت: «ما منتظر پیوستن دوستانمان فنلاند و سوئد به ناتو هستیم. اگر آنها درخواست پیوستن به ناتو را ارائه دهند، انگلیس به شدت از آن حمایت خواهد کرد.»
روسیه: نابودتان می‌کنیم
اصرار ناتو به گسترش خود به مرزهای روسیه، مسکو را به شدت عصبانی کرده است. مسکو گفته در عرض فقط چند ثانه انگلیس و فنلاند را نابود می‌کند. «الکسی ژوراولیوف»، معاون کمیته دفاعی پارلمان روسیه طی مصاجبه‌ای با تلویزیون روسیه گفت: «اگر فنلاند بخواهد به این ائتلاف (ناتو) بپیوندد، قطعا هدف مشروع و قانونی ما و اقدامات روسیه منطقی خواهد بود. اگر آمریکا، روسیه را تهدید کند، بسیار خوب ما هم اینجا برای آنها «سارمات» را داریم. و اگر تصور کنند که روسیه نباید وجود داشته باشد، آنها را به خاکسترهای هسته‌ای بدل می‌کنیم.»
به گزارش ایسنا به نقل از وب‌سایت روزنامه ایندیپندنت، هنگامی که از الکسی «ژوراولیوف» پرسیده شد آیا روسیه می‌خواهد تسلیحات هسته‌ای خود را در مرز فنلاند مستقر کند، پاسخ داد: «برای چه؟ ما به چنین کاری نیاز نداریم. ما می‌توانیم توسط «سارمات» از منطقه سیبری، فنلاند و یا حتی انگلیس را هدف قرار دهیم و ما اگر از کالینینگراد این موشک را بزنیم، می‌تواند در ۲۰۰ ثانیه به مقصد برسد... اگر فنلاند می‌خواهد به این بلوک بپیوندد، پس هدف ما کاملاً مشروع است...در مرز فنلاند، ما نه سلاح‌های استراتژیک بلکه موشک ابر فراصوت «کنژال»خواهیم داشت، سلاحی که در ۲۰ ثانیه یا حتی ۱۰ ثانیه به فنلاند می‌رسد.» ژوراولیوف در نهایت افزود: «فنلاند توسط آمریکا و انگلیس تحریک می‌شود تا به ناتو بپیوندد. فنلاند هیچ چیزی با ما به اشتراک نمی‌گذارد. آنها بیش از ۹۰ درصد گاز را از ما دریافت می‌کنند. اول از همه چه کسی جنگ می‌خواهد؟ فنلاندی‌ها؟ یعنی آنها نمی‌ترسند که روسیه به آنها حمله کند؟ البته دیر یا زود آمریکا آنها را وادار به چنین کاری می‌کند. همان‌طوری که اوکراین را وادار کردند تا با روسیه بجنگد.»
گسترش فقر در انگلیس
اما در حالی که انگلیس به همراه بقیه کشورهای اروپایی آماده می‌شوند فشارها بر روسیه را بیشتر کنند تحلیلگران می‌گویند این کشور در آستانه رکود اقتصادی قرار داشته و اگر دولت اقدام فوری انجام ندهد، تعداد انگلیسی‌های فقیر در سال آینده به یک میلیون نفر می‌رسد. به گزارش فارس، پایگاه خبری «بلومبرگ» بامداد یکشنبه پیش‌بینی کرده، تعداد انگلیسی‌هایی که در فقر شدید زندگی می‌کنند ممکن است در سال ۲۰۲۳ به یک میلیون نفر برسد.بر اساس این گزارش، بلومبرگ این پیش‌بینی را با استناد به داده‌های «موسسه ملی تحقیقات اقتصادی و اجتماعی» انگلیس (NIESR) انجام داده است... تحلیلگران می‌گویند که انگلیس در آستانه رکود است و اگر دولت لندن برای مقابله با این بحران فوری اقدام نکند، ۲۵۰ هزار خانواده دیگر در «فقر شدید» قرار خواهند گرفت.
بلومبرگ ادامه داد، انگلیس با یکی از بدترین شوک‌ها در میان اقتصادهای بزرگ توسعه یافته مواجه است، زیرا افزایش شدید قیمت انرژی به دلیل بحران اوکراین و بازارهای کار فشرده منجر به تورم بالاتر می‌شود.بر اساس داده‌های مؤسسه انگلیسی مذکور، تورم در پایان سال جاری در این کشور به ۱۴.۴ درصد خواهد رسید که بالاترین نرخ در چهار دهه گذشته است و پیش‌بینی می‌شود اقتصاد انگلیس تا پایان سال ۵ درصد کاهش یابد. بر اساس این گزارش انگلیس در حالی با رکود اقتصادی و فقر شدید صدها هزار خانوار دست‌وپنجه نرم می‌کند که دولت لندن قصد دارد از منابع ذخیره که برای مواقع اضطراری استفاده می‌کند، بیش از یک میلیارد پوند به اوکراین کمک نظامی کند.
اشتباه کردیم
خبر دیگر اینکه بانک «جی‌پی مورگان»، بزرگ‌ترین بانک سرمایه‌گذاری آمریکا اعلام کرده: اقتصاد روسیه بهتر از انتظارها با تحریم‌های غرب علیه این کشور بر سر موضوع اوکراین کنار آمده است. بنابر اعلام بزرگ‌ترین بانک سرمایه‌گذاری آمریکا، نظرسنجی تمایل به تجارت در این کشور، «یک رکود بسیار عمیق در روسیه را نشان نمی‌‌دهد و در نتیجه پیش‌بینی‌های این بانک در مورد رشد اقتصادی روسیه معکوس خواهد شد.» این بانک همچنین به برخی شاخص‌‌ها مانند مصرف برق و جریان‌‌های مالی اشاره کرده که نشان می‌ دهد اقتصاد روسیه در وضعیت بهتری نسبت به پیش‌ بینی‌ها قرار دارد.