kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۵۳۳
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۷
پس از بهره‌مندی 99 درصد شهرها از گاز

پوشش گازرسانی روستایی هم به ۸۹ درصد می‌رسد

 

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: پروژه گازرسانی در ۲۹ شهر و ۲۵۵۲ روستا در حال اجراست و با بهره‌برداری از این پروژه‌ها پوشش شهری به ۹۹ و پوشش روستایی به ۸۹ درصد می‌رسد.
به گزارش خبرگزاری فارس، مجید چگنی در نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با ارائه گزارش عملکرد این شرکت اظهار داشت: تاکنون ۱۲۲۱ شهر با درصد پوشش 98 و چهار دهم درصدی و ۳۵۵۵۷ روستا با درصد پوشش ۸۵ و چهار دهم درصدی به شبکه گاز متصل شده‌اند.
وی افزود: در حال حاضر پروژه گازرسانی در ۲۹ شهر و ۲۵۵۲ روستا در حال اجراست و با بهره‌برداری از این پروژه‌ها درصد پوشش شهری به ۹۹ و پوشش روستایی به ۸۹ درصد می‌رسد.
مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: ۲۴ میلیون و 500 هزار مشترک خانگی معادل ۲۸ میلیون و 500 هزار خانوار از نعمت گاز برخوردار هستند. همچنین ۹۰ هزار واحد صنعتی، ۶۰ هزار واحد کشاورزی، ۲۲۸۰ واحد سی.ان.جی، ۳۳ نیروگاه کوچک و بزرگ و دو میلیون واحد عمومی نیز به شبکه گاز متصل هستند.
چگنی با بیان اینکه مجموع گاز تحویلی در سال گذشته
۲۶۹ میلیارد متر مکعب بود، افزود: بخش خانگی ۱۲۱ میلیارد متر مکعب گاز مصرف داشت که نسبت به سال قبل از آن، هشت و 99 صدم درصد رشد کرد. همچنین مصرف گاز نیروگاه‌ها با سه درصد افزایش به ۷۱ میلیارد متر مکعب رسید و صادرات گاز ایران نیز ۱۷ میلیارد متر مکعب بود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: با راه‌اندازی نخستین ردیف فاز ۱۱ و ردیف‌های دیگر فاز ۱۴ میدان پارس جنوبی، روزانه
۴۵ میلیون متر مکعب به تولید گاز کشور افزوده می‌شود.
تضمین تأمین ۱۰ تا ۲۰ ساله خوراک پتروشیمی‌ها
همچنین به گزارش ایسنا، محسن خجسته‌مهر؛ مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: این شرکت در بازه‌های زمانی ۱۰ تا ۲۰ ساله تأمین خوراک هلدینگ‌های پتروشیمی حاضر در تفاهم‌نامه‌ها را تضمین خواهد کرد.
او افزود: شرکت‌های هلدینگ پتروشیمی، آغاز به مطالعه و تهیه طرح جامع توسعه (MDP) میدان‌های نفت و گاز واگذار شده می‌کنند. ما باید تلاش کنیم از بخش‌های مقدماتی این طرح‌ها عبور کنیم و هرچه سریع‌تر آنها را به مرحله امضای قرارداد برسانیم.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: با اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌ها، تولید روزانه ۳۷ هزار بشکه نفت خام و ۵۵ میلیون مترمکعب گاز، ۵۰ هزار بشکه میعانات گازی، یک میلیون تن اتان در سال و جمع‌آوری ۱۰۵ میلیون فوت مکعب در روز گازهای همراه نفت محقق خواهد شد.